ANNONS
Annons

Kompakterna G12, S95, S100 , Nikon P7100 eller Panasonic Lumix DMC-FZ150

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad gäller X10 så har jag nu en dryg veckas intensiv erfarenhet...
En fråga angående X10: Som alla kompaktkameror har den ju en viss uppstarttid, som kan vara irriterande. Vad händer om du inte stänger av kameran genom att vrida zoomen till off-läget, utan bara bär den på axeln påslagen? Stänger den av automatiskt? Går den ner i viloläge? Tar batteriet slut?

När man läser inläggen här så får man känslan av att mycket zoom på en kamera drar ned bildkvalitén eller har jag fattat det hela fel?
I princip, ja. Det är svårare att tillverka ett bra objektiv med stort zoomomfång än ett med mindre zoomomfång. Man måste alltså kompromissa. Om det inte ska bli hiskeligt dyrt och ganska stort får man tumma på kvalitén.

När det gäller valet mellan G12 och S95 så handlar det väl i första hand om två saker.

1. Klarar du dig utan optisk sökare? Själv svarar jag egentligen "nej" på den frågan, men den optiska sökaren på G12 är ganska usel.
2. Måste kameran gå ner i fickan?

Att det för mig blev en S90 (istället för dåvarande motsvarigheten G11) berodde också på att jag blev ganska förtjust i kamerans inställningsring runt objektivet. Märkligt att Canon inte kopierade detta snilledrag till G12.

En fråga angående X10: Som alla kompaktkameror har den ju en viss uppstarttid, som kan vara irriterande. Vad händer om du inte stänger av kameran genom att vrida zoomen till off-läget, utan bara bär den på axeln påslagen? Stänger den av automatiskt? Går den ner i viloläge? Tar batteriet slut?

Den stänger ner automatiskt efter 2 min inaktivitet (går att ställa in tiden själv). Däremot är uppstarten riktigt snabb från helt avstängt läge till klar för exponering tar (uppfattningsvis) max en sekund. Det lösa objektivskyddet i metall måste dock fipplas med om man ska räkna med det.

ChristerRose;1755763) sa:
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=320424

So, for the time being I am not that much in a hurry for a new small pocket camera.

Great images Christer! Your gallery pretty much proove the thesis that a the photographers knowledge and creativity is much more important for high quality images than the sensor size or the amount of megapixels or even the lenses. The consumer society we live in tends to turn things upside down.

Personally - I am working on it... ;)

Great images Christer! Your gallery pretty much proove the thesis that a the photographers knowledge and creativity is much more important for high quality images than the sensor size or the amount of megapixels or even the lenses. The consumer society we live in tends to turn things upside down.

Personally - I am working on it... ;)

Oooh, I am blushing..=*^)

I guess you didn't look at the Swedish slideshow before you dashed off those nice words..=*^)

Seriously, you are *absolutely* right about the sensor size. I am still selling 13 x 19" prints taken with the original Canond D30 (3.1 MP sensor)..=*^)

As I mentioned, both Jess and I are having a lot of fun with the 4s' - the thing is that it is always with us - always in a pocket or one's hand - and ready to take what you see. It has put *fun* back in my photography..

=*^)

Den stänger ner automatiskt efter 2 min inaktivitet (går att ställa in tiden själv). Däremot är uppstarten riktigt snabb från helt avstängt läge till klar för exponering tar (uppfattningsvis) max en sekund.
Tack! Jag har ju testat kameran så jag vet ungefär hur lång tid den tar för att komma igång. Om man ställer avstängningstiden maximalt lång, innebär det att den inte ens går ner i nåt slags viloläge (som en dslr) utan är helt "påslagen" och därmed drar en massa batteri?

Den stänger ner automatiskt efter 2 min inaktivitet (går att ställa in tiden själv). Däremot är uppstarten riktigt snabb från helt avstängt läge till klar för exponering tar (uppfattningsvis) max en sekund. Det lösa objektivskyddet i metall måste dock fipplas med om man ska räkna med det.

Karl,

I've been sorely tempted by this camera but was turned off by the reports of the simple viewfinder. As far as I understand it doesn't zoom nor does it show different frames for different zooms.

In other words, it is similar to the Canon G12 - a straight thru finder?

How do you feel about this?

I princip, ja. Det är svårare att tillverka ett bra objektiv med stort zoomomfång än ett med mindre zoomomfång. Man måste alltså kompromissa. Om det inte ska bli hiskeligt dyrt och ganska stort får man tumma på kvalitén.

