Annons

Nikon d800e mot Nikon d4s

Produkter
(logga in för att koppla)
Man hörde mycket skitsnack i början när Z7 släpptes. Någon fågelfotograf sa att han aldrig skulle byta till en Z7 från D500 i och med autofokusen.
Vet inte om han ändrat uppfattning i dag.

Detta var ju väldigt intressant information, hur får man svar på om AF i Z6?
Det är ju typ samma i z6 och z7(lite fler i Z7)

Man hörde mycket skitsnack i början när Z7 släpptes. Någon fågelfotograf sa att han aldrig skulle byta till en Z7 från D500 i och med autofokusen.
Vet inte om han ändrat uppfattning i dag.

Jag kan säga att jag är fortsatt tveksam, men enligt FS test så fick Z7 väldigt bra betyg i AF och riktigt bra i sämre ljus, men jag vet inte hur många AF punkter som användes. Jag fotograferar allt stillastående med endast en fokuspunkt, så frågan är vilken då som är bäst och i dåligt ljus. Eller om vi tar rörliga motiv så försöker jag hålla nere antal supportpunkter för att inte få felträff så det brukar bli D9 eller D25 (som D500 har) eller grupp. Jag tycker mig läst att Z6/7 skulle vara sämre tex D750/D850 i AF-C men verkar inte som FS testen visade detta, så jag vet inte. Bäst med Z är väl att det är inga problem med felfokus iaf. Kommer troligen att bli en Z6 att testa någon gång iaf.

ja nu har jag satt igång 2 trådar om samma sak, jag trodde jag var klar o valde mellan d4s och d800e, ursäkta för dubbla trådar.

men om jag ställer frågan så här:
jag tar ett nikon 200-500/F5,6, sätter kameran på 25600(iso)

jag fotograferar sen ett rådjur i skymningen på 100m håll, vilken kamera kan jag se mest detaljer med?
d800e zoom ställd på 450
d500 ställd på 300
d4s ställd 450
z6 ställd på 450
z7 ställd på 450
d5 ställd på 450

kommer det vara någon som sticker ut, med andra ord värd lite extra pengar?

Du kommer inte får speciellt mycket detaljer med någon av dem på 100m. Dessutom luft har ofta måttligt bra optiska prestanda så även har förlorar du detaljer. På det avståndet lär rådjuret fylla ungefär 1/10 av sökarbilden. Så det kan ju tänkas att du vill beskära mera och då vinner hus med högre pixeltäthet. Dvs du borde då välja D500, D850 eller D800e

Oavsett vilken Nikonmodell du väljer får du inga vettiga bilder över ca iso 3200. Att man kan ställa högre iso värden på en del nyare modeller är mest marknadsföring och inte värden som kan användas i verkliga livet om man vill ha rimlig bildkvalitet. Du kan för övrigt inte ställa in högre iso än 6400 på D800e, men det hindrar ju inte att du underexponerar 2 steg om du kan acceptera mera brus. ISO är ju inte del av exponeringstriangeln i digitalt foto. De flesta sensorer blir inte känsligare bara för att du ställer in högre ISO.

Ska du fotografera i svagt ljus är det viktigaste att välja ljusstark optik. Dvs välj något som har bättre ljusstyrka än 5.6. Kanske D800e med 400/2.8 eller 500/4 alternativt D500 med 300/4 eller 300/2.8

Hade undvikit z6 och z7 då de sägs ha en tendens till bandning vid svagt ljus. Har inte provat själv men det finns en del youtube filmer där ma kan se fenomenet. z6 har dessutom lite väl lite pixlar de dagar du vill beskära.

Dessutom är reglagen för att slå på följande AF väldigt kluddiga. Även om följande AF i teorin skulle fungera bra hinner du nog inte slå på den om ett rådjur hoppar förbi. Bäst utformade reglage för AF finns på D500, D850 och D5
Enda skälet att välja Z modellerna är om du sysslar med video och vill ha autofocus.

Tänk även på att en fullformatkamera med 400/2.8 eller 500/4 är ganska stora och tunga, speciellt om du tänker dig äldre begagnad optik som var ännu mera monstertunga än dagens lättare och mera välbalanserade versioner.

Om ska springa omkring fotografera handhållet välj d500 och 300/4pf som är väldigt smidig eller 300/2.8 om du orkar släpa på lite mer. Det kvittar hur bra lågljusegenskaper om du inte orkar släpa den med dig.

200-500/5.6 är mera ett vackert väder objektiv.

