fredriklindstrom
Aktiv medlem
Nu har jag ju inte testat alla sjalv, men overlag, vad jag har last, sa ar nagra battre hos nikon, nagra battre hos canon, men de flesta lika.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det har ju varit rea på Nikons instegsmodeller, så det sätter väl sina spår. Dessutom är väl instegsmaknaden betydligt mer känslig för reklampåverkan, modetrender och försäljares övertalningsförmåga än vad som gäller för de mer erfarna, som dessutom ofta har "investerat fast sig" i ett system. Försäljarnas vilkor mot generalagenter har sitt inflytande på försäljning och jag tycker nog att en hel del av reklamen för dessa instegskameror gränsar till vilseledande då de enklaste modellerna framställs som om de är något alldeles extra, men är själva verket ganska så begränsade om man vill utvecklas som fotograf, men visst går det att ta bra bilder med dem, det går ju också med kompakter o mobiltelefoner. Jag får säkert mothugg här men lite balans mot alla lovsånger till Nikon kan kanske behövas.
Uppgifter fran B&H.
300 2.8 IS / VR
Canon $4340
Nikon $5199
400 2.8 IS / VR
Canon $7190
Nikon $$8999.95
Nikon $1299.95
Ett objektiv av de riktigt stora och erkant bra som ar dyrare hos Canon, och da bara med $300, Nikon ar annars overlag betydligt mycket dyrare.
Finns även exempel åt andra hållet:
Jämför Canons 85/1,2 med Nikons 85/1,4 eller Canon 200/2 mot Nikons motsvarighet......
Så det är inte någon generell sanning. Nikon har dessutom ett rejält övertag inom normalzoomarna för mer moderata användare. Ett mycket större utbud och till helt andra priser än vad Canon har.......
Jo visst bygger Nikon, liksom de andra, bra kameror, och de är ju att gratulera som lyckas sälja så mycket. D60 - försäljningssuccén - var ju en utgående modell som reades ut, så man ska väl inte dra allt för stora växlar pga den framgången.
Jag tog ju upp 200/2 som det enda undantaget, men jag tycket val inte att det ar speciellt rattvist att jamfora ett 1.2 mot 1.4 objektiv.. Men har kan vi fortsatta lite:
24 - 70 2.8
Canon $1329
Nikon $1739.95
18 - 200
Canon $595.00
Nikon $764.95
50 1.4
Canon $349
Nikon $329.95
Canon ar nagot dyrare med 50 1.4, men jag skulle vilja pasta att nar man diskuterar D3S, D700, 5Dm2, 1Dm4 sa ar objektiv sa som 18 - 200 inte speciellt intressanta...
Canon är oftast billigare men inte alltid. Eller kanske mer rätt mindre dyra.
Spelar mindre roll for mig ocksa, jag har canon och har inte sett nagon anledning att byta, och jag kan inte annat an att halla med om att Canon ar oftast, men inte alltid, mindre dyra. Dyrt ar det fortfarande.
Angaende 1.2 och 1.4, japp, de ar i stort sett lika, men for det lilla extra som 1.2 ger, sa far man betala valdigt mycket. Samma sak med Canon 50 1.2 och 1.4, c:a $1000 i skillnad dar.
En liten fråga; Vad ger Canon 1,2 som inte Nikon 1,4 kan ge dig? Ännu kortare skärpedjup eller? Men min 1,4 så har jag max 10mm skärpedjup fullt öppen på porträttavstånd. Behöver du ännu kortare eller?
Ja glöm för stunden att de är gjorda för olika hus.....Det är givetvis en hypotetisk fråga. Mer relevant är givetvis att jämföra Canon 85/1,8 med 1,2. Resp Nikon 1,4 med 1,8 men ändå är frågan intressant då så många drar Canons 85/1,2 som en fördel jämfört med Nikons 1,4
Givetvis inte, men D60 var ju den modell som sålde bäst enl. vad jag hörde, jag tror det var "Nikonlasse" som sa, i en intervju.
Vill man så kan man ju alltid vränga till och medvetet missförstå allting.
Jag har dock 85 1.8 och 50 1.2, jag bytte fran 50 1.4 av framst tva anledningar, battre optiska egenskaper (fargatergivning, kontrast, mindre CA, etc) och far att den ar byggde som en tank.. En bidragande faktor var ocksa att jag fick $20,000 i julbonus det aret (2006),
..
Jag har inte 85 1.2, har inte heller anvant den, sa jag kan inte beratta vad jag skulle fa ut mer av den.
Jag har dock 85 1.8 och 50 1.2, jag bytte fran 50 1.4 av framst tva anledningar, battre optiska egenskaper (fargatergivning, kontrast, mindre CA, etc) och far att den ar byggde som en tank.. En bidragande faktor var ocksa att jag fick $20,000 i julbonus det aret (2006), vilket ledde till 400 5.6 och 5D hus ocksa, plus en hel del annat. Men det kortare skarpedjupet ar ratt svart att hantera, i vissa lagen.
Jag kan ju saga att jag vill ha 85 1.2, men det ar langt senare, vill kopa 300 2.8, 135 2 och 15 mm fisheye forst, och formodligen ett nytt hus. Anledningen for 1.2 over 1.8 ar byggkvalitet och kortare skarpedjup, da jag har sett litet behov av lite kortare jamfort med 1.8, dock ar behovet valdigt litet, for mig, sa nar jag har $1900 over som jag absolut inte kan tanka mig spendera pa nagot annat, sa kommer det bli en 85 1.2..
du har en tendens att läsa det du bara vill läsa.