När det gäller valet mellan G12 och S95 så handlar det väl i första hand om två saker.

1. Klarar du dig utan optisk sökare? Själv svarar jag egentligen "nej" på den frågan, men den optiska sökaren på G12 är ganska usel.
2. Måste kameran gå ner i fickan?

Att det för mig blev en S90 (istället för dåvarande motsvarigheten G11) berodde också på att jag blev ganska förtjust i kamerans inställningsring runt objektivet. Märkligt att Canon inte kopierade detta snilledrag till G12.

Precis som Erland påpekar, - G12 är ingen bra mätsökarkamera, sökaren är rent av värdelös, knappt användbar, visserligen är det bra med en sökare (riktig, så att du ser något!), i övrigt en perfekt kamera, men jag tror G12 är vid vägs ände, stor i förhållande till sin lilla sensor, nästa GXX, vad den nu kommer att heta blir troligen, antingen en kompaktare kamera eller en kompakt systemkamera med något större sensor, mitt stalltips!

Utan sökare, då blir kameran extra kompakt, en vanesak att foto med displayen, en riktigt kompakt kamera blir i längden den man alltid har med sig!

Lång zomm behöver inte innebära försämrad skärpa, mest beror det på hur avancerad objektivet är, samt hur sensorn och därefter hur elektroniken behandlar bildfilen, - mitt val blev en kamera från Sony, med ett perfekt grepp, mycket kompakt, lätt att arbeta med, riktigt bra bilder, - Sony HX9V.
Canon har en motsvarande, Canon SX230 HS, har heller ingen sökare bara en display, men lite hall att hålla i, inget riktigt grepp.

Canon S100 skall du ligga lågt med idag, säkert en utmärkt kamera, nu bara för dyr, om ett halvår, - säkert 1000:- billigare!

Kolla hur olika kameror är att hålla i, bra eller dåligt grepp, för det är ändå du och ingen annan som skall använda kameran, - för du lånar väl inte ut din kamera, hemska tanke, ha-ha?

Tack! Jag har ju testat kameran så jag vet ungefär hur lång tid den tar för att komma igång. Om man ställer avstängningstiden maximalt lång, innebär det att den inte ens går ner i nåt slags viloläge (som en dslr) utan är helt "påslagen" och därmed drar en massa batteri?

Mja, är osäker, jag har inte testat. När den går ner i viloläge verkar den åtminstone helt avstängd. Den går dock ganska snabbt att väcka den igen genom att trycka på avtryckaren (ungefär som när man slår på kameran visa zoomringen minus den fysiska "vridtiden". Däremot är uppvakningen inte omedelbar. Dock bra mycket snabbare än vad jag läst att X100 är. Vet inte om du blev klokare med det svaret?

Två uppenbara svagheter finns i mitt tycke med kameran - dålig batteritid och en usel manual (jag har tidigare arbetat med manualer och teknikinformation så där tror jag mig vara ganska kompetent att bedöma begripligheten och användbarheten). Batteritiden löser jag med ytterligare två generiska kopior från Kina för totalt 60 kr med frakt. Bristerna i manualen har - paradoxalt nog - varit en fördel för mig som har svårt att läsa manualer (yrkesskada?). Trial-and-error samt mycket läsning av recensioner och engelskspråkiga foruminlägg om X10 har ökat inlärningskurvan snarare än minskat den...

TS får gärna säga till oss om vi kommer för långt ifrån ämnet - i så fall ber jag om ursäkt.

Karl,

I've been sorely tempted by this camera but was turned off by the reports of the simple viewfinder. As far as I understand it doesn't zoom nor does it show different frames for different zooms.

In other words, it is similar to the Canon G12 - a straight thru finder?

How do you feel about this?

To me the viewfinder works just fine. Its not anything like my former Pentax K20D but its OK with me. It certainly does zoom but there is no information about apertur or shutter time etc. The fokus is'nt visible other than the green "in focus" lamp that is placed to the right side of the OFV but is still visible/noteable. Between about 28-40 mm the zoom lens is visible at the lower right side of the viewfinder. It is good enough for a rough framing and auto focusing but its not like a modern dslr viewfinder.