Senast ändrad:
Du kommer inte får speciellt mycket detaljer med någon av dem på 100m. Dessutom luft har ofta måttligt bra optiska prestanda så även har förlorar du detaljer. På det avståndet lär rådjuret fylla ungefär 1/10 av sökarbilden. Så det kan ju tänkas att du vill beskära mera och då vinner hus med högre pixeltäthet. Dvs du borde då välja D500, D850 eller D800e

Oavsett vilken Nikonmodell du väljer får du inga vettiga bilder över ca iso 3200. Att man kan ställa högre iso värden på en del nyare modeller är mest marknadsföring och inte värden som kan användas i verkliga livet om man vill ha rimlig bildkvalitet. Du kan för övrigt inte ställa in högre iso än 6400 på D800e, men det hindrar ju inte att du underexponerar 2 steg om du kan acceptera mera brus. ISO är ju inte del av exponeringstriangeln i digitalt foto. De flesta sensorer blir inte känsligare bara för att du ställer in högre ISO.

Ska du fotografera i svagt ljus är det viktigaste att välja ljusstark optik. Dvs välj något som har bättre ljusstyrka än 5.6. Kanske D800e med 400/2.8 eller 500/4 alternativt D500 med 300/4 eller 300/2.8

Hade undvikit z6 och z7 då de sägs ha en tendens till bandning vid svagt ljus. Har inte provat själv men det finns en del youtube filmer där ma kan se fenomenet. z6 har dessutom lite väl lite pixlar de dagar du vill beskära.
Enda skälet att välja Z modellerna idag är om du sysslar med video och vill ha autofocus.

Tänk även på att en fullformatkamera med 400/2.8 eller 500/4 är ganska stora och tunga, speciellt om du tänker dig äldre begagnad optik som var ännu mera monstertunga än dagens lättare och mera välbalanserade versioner.

Om ska springa omkring fotografera handhållet välj d500 och 300/4pf som är väldigt smidig eller 300/2.8 om du orkar släpa på lite mer. Det kvittar hur bra lågljusegenskaper om du inte orkar släpa den med dig.

200-500/5.6 är mera ett vackert väder objektiv.

ja 200-500/5,6 var mest för att ha en referens.

Jag hade innan en d3s med 400/2,8 och ett 200/2, så dessa kunde jag handhålla och få bilder som gick att använda, då handlade det om säkerhetsuppdrag.

Jag ser fördelen med en lätt d500 eller d800e men tycker faktiskt att tyngden i d3s är trevlig att fota med, kanske inte släpa runt på en semester resa med.

ja 200-500/5,6 var mest för att ha en referens.
Jag ser fördelen med en lätt d500 eller d800e men tycker faktiskt att tyngden i d3s är trevlig att fota med, kanske inte släpa runt på en semester resa med.

Håller med. Har man tunga objektiv är ett lite tyngre kamerahus att föredra, speciellt som de gamla 400/2.8 var ganska framtungt jämfört med dagens modell. Är de för lätta går det ju alltid sätta på ett batterigrepp eller något annat tungt i stativgängan.

Ett 300/4pf är inte mycket större än ett 24-70/2.8 och väger dessutom mindre så det kan man utan att tveka alltid ha med sig och 300/2.8 på ungefär 3kg är väl heller inte direkt avskräckande även på semesterresan.

eller till ett ljusstarkt långt tele

Nja, inte så ljusstarkt och långt, i storlek som en falukorv kanske?

Jag tänker mig ung 13000 st för D500 o D810 vilket ger 26k, jag jämförde mot D850 för 29k så det blir 3000:- över. Det blir inte mycket mer än det äldre 300/4 D, helt OK har haft det själv, men långsam AF.

Har själv haft två hus med mig ute de senaste 10 åren, tele på ett och makro eller vidvinkel på det andra, fungerar smidigt och med både DX och FX så kan kan kombinera dessa och få två till priset av en om man jämför med D850

Nja, inte så ljusstarkt och långt, i storlek som en falukorv kanske?

Jag tänker mig ung 13000 st för D500 o D810 vilket ger 26k, jag jämförde mot D850 för 29k så det blir 3000:- över. Det blir inte mycket mer än det äldre 300/4 D, helt OK har haft det själv, men långsam AF.

Har själv haft två hus med mig ute de senaste 10 åren, tele på ett och makro eller vidvinkel på det andra, fungerar smidigt och med både DX och FX så kan kan kombinera dessa och få två till priset av en om man jämför med D850

Det äldre 300/4 ?
Hur många finns det?
Jag vet om två, ett med VR och ett äldre.
Det äldre ska vara något vassare men tyngre och utan VR.
Men finns det fler?

Jo det blir bara ett hus, jag lever inte på detta utan en hobby.

