Annons

Nikon D700 (officiell tråd)

Produkter
(logga in för att koppla)
kiwawa skrev:
Var inte rek.pris på D300:an ca 17k och butikspriset blev ca 15k, så jag tippar på att cyberphoto hamnar på ca 23-24k
Som sagt, cyberphoto har hamnat på 24 995:-
Ingen som kollar ens innan ni spekulerar? :p



(eller har jag för mycket fritid? hmm..)
 
Mushkot skrev:
Både SP och CP har satt priset till 24 995:-, så såpass mycket lägre är det inte...
Förvisso, men den finns ju inte i butik än. Jag kan tänka mig att den kommer att gå att få tag i för kanske 23k eller mindre när den väl släppts.

Tillägg: I Sverige alltså.
 
Makten skrev:
Förvisso, men den finns ju inte i butik än. Jag kan tänka mig att den kommer att gå att få tag i för kanske 23k eller mindre när den väl släppts.

Tillägg: I Sverige alltså.

om det stämmer det som sagts tidgare (var det i den här tråden?) att nikon bara skeppar 55-200 exemplar av d700:an till sverige till säljstart, så är det nog inte otroligt om allt som landar här är förbokat. priserna lär väl inte sjunka (mycket) innan kamerorna finns att få över disk (utan att förbeställa, alltså). så, ett eller ett par kvartal tar det nog innan priserna sjunker till 22'-strecket.
 
smudo skrev:
om det stämmer det som sagts tidgare (var det i den här tråden?) att nikon bara skeppar 55-200 exemplar av d700:an till sverige till säljstart, så är det nog inte otroligt om allt som landar här är förbokat. priserna lär väl inte sjunka (mycket) innan kamerorna finns att få över disk (utan att förbeställa, alltså). så, ett eller ett par kvartal tar det nog innan priserna sjunker till 22'-strecket.
Ja, det är nog lite för få för att det ska bli någon konkurrenssituation mellan olika butiker, så du har nog rätt. Vi får se om inte priset dalar lite inom nån månad då istället:) Lagom tills den kan bli aktuell för min del, hehe. Ligger priset stumt så tycker jag ändå att det är skäligt. En 5D kostar fortfarande 21500:- hos Cyberphoto, vilket numera är rätt jäkla dyrt för en så gammal kamera som är avsevärt enklare än D700.
 
NPS-användare har förtur

precis som med D3:an så har de som är registrerade som proffs hos Nikon (NPS) förtur på D700. hmm... undrar hur många av dem som redan har två proffshus och minst tre objektiv med ljusstyrka bättre än 2.8 som funderar på att skaffa ytterligare ett hus (D700)?

/f - smudo.org

OT:

förresten, idag fyller min fotoblog fem år. grattis till den!:)
 
Makten skrev:
Förvisso, men den finns ju inte i butik än. Jag kan tänka mig att den kommer att gå att få tag i för kanske 23k eller mindre när den väl släppts.

Tillägg: I Sverige alltså.

Det tror däremot inte jag. De butiker som prispressar har oftast inte de i lager och alltså kommer man inte att få tag i kameran till 23k initialt. Möjligen när marknaden börjar bli mättad så kan prissänkningarna ske. kolla på D3:an som kostade 48k i höstas och sänktes först i april till 46k för att i maj trilla under 45k. Numera kan man få den för 43k i sverige. Det är 10%

Således kommer den initalt att kosta runt 25k för att under tidig höst börja vandra nedåt till strax under 23. Men det beror naturligtvis på vad konkurrenterna presenterar. För så länge den säljer och den är "ensam" så lär det inte bli några större prisjusteringar.
 
Mushkot skrev:
Svarar med en hel drös frågor:
Vad för typ av "vimmelbilder" är det frågan om? Hur fotar du? Vad tycker du om färgmässigt? Vad har du för objektiv till din nuvarande kamera, vilka kan du tänkas köpa till? Hur stora vill du ha bilderna? Vad skall de användas till? Allt detta spelar mycket stor roll vid kameravalet. Kan nog ganska säkert säga att D700 kommer bli bra på höga iso, det är ju bara att kolla på D3.

Men om det blir overkill med D700? Mycket möjligt. Om du kollar på min sida, finns en hel del "vimmelbilder" (Främst då i albumet clublife)
Dessa är tagna med D200.
Bra frågor!
Alright. Jag tänker dels på privatfoto inomhus, ibland kvällstid. Inte med blixt.
Dels på konferens/fest för dokumentation. Att slippa blixt är en fördel. Jag har inget emot de kontrastfenomen osv som man får tampas med om man använder befintligt ljud. Men då blir det förstås viktigt med bra fotokvalitet vid låg belysning. D700 har beskrivits bla som bra vid taskigt ljud genom god kvalitet vid höga ISO-tal.

Jag gör det mesta med fast 50 mm eller en 18-50 Zoom. eftersom ett ev byte till D700 eller D200 skulle innebära att jag flyttar från Canon till Nikon blir det nya objektiv hursomhelst.

Storlek max A2.

D700 låter helt perfekt, förutom priset... Jag har iofs råd men vill gärna ha en bra pris/värderation för att känna mig nöjd med mitt köp. Samtidigt så är det viktigt att få mervärde jmf Canon 350D eftersom jag inte kommer få säskrilt mycket för den utrustningen.
 
Behåll Canonutrustningen och köp sedan din efterlängtade Nikon. Ha sedan Canonutrustnigen på resor o dyl där man kan riskera att tappa kameran. Jag menar, att sumpa en Canon spelar ingen roll, men ack den som tappar en Nikon...
 
Jag kollade nu specarna på D700 och förvånades en smula över vikten på kameran. Den väger hela 995 gr utan batteri. Inget riktigt lättviktsalternativ, snarare en tungviktare med sämre grepp än D3. storleken utgör dock en rätt betydande skillnad för den som inte vill ha det allt för skrymmande.
 
paul innergård skrev:
Jag kollade nu specarna på D700 och förvånades en smula över vikten på kameran. Den väger hela 995 gr utan batteri. Inget riktigt lättviktsalternativ, snarare en tungviktare med sämre grepp än D3. storleken utgör dock en rätt betydande skillnad för den som inte vill ha det allt för skrymmande.
Med batteri:

D300: 925 gram
D700: 1074 gram
D3: 1300 gram

Tripp, trapp, trull... Ganska logiskt antar jag.
Hos Canon ser det ut såhär (med batteri):

40D: 822 gram
5D: 895 gram
1D: 1335 gram
1Ds: 1385 gram

Tyngre proffshus men lättare småhus.
 
Makten skrev:
Med batteri:

D300: 925 gram
D700: 1074 gram
D3: 1300 gram

Tripp, trapp, trull... Ganska logiskt antar jag.
Hos Canon ser det ut såhär (med batteri):

40D: 822 gram
5D: 895 gram
1D: 1335 gram
1Ds: 1385 gram

Tyngre proffshus men lättare småhus.


D3:an väger ca 1420-1450 g med batteri. Batteriet väger ca 180g.
 
Teodorian skrev:
D3:an väger ca 1420-1450 g med batteri. Batteriet väger ca 180g.
Då står det fel på http://www.dpreview.com varifrån jag fått alla siffror.

Tillägg: Kollar man "in depth review" så står det 1240 gram utan batteri, vilket nog är rätt siffra. Hur som helst är skillnaden i så fall ändå rätt stor mellan D700 och D3.

Tillägg: De verkar ju ha noll koll. D300 står att den väger 903 gram om man kollar "in depth...". Vi kan nog inte lita på nån av siffrorna alltså.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.