To me the viewfinder works just fine. Its not anything like my former Pentax K20D but its OK with me. It certainly does zoom but there is no information about apertur or shutter time etc. The fokus is'nt visible other than the green "in focus" lamp that is placed to the right side of the OFV but is still visible/noteable. Between about 28-40 mm the zoom lens is visible at the lower right side of the viewfinder. It is good enough for a rough framing and auto focusing but its not like a modern dslr viewfinder.

Thanks, Kurt, nothing like info from actual users..=*^)

Jag lägger min röst på Canon S95 eller S100. stod i valet mellan G11 och S90 för ett drygt år sedan och var rätt så förtjust i G11:ans ergonomi och rejäla reglage. Det blev till slut en S90 som jag tycker är helt perfekt som fickvänlig kamera. G11 är för stor för att vara fickvänlig och S90 har ljusstarkare objektiv som gör att den i praktiken ofta ger bättre bildkvalitet i dåligt ljus.

Raw-format och manuella inställningar är också kul på en fickvänlig kamera, man kan alltså "fota på riktigt" även om man inte orkar släpa på sin fotoryggsäck med tunga proffskameror och 5-6 objektiv :)

Fundera noga på hur du egentligen vill använda kameran - ska den vara liten och smidig och vara med jämt eller ska den vara stor och bra (DSLR) och bara få vara med när du ska fotografera "på riktigt"?

Lycka till!

Fundera noga på hur du egentligen vill använda kameran - ska den vara liten och smidig och vara med jämt eller ska den vara stor och bra (DSLR) och bara få vara med när du ska fotografera "på riktigt"?

Lycka till!

Ingen av TS kameror, i rubriken, omfattar "...eller ska den vara stor och bra (DSLR) ...."!
På riktigt, går det nog också, att fotografera med avancerade kompakter, tro mig.
Jag har två D-SLR, ger bättre bilder, men inte möjliga, att stoppa i fickan.

Jag har nu kommit fram till att en smidig kompaktkamera lär det nog få bli istället för en systemkamera även om jag nu vet att det blir finare bilder med t.ex. en Nikon D3100 än med någon av ovanstående "kompakter". Besökte Mediamarkt idag och klämde och kände på G12:an och S95:an samt även på 7100:an. Tyvärr hade de inte FX150-kameran så den kunde kan inte klämma och känna på vilket var himla synd för den är jag mycket nyfiken på.

Vänligen
Jeanette

Börja med att fundera på vilken typ av fotografering du vill ägna dig åt, välj sedan en kamera efter detta. Det är ju som redan sagts en stor skillnad mellan en kamera som tex S95 och Panasonic FZ150. Inte minst ur fickvänlighetssynpunkt, men också ur motivsynvinkel. Du kommer helt enkelt åt olika motivtyper med dem. S95 är bättre i svagt ljus, FZ 150 har längre tele och du kommer åt motiv du helt enkelt inte gör med S95. Min uppfattning är att objektivet på en FZ 150 är tillräckligt skarpt, man behöver inte oroa sig för optiska kompromisser till följd av det stora zoomomfånget. Men detta är subjektivt, olika för olika personer. Upplevs bilden som skarp är jag nöjd :)

Thank's for your comments about the Panasonic Lumix DMC-FZ100 Christer!

During the day I've found out that this is not a camera for me. I'm sorry it wasn't for You either.
I'm now comparing Canon PowerShot G12, Olympus XZ-1 and Canon Powershot S100. It's all about if I can live without the optical searcher and a screen which I can turn at the side or not and if I will be satisfied with 4 or 5 x optical zoom o:)) That's the BIG question right now. If I want the G12 I must decide this evening to get the nice discount, hehe...:- Which models are You thinking about buying?

Kindly
Jeanette

TACK Lars!

Visst är jag van att fota med bildskärm, är mestadels den jag tittar på/i när jag fotar men ibland använder jag den optiska sökaren när jag inget kan se på bildskärmen. Jag tror nog dock att jag skulle kunna klara mig utan "sökaren", särskilt om kameran har vinklingsbar "skärm", är dock inte många kompaktare som har det dessvärre. Ja, en kompakt rackare som får plats i byx- eller jackfickan vore ju inte heller helt fel för då lär den ju hänga med ut på skogsturerna.

Jag har kollat på den kameran som du har (HX9V) men optikens ljusstyrka verkar ju inte vara bland de bättre. Bra upplösningsstorlek på bilderna ser den ju dock ut att ge! Den optiska zoomen går ju inte heller av för hackor men tummar det på bildkvalitén? Priset för kameran är ju klart TREVLIGT! Hur tycker du att närbilder på t.ex. blommor eller småkryp etc blir med denna kamera?