Det äldre 300/4 ?
Hur många finns det?
Jag vet om två, ett med VR och ett äldre.
Det äldre ska vara något vassare men tyngre och utan VR.
Men finns det fler?

Jo det blir bara ett hus, jag lever inte på detta utan en hobby.

Det är den som heter AF i denna jämförelse, 1987-2000. Jag sålde min för 2000:-, idag så har AF-S varianten kommit så långt ner i pris så att den får man också ganska billigt, men trevligast är ju såklart pf. Jag har det också som hobby, vad jag menade var att man får i princip D850 prestanda i två hus om man skaffar D810 o D500 med några skillnader som kan vara positiva eller negativa beroende på person

https://kenrockwell.com/nikon/comparisons/300mm-f4.htm

Det är den som heter AF i denna jämförelse, 1987-2000. Jag sålde min för 2000:-, idag så har AF-S varianten kommit så långt ner i pris så att den får man också ganska billigt, men trevligast är ju såklart pf. Jag har det också som hobby, vad jag menade var att man får i princip D850 prestanda i två hus om man skaffar D810 o D500 med några skillnader som kan vara positiva eller negativa beroende på person

https://kenrockwell.com/nikon/comparisons/300mm-f4.htm

Tackar, då är det version 2 jag ska ha, fanns en för 2500kr på blocket men det är den första, bara söka vidare:

Jag fick familjeproblem i morse, så var på akuten.
Jag kunde inte känna på Z6 tyvärr

Men nu börjar jag jämföra med 850, mest gav att jag är osäker på af i z6
det finns en gråinport för 26k annars har cyberphoto för 33k
så vad säger expertisen?

850 för 33k
eller
z6 för 26k

objektivvalen blir ju annorlunda, till z6 blir det paketet med ftz och 24-70 och till 850 får jag leta upp något 24-70,28-70 kanske en fast 35a(ett av dessa)

Tackar, då är det version 2 jag ska ha, fanns en för 2500kr på blocket men det är den första, bara söka vidare:

Jag fick familjeproblem i morse, så var på akuten.
Jag kunde inte känna på Z6 tyvärr

Men nu börjar jag jämföra med 850, mest gav att jag är osäker på af i z6
det finns en gråinport för 26k annars har cyberphoto för 33k
så vad säger expertisen?

850 för 33k
eller
z6 för 26k

objektivvalen blir ju annorlunda, till z6 blir det paketet med ftz och 24-70 och till 850 får jag leta upp något 24-70,28-70 kanske en fast 35a(ett av dessa)

Enda skälet för Z6 är om du behöver autofokus vid video. Något som alla D modeller är usla på.

D800e, D500 eller D850 borde vara bättre för dina behov som du beskriver dem. De har högre pixeltäthet, de har inga problem med bandning vid svagt ljus, och det är mindre knapptryckeri för att aktivera följande autofokus. Om du skulle titta på någon Z modell vore Z7 naturligare, men även den har bandningsproblemen p.g.a. PDAF i sensorn.

Dessutom är 24-70 som kommer med z6:an en 24-70/4 men det kanske inte har någon betydelse om du kör med blixt.

nja men jag behöver banta:):)

Men är optiken som är i paketet 24-70 likvärdigt med en vanlig 24-70/f2,8?

24-70Z har fått beröm, jag har inte läst något test men tydligen löjligt skarpt så det är väl tjänstefel att inte köpa detta objektiv till kameran, speciellt inte som man antagligen fortfarande kan få bra paketpris.

Jag har svårt att välja, tillomed z6 finns med i funderingarna.

Jag har läst massor men hittar ingen bra info om:
1 D4s optiska bildstabilator, är den som z6?
2 BSI sensor, vilka fördelar har den?
3 När kommer jag sakna d800e 36mpixlar?
4 Sampla ner 36mpix till 16 mix för att få bättre iso, hur funkar detta?

dessa 4a frågor måste jag få kläm på!

vikt, batterikapacitet och bilder per serie fattar jag.

Jobbigt!

Om du inte sitter med en många med många Nikon objektiv skulle jag satsa på Z6. Detta för att inte fastna i den gamla objektivfattningen. Att framtiden är spegellös behöver man inte tvivla på. De nya objektiven är dessutom oftast mycket bättre fast också mycket dyrare och det finns inte så många att välja på ännu.
Samtidigt kommer säkert både NIkon och Canon att fortsätta släppa nya dSLR kameror under många år framåt.

Om du inte sitter med en många med många Nikon objektiv skulle jag satsa på Z6. Detta för att inte fastna i den gamla objektivfattningen. Att framtiden är spegellös behöver man inte tvivla på. De nya objektiven är dessutom oftast mycket bättre fast också mycket dyrare och det finns inte så många att välja på ännu.

