ja nu har jag satt igång 2 trådar om samma sak, jag trodde jag var klar o valde mellan d4s och d800e, ursäkta för dubbla trådar.
men om jag ställer frågan så här:
jag tar ett nikon 200-500/F5,6, sätter kameran på 25600(iso)
jag fotograferar sen ett rådjur i skymningen på 100m håll, vilken kamera kan jag se mest detaljer med?
d800e zoom ställd på 450
d500 ställd på 300
d4s ställd 450
z6 ställd på 450
z7 ställd på 450
d5 ställd på 450
kommer det vara någon som sticker ut, med andra ord värd lite extra pengar?
Du kommer inte får speciellt mycket detaljer med någon av dem på 100m. Dessutom luft har ofta måttligt bra optiska prestanda så även har förlorar du detaljer. På det avståndet lär rådjuret fylla ungefär 1/10 av sökarbilden. Så det kan ju tänkas att du vill beskära mera och då vinner hus med högre pixeltäthet. Dvs du borde då välja D500, D850 eller D800e
Oavsett vilken Nikonmodell du väljer får du inga vettiga bilder över ca iso 3200. Att man kan ställa högre iso värden på en del nyare modeller är mest marknadsföring och inte värden som kan användas i verkliga livet om man vill ha rimlig bildkvalitet. Du kan för övrigt inte ställa in högre iso än 6400 på D800e, men det hindrar ju inte att du underexponerar 2 steg om du kan acceptera mera brus. ISO är ju inte del av exponeringstriangeln i digitalt foto. De flesta sensorer blir inte känsligare bara för att du ställer in högre ISO.
Ska du fotografera i svagt ljus är det viktigaste att välja ljusstark optik. Dvs välj något som har bättre ljusstyrka än 5.6. Kanske D800e med 400/2.8 eller 500/4 alternativt D500 med 300/4 eller 300/2.8
Hade undvikit z6 och z7 då de sägs ha en tendens till bandning vid svagt ljus. Har inte provat själv men det finns en del youtube filmer där ma kan se fenomenet. z6 har dessutom lite väl lite pixlar de dagar du vill beskära.
Dessutom är reglagen för att slå på följande AF väldigt kluddiga. Även om följande AF i teorin skulle fungera bra hinner du nog inte slå på den om ett rådjur hoppar förbi. Bäst utformade reglage för AF finns på D500, D850 och D5
Enda skälet att välja Z modellerna är om du sysslar med video och vill ha autofocus.
Tänk även på att en fullformatkamera med 400/2.8 eller 500/4 är ganska stora och tunga, speciellt om du tänker dig äldre begagnad optik som var ännu mera monstertunga än dagens lättare och mera välbalanserade versioner.
Om ska springa omkring fotografera handhållet välj d500 och 300/4pf som är väldigt smidig eller 300/2.8 om du orkar släpa på lite mer. Det kvittar hur bra lågljusegenskaper om du inte orkar släpa den med dig.
200-500/5.6 är mera ett vackert väder objektiv.