Jag gillar Sonys prylar, har ju både en kamera och videokamera från Sony idag.

Vad gäller Canon SX230 HS så är där detsamma vad gäller optikens ljusstyrka som på HX9V:n, likaså vad gäller upplösning på bilderna och den optiska zoomen. NICE PRICE där också!

Vänligen
Jeanette

Thank's for your comments about the Panasonic Lumix DMC-FZ100 Christer!

During the day I've found out that this is not a camera for me. I'm sorry it wasn't for You either.
I'm now comparing Canon PowerShot G12, Olympus XZ-1 and Canon Powershot S100. It's all about if I can live without the optical searcher and a screen which I can turn at the side or not and if I will be satisfied with 4 or 5 x optical zoom o:)) That's the BIG question right now. If I want the G12 I must decide this evening to get the nice discount, hehe...:- Which models are You thinking about buying?

Kindly
Jeanette

Well, Jeanette, you got one crossed off - that's a good thing - one less to consider..=*^)

As for me - the only thing I was out is the cost for a couple extra batteries and ND filters - which I still have and you never know - maybe 5 years from now I'll get a use for them...

At this point I am not really contemplating any other camera - well, perhaps the Fuji X-10 - but....

I am having too much fun with the iPhone and a couple of Apps..=*^)

I am keeping my eyes open though. If you still can't make up your mind what to get, there is a site called Luminous-Landscape.com where the newest cameras are often reviewed by actual "photographers" - and what you red there is usually pretty right one - and true and fair.. Right now if you go to the index page you'll see several reports on interesting cameras:

http://www.luminous-landscape.com/index.shtml

A Sony NEX-7 Rolling Review – NEW Second Installment : Nov 25. User Interface
The Making of Belmonte Castle – a tutorial by Peter Eastway
Panasonic GX1 First Impressions – and two X lenses
DxO FilmPack 3.1 – more than nostalgia
The Widest Ultra-Wides for the NEX-5n & NEX-7 – Voigtländer 12mm and Sigma 8-16mm
Understanding Criticism Part 3 of 3 – by Alain Briot
Fujifilm X-10 Field Review – X Hits the Spot
Project Photography : Step by Step – by James Martin
Ricoh GXR-A12 Field Report – Leica M mount and interchangeable sensor
Hidden in Plain Sight – by Paul Richman
Guide to Color Management / Guide to Image Quality / Camera to Print and Screen now available!!

That's the problem - there are TOO MANY great little cameras on the market - but none has everything *you* want...=*^)

I don't envy you - you have a hard time ahead of you...=*^)

Cheers,

Christer

Hahaha..., You are so right about that there are to many cameras to choose between but even so there is not ONE who's got "it all" o:)) Thank's for the link I will sure take a look at it later this , I have to make some dinner now:-

Kindly
Jeanette

Hej!

För min egen del hade jag utan tvekan valt P7100. Den är så nära man kan komma en Nikon DSLR men i kompaktkameraskepnad. Jag tänker då på, hantering, tillgängliga blixtar, LCD osv. Skillnaden i den tekniska bildkvaliteten kan man nästan helt bortse ifrån när man ska köpa en kamera i det där prissegmentet om man exempelvis inte BARA MÅSTE ha maximal ljusstyrka i vidvinkligaste läget på zoomen.

P7100 är stor o klumpig men en väldigt bra kamera om den inte är bra så skulle jag köpa en Canon S100 den är MYCKET mindre är P7100/G12 jag gillar den bara för att den är riktigt liten och har variabel WB över bildens yta vilket är en riktigt bra och ny användbar funktion.

Kolla på www.fortakort.weebly.com där har jag bilder tagna med Nikon D50, D300 och Canon G9, Ixus II och Ixus 850 IS upplagda. Jag tycker personligen bildernas tekniska kvalitet duger för mina behov.

Hans

Den stänger ner automatiskt efter 2 min inaktivitet (går att ställa in tiden själv).
Vrider den zoomringen till läge "off" av sig självt då? :)

Jag gissar att den inte gör det vilket väl innebär att det är något slags vilolåge den "stänger ner" till och inte till helt avstängd. Hur snabbt kommer kameran igång efter att ha hamnat i viloläget?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar