Annons

Nikons storattack

Produkter
(logga in för att koppla)
Eller Canons 17-55 f2,8 MED IS vs Nikons motsvarighet som saknar VR. Prisskillnaden är ju enorm till Canons fördel. Här finns det garanterat marknadspositionering inblandad då Nikons variant hittar du i deras motsvarighet till L-serien medan Canons är i den enklare serien. Dvs AF-S17-55 f2,8 anses vara en "proffsglugg" medan Canonen är en amatörglrugg. Att de sedan förmodligen är lika bra optiskt är en annan sak. Det har inte med marknadsföring att göra....

Bara för tydlighetens skull, Canons EF-S 17-55/2.8 IS USM räknas som ett "proffsobjektiv för kvalificering till Canon Professional Service (CPS) medlemskap, detta tillsammans med EF-S 10-22/3.5-4.5 USM och EF-S 60/2.8 Macro USM. Med ytterligare ett fåtal undantag är annars kravet att du måste ha minst tre "L" objektiv för att kunna bli CPS-medlem. (Kvalificerande kamerahus med EF-S fattning är för övrigt 7D, 40D och 50D.)

Förmodligen en eftergift just för att man har valt att inte göra "L" objektiv i EF-S-serien.
 
Plåtar en del hockey, där det är helmanuellt som gäller.
(Reflexerna i isen gör att det gärna blir problem med all form av automatik).
Föredrar definitivt samma bländare i hela zoomomfånget där.
Stor bländare är ju ett måste.
(Faktum är att det mesta av sport som jag plåtar inomhus kör jag helmanuellt vad det gäller exponering).

Ett annan reell grund till fast bländare.

Jag har också plåtat en hel del hockey men bara knattevarianten. I de hallar dessa vanligtvis spelar så måste man ha någon form av automatik påslaget. Ljuset i hallarna varierar ofta oerhört mycket. Ofta är det inte ens samma typ av lampa med helknasig WB som följd för att inte tala om skillnaden i styrka på ljuset.

ps. Skall tillägga att även jag väljer fast bländare om jag kan men att i alla fall för mig så har betydelsen minskat.
 
Senast ändrad:
Förmodligen en eftergift just för att man har valt att inte göra "L" objektiv i EF-S-serien.

Nu ramlade polletten ner! Tack för det. Men fortfarande kvarstår min fråga: Hur mycket hade gluggen kostat om den hade haft en röd ring?

Nikon har samma (knasiga) policy. Vet inte om det stämmer längre men tidigare räckte en D100 (och några gluggar ur proserien) som inträdesbiljett till NPS. D70 var däremot inte välkommen :) trots att den egentligen var en bättre kamera. Eller egentligen likvärdig men avsevärt mer prisvärd. Skillnaden var väl egentligen bara att på D100 gick det att montera ett grepp och att avtryckaren hade gängor för en vanlig trådutlösare.

Policyn kanske har ändrats nu.....dessa regler gällde under D2-seriens storhetstid
 
Den hade rätt säkert varit dyrare, men antagligen också aningen mer välbyggd.

L-beteckningen är inte alltid en garant för superb optisk kvalitet, men den är alltid en garant för att objektivet är av mekaniskt god kvalitet (dvs ungefär sådan kvalitet som de allra flesta objektiv hade på 1970-talet till skillnad från plastbyttorna nuförtiden).
 
En vacker kombination..! :)

Inget att stoppa i fickan kanske, och adapterriggen finns väl till båda fattningarna N/C.

NEJ, bakstycket/plattan egentillverkad är försett med en Nikonbajonette hämtat från en craschat objektiv, det är min kollegas Kennets lilla fickkamera

På tal om bl 1.2 och 85mm

Canon 85/1,2mk2 och hela bilden samt ett utsnitt där det supertunna skärpeplanet ligger, bl 1.2. Imponerande iaf tycker jag det.
 

Bilagor

  • Bild-5.jpg
    Bild-5.jpg
    40.5 KB · Visningar: 215
Hade inte profoto en artikel i ämnet för något år sedan.

Vill minnas att de kom fram till att den härligheten funkade bättre på Canon än på Nikon. Orsaken var om jag minns rätt att det inte gick att fokusera på oändligt med Nikon kameran monterad vilket gick med Canon 1DS
 
Trådrubriken är ju lite inflammatorisk - Nikon gör ju inte mer än vilket annat företag som helst. Dom gör så gott dom kan för att växa, ta kunder och öka sin vinst. Att benämna faktumet att de lyckats mycket bra med ett par kameraprodukter som en "storattack" är väl kanske lite överdrift. :)
 
Trådrubriken är ju lite inflammatorisk - Nikon gör ju inte mer än vilket annat företag som helst. Dom gör så gott dom kan för att växa, ta kunder och öka sin vinst. Att benämna faktumet att de lyckats mycket bra med ett par kameraprodukter som en "storattack" är väl kanske lite överdrift. :)

Men snälla Herr Bengtsson du vet väl att dessa fora ej icke särpräglas av

1) Logik och stringens,

2) Sans och förnuft,

3) Fokus på sakfrågor.

De närvarande är istället i alldeles för stor utsträckning präglade av att

a) ta till flykten från vardagens ansvar, stress och påfrestande känslor,

b) agera i ett rollspel på en skyddad social arena,

c) drivas av sina behov av att hävda sig själva och fylla sina egon med välbehaget av att "vinna" över andra och ha "rätt".
 
Den är alltid lika bra i vilket sammanhang som helst. :) Precis som allt annat på sajten, om man är lite geekig och greppar skämten (som är ganska starkt inriktade mot/med/för matematiker och programmerare).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.