PMD
Aktiv medlem
Precis som Erland påpekar, - G12 är ingen bra mätsökarkamera
Ja, G12 har ju ingen mätsökare.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Precis som Erland påpekar, - G12 är ingen bra mätsökarkamera
Sökaren zoomar med när man vrider på zoomringen.I've been sorely tempted by this camera but was turned off by the reports of the simple viewfinder. As far as I understand it doesn't zoom nor does it show different frames for different zooms.
In other words, it is similar to the Canon G12 - a straight thru finder?
Vrider den zoomringen till läge "off" av sig självt då?
Jag gissar att den inte gör det vilket väl innebär att det är något slags vilolåge den "stänger ner" till och inte till helt avstängd. Hur snabbt kommer kameran igång efter att ha hamnat i viloläget?
Skillnaden i den tekniska bildkvaliteten kan man nästan helt bortse ifrån när man ska köpa en kamera i det där prissegmentet om man exempelvis inte BARA MÅSTE ha maximal ljusstyrka i vidvinkligaste läget på zoomen.
Jag har en annan uppfattning. Skillnaderna i bildkvalité på kompakter är större än vad de är på systemkameror. Ljusstyrkan i vidvinkelläget variera en del men är tämligen lika. Det är i teleläget de stora skillnaderna finns och dessa har väldigt stor betydelse! Att som t ex X10 ha 2.8 i teleläget ger ca 2 stegs fördel mot många andra kompakter. Med en kompakt går det nästan alltid att fota fullt öppet - skärpedjupet blir ändå tillräckligt stort för det flesta typer av bilder. Det gör att man t ex kan använda ISO 800 på en X10 när man kanske måste använda ISO 3200 på andra modeller. Det ger en påtaglig skillnad i bildkvalité.
Hej!
Jag har precis just nu gjort en liten (fotosidannörd;-)) koll på min välanvända Canon G9:a och funnit detta:
Jag har letat efter övergången när den största bländaren går från 3,5 till bländare 4,0 på mitt objektiv som sitter på ovan nämnda kamera.
Jag delade 35 mm med 7,4 mm eftersom 7,4mm som är det vidvinligaste läget på kameran och fick ett värde på ~4,7 att multiplicera med. Övergången infinner sig nånstans mellan brännvidderna 22-25 mm vilket omräknat blir 103 mm respektive 117 mm bränvidd omräknat i småbildsformat. Zoomen är tyvärr inte helt steglös.
Skillnaden mellan en ovan nämnd X10 och min G9 torde bli ca 0,7 stegs skillnad. Jag anser fortfarande med en idiots övertygelse att denna skillnad i de flesta fall är för liten att ta i beaktande vid ett kameraköp. Jag anser att det är viktigare med exempelvis TTL mätning vid M-läge som P7100 erbjuder och som både min G9 och G12 saknar som istället erbjuder tre fasta lägen på blixtuteffekten av vilka två nästan är värdelösa och den sista nätt och jämnt duger för blandljus/upplättningssyften.
Visst har G9an dåliga hög-ISO egenskaper men söker man efter det så ska man inte köpa sig en kompaktkamera i första hand, för mig är G9an en kompletterande kamera men jag anser att den duger gott fortfarande om man låter den jobba inom sina gränser.
Hans
Ja, G12 har ju ingen mätsökare.
TACK Lars!
Visst är jag van att fota med bildskärm, är mestadels den jag tittar på/i när jag fotar men ibland använder jag den optiska sökaren när jag inget kan se på bildskärmen. Jag tror nog dock att jag skulle kunna klara mig utan "sökaren", särskilt om kameran har vinklingsbar "skärm", är dock inte många kompaktare som har det dessvärre. Ja, en kompakt rackare som får plats i byx- eller jackfickan vore ju inte heller helt fel för då lär den ju hänga med ut på skogsturerna.
Jag har kollat på den kameran som du har (HX9V) men optikens ljusstyrka verkar ju inte vara bland de bättre. Bra upplösningsstorlek på bilderna ser den ju dock ut att ge! Den optiska zoomen går ju inte heller av för hackor men tummar det på bildkvalitén? Priset för kameran är ju klart TREVLIGT! Hur tycker du att närbilder på t.ex. blommor eller småkryp etc blir med denna kamera?
Jag gillar Sonys prylar, har ju både en kamera och videokamera från Sony idag.
Vad gäller Canon SX230 HS så är där detsamma vad gäller optikens ljusstyrka som på HX9V:n, likaså vad gäller upplösning på bilderna och den optiska zoomen. NICE PRICE där också!
Vänligen
Jeanette
[Övergången infinner sig nånstans mellan brännvidderna 22-25 mm vilket omräknat blir 103 mm respektive 117 mm bränvidd omräknat i småbildsformat. Zoomen är tyvärr inte helt steglös.
Skillnaden mellan en ovan nämnd X10 och min G9 torde bli ca 0,7 stegs skillnad. Jag anser fortfarande med en idiots övertygelse att denna skillnad i de flesta fall är för liten att ta i beaktande vid ett kameraköp.
X10 har 2.8 vid motsvarande 112 mm så om du har 4.0 vid motsvarande så är väl skillnaden ett helt steg. Om vi antar att vi fotar "familjefoto" inomhus utan blixt så kan det innebära att den ena kameran klarar sig med ISO 800 och den andra måste ta till ISO 1600. Min erfarenhet är att det ofta är en mycket stor skillnad i kvalité för varje steg när man börjar röra sig uppåt i ISO-skalan.
Nu var min kommentar inte riktad mot just Canons G-serie - den har ju en förhållandevis ljusstarkt och bra optik. Det finns dock andra modeller som är svagare. Om jag t ex jämför med min S95 så blir det ännu större skillnad då den har 4.9 vid motsvarande 105 mm och då börjar det bli en mycket påtaglig skillnad.
Nåväl, låt oss inte fördjupa oss alltför mycket i siffrorna och självfallet kan vi ha olika prioriteringar. För min del är dock optikens ljusstyrka en viktig faktor på en kompakt och det är ett faktum att på denna punkt skiljer sig de olika modellerna ganska mycket åt.
PS.Olympus ZX-1är väl bra för den kan väl dessutom trådlöst styra tillbehörsblixtar eller...!?
Hans
Precis! En mycket trevlig egenskap hos XZ-1:an! Olympus "lillblixt" 360R eller vad den heter är också riktigt trevlig. Kompakt (använder 'bara' 2 batterier) men ändå tilt och vridbar.
OT: Jag ser att du använder Nikon oxå, fungerar den trådlösa blixten på Olympus lika bra som på Nikon, jag har för övrigt en D300/SB-800 kombi.
Hans