Ja, spegellöst är helt klart framtiden frågan är väl bara hur länge TS behöver vänta på den. Skulle tro att vi får vänta 10-15 år innan vi kan köpa ett begagnat 300/2.8 eller kanske 400/2.8 med Z fattning till rimligt pris. Det är inte direkt något fel på de innevarande versionerna, möjligtvis är de lite tunga.

Kommer det en lättare version kan den lika gärna dyka upp för F som för Z fattning med tanke på att planerar att släppa åtminstone en ensiffrig D modell och den typen av optik säljs väl främst till natur och sportfotografer som kommer att vara bland de sista som växlar till spegellöst.

Möjligtvis skulle Z6 vara en bra ide ifall TS ofta använde vidvinkel. Det är här Z fattningen gör störst skillnad och det är här vi kan förvänta oss att se flest nyheter inom snar framtid.

Så länge man köper optik som fungerar med adapter behöver man inte vara rädd att fastna. Bättre att vänta att byta till Z fattning när systemet mognat och det finns mer begagnat ute på marknaden, om man nu inte behöver autofokus för video förstås. Här är Z kamerorna redan idag bättre än de gamla F modellerna. Med tanke på att TS vill fotografera djur är det troligt han kommer att ha behov av att kunna beskära mycket varför Z7 troligen är det bästa Z valet för honom.

Ja, spegellöst är helt klart framtiden frågan är väl bara hur länge TS behöver vänta på den. Skulle tro att vi får vänta 10-15 år innan vi kan köpa ett begagnat 300/2.8 eller kanske 400/2.8 med Z fattning till rimligt pris. Det är inte direkt något fel på de innevarande versionerna, möjligtvis är de lite tunga.

Kommer det en lättare version kan den lika gärna dyka upp för F som för Z fattning med tanke på att planerar att släppa åtminstone en ensiffrig D modell och den typen av optik säljs väl främst till natur och sportfotografer som kommer att vara bland de sista som växlar till spegellöst.

Möjligtvis skulle Z6 vara en bra ide ifall TS ofta använde vidvinkel. Det är här Z fattningen gör störst skillnad och det är här vi kan förvänta oss att se flest nyheter inom snar framtid.

Så länge man köper optik som fungerar med adapter behöver man inte vara rädd att fastna. Bättre att vänta att byta till Z fattning när systemet mognat och det finns mer begagnat ute på marknaden, om man nu inte behöver autofokus för video förstås. Här är Z kamerorna redan idag bättre än de gamla F modellerna. Med tanke på att TS vill fotografera djur är det troligt han kommer att ha behov av att kunna beskära mycket varför Z7 troligen är det bästa Z valet för honom.

Bättre än d850?

Jag är lite orolig för z6 af,
Ett paket med ftz och 24-70 är samma peng dom en D850 ksmerahus

Ja, om du behöver video med autofocus är Z modellerna bättre, annars inte. Det går i stort sätt inte att vara sämre på autofokus för video än D modellerna.

Ett paket med ftz och 24-70 är samma peng dom en D850 ksmerahus

Fast Z6 har inte så många pixlar ifall du behöver beskära, vilket i sin tur innebär att du kanske bör skaffa lite längre och förmodligen dyrare telen för dina djur.
Ska du välja någon Z modell är det Z7 du ska titta på. Båda Z modellerna har sämre buffert än D850 och problem med bandning i mörker.

Likaså är följande AF mycket kluddigare att använda på Z modellerna. I de flesta fall behöver du nog inte oroa dig för hur bra AF är när du fotograferar djur. Ditt motiv är redan borta innan du fått igång AF följningen. Hade samma system på Nikon V1 och det fungerade i princip aldrig för fågel eller djur även om V1 hade snabb AF för sin tid.

Kan tänka mig att det fungerar för långfilmsinspelning där man sätter autofocus på stillastående huvudpersonen och säger åt honom att börja agera, men knappast för djurfoto. Där har D modellerna med sin "backbutton" fokus en klar fördel.

De bästa alternativen i dina båda trådar är:
D800/D800e/D810 - har hög pixeltäthet, är billig ger mer pengar över till optik
D500/D850 - har högre pixeltäthet, är snabbare och har bättre ergonomi.

Det blir nog 850.
hur funkar denna i dx mode?
Är det ens ett alternativ för att komma 1,5ggr?
Är det bättre med en konverter, typ 1,7?
Jag tänker mig ett billigt 300/4 objektiv att ha när jag springer o fotar i skogen(eller går)

ANNONS