FlyerOne
Aktiv medlem
Hehe, vi Sony-användare lider väl alla mer eller mindre av Sony-mindervärdeskomplex - vi är alltid ängsliga att framhålla våra favoritkameror så mycket som de förtjänar, eftersom vi då genast blir beskyllda för att vara Sony-fanboys...Helt fel Gunnar! Det är ju att det är möjligt att få peakingstödet i förstoringsläget som är den verkliga killerfunktionen. Läs bara lite i recensionerna här på FS av Samyang 85mm/1,4 så ser du vilka som har fattat det och vilka som har möjligheten att använda den funktionen. ---
Som jag skrev tidigare känner jag väl till att de som "fattat Focus Peaking" älskar det. Jag beskrev väl snarare min egen nivå av "peaking-kompetens", vilken är tämligen obefintlig (handlar snarare om "peaking-inkompetens" för min del i nuläget) eftersom jag nästan enbart kör med A-mount och i princip alltid klarat mig med AF.
Helt enig med dig där. Där kommer såväl min DSLR-A550 (i OVF-läge) som min EOS 1D helt till korta, liksom alla av trådskaparen påtänkta Nikon FF-kameror.--- Med extremt korta skärpedjup och en helmanuell glugg så får OVF-kamerorna problem. Fler än en tycker det är en svår utmaning att få skärpan rätt. ---
Bra tips, jag får träna lite mera med Focus peaking när det blir aktuellt.--- Med peaking i förstoringsläget (focusing aid) får man alltid ett litet blänk där skärpan ligger så man kan alltid sätta den perfekt. ---
Helt enig med dig här också--- Bländar man ner en manuell Samyang så blir sökaren allt mörkare med ökad nedbländning i en OVF men det behöver aldrig en som har en A7r eller för den delen annan kamera med EVF. Det är ju detta som göra att en FF-plattform som A7 har en stor fördel framför Canons och Nikons lösningar.
.