Annons

Nya bildvisningen

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Jag gillar det inte...

elmfeldt skrev:
Bilden är mer i centrum än någonsin,så om du har bildintresse borde allt vara bättre. Men om du i bildintresset även inkluderar teknisk data så har det blivit krångligare. Vi lyssnar dock på kritiken.

Vad är det man säger? Allt ska finnas inom tre klick? Bara på själva sidan för bilden kan man klicka runt tre gånger...

Bilden kanske har blivit i centrum men när man vet att det finns information som ligger onödigt svåråtkomligt blir det bara irriterande och icke användarvänligt med allt klickande.
 
Re: Re: Re: Jag gillar det inte...

Curium skrev:
Vad är det man säger? Allt ska finnas inom tre klick? Bara på själva sidan för bilden kan man klicka runt tre gånger...

Bilden kanske har blivit i centrum men när man vet att det finns information som ligger onödigt svåråtkomligt blir det bara irriterande och icke användarvänligt med allt klickande.

Jag lyssnar på din kritik. Men faktum är att den sidan är utformad för BILDkritik och faktiskt maximerad för det.

Men jag förstår att många medlemmar inte vill ge kritik utan att tagit in tekniska detaljer + andras kommentarer.

Vi tar och kikar på hur vi löser det.
 
Re: Re: Re: Re: Jag gillar det inte...

elmfeldt skrev:
Jag lyssnar på din kritik. Men faktum är att den sidan är utformad för BILDkritik och faktiskt maximerad för det.

Det är sant. Men i detta fallet har inte den satsningen och användarvänlighet gått hand i hand. Och jag tror inte att det spelar så stor roll om allt är på en sida eller flera flikar om man tänker som så att man inte ska få för många intryck, på min upplösning (1024x764) ser jag ibland inte ens hela bilden på en gång utan att köra Fx i fullskärm!

Att läsa andras kommentarer är något jag ofta gör och då brukar man kunna hitta saker jag inte sett innan som både kan lyfta bilden och ge mig nya synsätt eller att jag kan se brister som jag själv kan ta till mig i mina bilder.
 
Jag gillar att man inte ser kommentarena innan, har tyvärr märkt att jag kan vara lättpåverkad av vad andra skrivit om bilden istället för att skriva det första jag tänker på. Jag kan ju inte riktigt låta bli att läsa text när jag ser den ;-)

Det jag saknar är möjligheten (som ett kompliment) att välja bakgrund själv samt kanske, att jag skulle vilja ha bildinfon på första sidan. Å andra sidan så ger det ett renare intryck och mer fokus på bilden att ha det under en annan flik.

Mvh

Rasmus
 
Re: Re: Re: Re: Re: Jag gillar det inte...

Curium skrev:
Det är sant. Men i detta fallet har inte den satsningen och användarvänlighet gått hand i hand. Och jag tror inte att det spelar så stor roll om allt är på en sida eller flera flikar om man tänker som så att man inte ska få för många intryck, på min upplösning (1024x764) ser jag ibland inte ens hela bilden på en gång utan att köra Fx i fullskärm!

Att läsa andras kommentarer är något jag ofta gör och då brukar man kunna hitta saker jag inte sett innan som både kan lyfta bilden och ge mig nya synsätt eller att jag kan se brister som jag själv kan ta till mig i mina bilder.

Ja det är ju en annan synpunkt. Hittills har kritiken varit att man inte ser all info och att det är det som drar ner.

Precis. Och det finns ju fortfarande kvar i flik 2.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jag gillar det inte...

elmfeldt skrev:
Precis. Och det finns ju fortfarande kvar i flik 2.

Som man inte orkar klicka sig till pga ren lathet som gör att man tröttnar på att kolla på bilder. Har inte kollat på många bilder sedan fotosidan uppdaterades. En lååångsam sida utan användvänlig bildvisning blev för mycket.
 
Re: Re: Jag gillar det inte...

elmfeldt skrev:
Bilden är mer i centrum än någonsin,så om du har bildintresse borde allt vara bättre. Men om du i bildintresset även inkluderar teknisk data så har det blivit krångligare. Vi lyssnar dock på kritiken.

Jag har bildintresse i den meningen att jag vill lära mig mera och ser denna plats som en verkligt bra läroplats.

Att ha bara bilden och den egna kommentaren tar bort väldigt mycket av den eventuella kunskap som jag vill absorbera MEN jag kan förstå att det är ett bra alternativ för de som kommit längre!
 
Ok, jag gillade ju dessa flikar spontant när de kom häromdagen. Nu har jag testkört det hela genom ett flitigt bildtittande och kommenterande halva kvällen och här kommer min åsikt:
Jag tycker fortfarande att det är bra!

Det jag gillar mest är att man först bara ser bilden och fotografens beskrivning. Det är mycket bättre att inte se andras kommentarer innan man själv hunnit tänka efter vad man verkligen vill säga. Att klicka på fliken om man vill se vad andra har att säga är inget problem alls för mig.

Sen angående bildinfon så har jag märkt att jag visst vill ha mer information ibland, oftast för att veta vilken nivå kommentaren ska vara på. Men för de flesta bilder behövs det faktiskt inte, och jag tror att kommentarerna blir bättre om man bortser från teknisk info så mycket som möjligt. Så känns det i alla fall för mig. Ni som absolut vill ha den tekniska infon där, sätt er en stund och kommentera bilder utan den och se hur det går!

Vad gäller visningen av hur många kommentarer som bilden fått så håller jag med om att det kanske kunde visas i bildlistan bara om en bild kommenterats eller inte. Men jag tycker fortfarande att antalet kommentarer ska stå på toppen av fliken som nu. Detta just för att det blir lättare att se om en bild redan fått många kommentarer, då blir det mindre viktigt att jag kommenterar den om jag inte har nåt jättesuperspeciellt att säga, då kan jag lägga energi på en bild som inte fått så många istället.

Och slutligen så saknar jag faktiskt möjligheten att byta bakgrund. Många bilder blir lättare att betrakta mot en mörkare bakgrund, och nu är de flesta fortfarande satta mot vitt. Men den nya funktionen har väl antagligen inte slagit igenom ännu, och jag håller ändå med om att fotografen bör få bestämma, i princip.

Oj, det blev rätt långt. Men jag kände att forumet lutade lite åt det bakåtsträvande hållet :) så jag måste ju säga vad jag tycker då!

/Pia
 
Ameh!
Nu har ni ju ändrat om det medan jag har suttit och skrivit om hur bra det var! Byt tillbaks! Byt tillbaks! :)
Allvarligt talat... det var bättre nyss. Plus nu får man inte ens se bildbeskrivningen ju.
 
...och så är väl egentligen fliken "kommentera" överflödig nu, när det ändå finns en kommentarsruta i den fliken som kommer upp först?
Okej, det är under arbete, förstår jag, så jag kanske ska vänta med att tjata! Men jag tycker fortfarande att det var bättre nyss!
 
Aaah! Varför kommer nu fliken med andras kommentarer före den tomma kommenteringsfliken?

Jag vill ju slippa "råka" se andras kommentarer och färgas av dem!

Ligger fliken med andras kommentarer först så kan man ju även skriva sin kommentar där, då blir det helt onödigt att även ha en tom kommenteringsflik placerad efter den första..!

Det var klockrent som ni hade det först! Tre st flikar, en tom för egen kommentar, en med andras kommentarer (och antal kommentarer), en sista med teknisk info. Samt att fotografen sätter bakgrundsfärg.

Bilden i fokus tack!
 
Nej det var inte klockrent som det var förut :)
Det ska vara max 2 flikar tycker jag annars blir det för mycket, antingen:

1) kommentarer + kommentera på samma, bildinfo på egen
2) kommentarer för sig och kommentera för sig, bildinfo på båda

Och som jag tidigare tjatat om och som Pia sagt, bort med antalet kommentarer (men ha gärna antalet i fliken när man väl är inne på bilden)
 
Men... nej... nu bidde det fel ;-)

Lägg tillbaks det som det var innan! :-D

Eller ännu bättre, två flikar som Johan sade. Den första med bildinfo och möjlighet att lägga kommentar. Den andra med redan inlagda kommentarer.

Mening med att ha flera flikar var väl ändå så att man inte ska se andras kommentarer innan man har hunnit knepa ut en själv?

Mvh

Rasmus
 
Eller varför inte låta bildinfon komma fram automatiskt när man bara för muspekaren över en flik?

Jag menar, det allra bästa med menyerna är ju att man slipper att klicka så mycket, allting kommer fram automatiskt. Hur användarvänligt som helst!
 
danneman skrev:
Aaah! Varför kommer nu fliken med andras kommentarer före den tomma kommenteringsfliken?
Jag vill ju slippa "råka" se andras kommentarer och färgas av dem!
Nä men nu får ni bestämma er.... Kan inte ni alla medlemmar snacka ihop er och bestämma hur det skall vara, så fixar vi. :) :)

Det är nog så att man är i ett av två lägen när man är på FS; antingen är man ute för att inspireras, se på bilder och lära sig av andras synpunkter och kanske även lägga en och annan kommentar - eller så är man mest ute för efter att kommentera och ta in bilder ofärgad av annan information än just bilden. Vi har tänkt på det senare fallet när vi gjorde denna ändring, men att inte direkt se kommentarer i det första läget är ju opraktiskt och leder till många klick - jag märkte det själv igår när jag ville sitta och kolla bilder.

Svårt att förena dessa två lägen. Jag håller på och labbar lite med detta just nu -- vad tror ni om att låta flikarna komma ihåg det läge man senast hade, till nästa bildvisning?
 
clindh skrev:
Nä men nu får ni bestämma er.... Kan inte ni alla medlemmar snacka ihop er och bestämma hur det skall vara, så fixar vi. :) :)

Bahahaha *sprutar ut kaffet över skärmen*

Inte så lätt att göra alla glada va? :p

Jag kom visserligen på att jag inte ser kommentarerna från början om jag bara låter bli att scrolla ner, så kan jag motstå den frestelsen så ska jag nog klara mig i vilket fall som ;-)

Att ha så att flikarna sparas till nästa bild är ju en idé men... blir det inte ännu mer klickande då?

Jag menar, om jag kollar på en bild, och sen kollar igenom tre flikar men vill ha så att jag börjar titta på bilden utan att se kommentarer, då måste jag klicka igenom alla flikar + att jag måste klicka tillbaks till "inga kommentarer" fliken innan jag gå till nästa bild, eller?

Har ni möjlighet att lägga in det under inställningar? Vet ju inte alls hur mycket jobb eller kodskrivande det krävs men vore inte det det ultimate (från medlemmars synpunkt i alla fall) om vi alla fick välja under våra egna inställningar precis som med bakgrundsfärg.

Jag kan till exempel välja "Standard" utförande där det är precis som innan, allt i ett. Ett annat val "Göm kommentarer" tills man klickar på en liten flik eller knapp, ett tredje val kanske är "visa kommentarer och bildinfo".

Jaja, inga små "krav" jag vet, men lite idéer i alla fall.

Mvh

Rasmus
 
Nu tycker jag såhär; ha allting på samma sida.

* Kommentera överst

* Kommentarer under (folk måste ju ändå oftast scrolla för att se kommentarerna)

* Bildinfo någonstans till höger (så man inte kommer åt den så lätt av misstag), där det räcker med att föra muspekaren över bildinfo för att det ska visas.

Bort med alla flikar, de ställer ju bara till besvär!
 
Men... Alltså... Nu syns ju inte ens fotografens egna kommentarer om bilden i första läget. Det tycker jag iaf är det absolut minsta som ska vara synligt direkt man öppnar bilden.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.