Annons

Nikon D700 (officiell tråd)

Produkter
(logga in för att koppla)
Leo S skrev:
Det är logiskt, jag väger 75 men du är ju proffs och jag entusiast...

Men då stämmer det ju inte med mig. Är numera semiproffs eller semisemiproffs eller om det heter halvtidsamatör :) och väger 99kg/2 meter så storleken verkar inte ha någon betydelse för proffsigheten
 
Kan konstatera att D700 är helt i klass med D3 vad gäller bild- och byggkvalitet. En mindre och lätare kamera med ett litet och fast objektiv är dessutom något jag - som gatufotograf - drömt om länge. D700 är även mer diskret, vilket också är en fördel när man rör sig på stan. Batteritiden är förstås ett litet bekymmer men inte om man har ett extra i fickan. Den inbyggda blixten har jag också testat och den fungerar bra som upplättningsljus utomhus. Mitt första intryck är således strålande!

Min D3:a är alltså till salu :)
 
Artificiell skrev:
Batteritiden är förstås ett litet bekymmer men inte om man har ett extra i fickan.

Björn Rörslett har kommit fram till i sin utvärdering att D700 är så strömsnål att batteritiden är som för D3.
Även med marginal på det så bör det inte oroa.
 
Fick min D700 idag, laddade batteriet i bilen (har 220v i bilen) och fotade med min enda optik som funkar på FX...50 F1.4D.

Jag sålde min D300 för en dryg vecka sen. Den bästa kamera jag någonsin haft. Men oj vad nöjd jag är. Har fotat JPEG o RAW, och vilken skillnad, kunde inte tro skärmen...

Omfånget, känslan, vinjetteringen, färgerna, bruset...

Sen när man kom hem ikväll o fick sätta sig vid capture o PS, mumma.

Jag är såld. Nikon, det var värt att snåla en hel semester, och då är ändå inte optiken köpt ännu, måste vänta på 24-70... :(
 

Bilagor

  • fotosidan - kopia.jpg
    fotosidan - kopia.jpg
    71.2 KB · Visningar: 873
Senast ändrad:
hpz skrev:

Jag sålde min D300 för en dryg vecka sen. Den bästa kamera jag någonsin haft. Men oj vad nöjd jag är. Har fotat JPEG o RAW, och vilken skillnad, kunde inte tro skärmen...

Omfånget, känslan, vinjetteringen, färgerna, bruset...

Sen när man kom hem ikväll o fick sätta sig vid capture o PS, mumma.

(

Berätta mer, berätta mer!!!

Upplever du verkligen skillnaden så där stor mellan D300 o D700??

Det var verkligen smörjmedel till min "vill ha" tarm det!

Jag har beställt en D700, men har lite dåligt samvete faktiskt (7 månader gammal D300)... Men när man får höra sånt här så vaknar man liksom till liv igen!

/K
 
bildkatalogiseringsprogram som klarar d700-nef:ar?

sitter också med en d700. jag var nöjd med min d200, men det här... det är iofs alldeles för tidigt att säga nåt om kamerans temperament, måste använda den mera först.

nu en fråga: nån som känner till ett bildkatalogiseringsprogram som klarar av NEF:ar från d700? jag har hittills använt iview mediapro, men eftersom tillverkaren har köpts upp av microsoft, så lär det inte komma någon uppdatering av ivew som löser problemet.

/f
 
keckax skrev:
Berätta mer, berätta mer!!!

Upplever du verkligen skillnaden så där stor mellan D300 o D700??

Det var verkligen smörjmedel till min "vill ha" tarm det!

Jag har beställt en D700, men har lite dåligt samvete faktiskt (7 månader gammal D300)... Men när man får höra sånt här så vaknar man liksom till liv igen!

/K

Ja, vad ska jag säga. Jag köpte D300 efter att testta D3 på mässor och fått låna den en fin sommardag. Ja gtrodde jag hade köpt mitt sista hus för 1-1½ år MINST. Skulle satsa på optik. Men semesterkassan har fått gå åt. Känns som om jag gör bytet nu och satsar på rätt optik så kommer det hålla längre...

Än så länge har jag ett par fasta gluggar o en 70-200 som är utlånad...väntar med spänning :)

Skillnaden var större än jag trodde. DX har sina fördelar, men jag tar mig mer än gärna råd med en fullformatare...så min högst subjektiva, personliga åsikt. Byt.
 

Bilagor

  • fotosidan2 - kopia.jpg
    fotosidan2 - kopia.jpg
    78.6 KB · Visningar: 868
Re: bildkatalogiseringsprogram som klarar d700-nef:ar?

smudo skrev:
sitter också med en d700. jag var nöjd med min d200, men det här... det är iofs alldeles för tidigt att säga nåt om kamerans temperament, måste använda den mera först.

nu en fråga: nån som känner till ett bildkatalogiseringsprogram som klarar av NEF:ar från d700? jag har hittills använt iview mediapro, men eftersom tillverkaren har köpts upp av microsoft, så lär det inte komma någon uppdatering av ivew som löser problemet.

/f

NX2 ;) Ligger väl en trial i lådan?

Lightroom 2.0 med ACR 4.5RC ska enligt uppgift klara av D700 Neffar
 
Re: Re: bildkatalogiseringsprogram som klarar d700-nef:ar?

Jeppe skrev:
NX2 ;) Ligger väl en trial i lådan?

Lightroom 2.0 med ACR 4.5RC ska enligt uppgift klara av D700 Neffar

funkar NX2 för att katalogisera bilderna också?

lightroom ska jag kolla.

tack!
 
Non-cpu Nikkor specialare?

Det skrivs här och där om att den ska ha fått en del specialfunktioner för de som har gamla nikkor gluggar...

...men än så länge ser jag inget mer än det smått trista att man fortfarande inte har S och P lägena fixade med annat än CPU-gluggar.

JAg medger att det inte är för öfta man behöver dem (specielt inte P) men då och då vill man ju snarare ha en fixerad tid för att få rätt rörelseoskärpa på saker och människor än ha en fixerad bländare för att ha ett givet skärpedjup.

Kan vara att det är svårt att göra med AI gluggar då jag förstått att de inte är standardiserade vad gäller bländaröppning och bländararmsrörelse men med AI-s borde det ju gå att fixa!

Inget som kommer hindra mig en sekund från att köpa kameran när/om jag tycker jag har råd men fortfarande svagt av nikon tycker jag...

Men åter igen; Vilka är de nya specialfunktionerna för de med gamla MF-nikkor???
 
Re: Re: Re: bildkatalogiseringsprogram som klarar d700-nef:ar?

smudo skrev:
funkar NX2 för att katalogisera bilderna också?

lightroom ska jag kolla.

tack!

Nej, NX2 är ju förstås bara ett bildbehaqndlingsprogram, men Lightroom rulez ;)

Jag tror de flesta jobbar intensivt på detta. Vad jag däremot inte förstår är varför NEF-filerna från D700 skulle skilja sig i specarna såpass så att inte de nuvarande versionerna klarar dem. Det finns tydligen ett sått och det är att ändra ett visst fält till D3 istället. Fast det är ju ett fulhack.
 
Re: Non-cpu Nikkor specialare?

Fabian.Gafvelin skrev:
Det skrivs här och där om att den ska ha fått en del specialfunktioner för de som har gamla nikkor gluggar...

...men än så länge ser jag inget mer än det smått trista att man fortfarande inte har S och P lägena fixade med annat än CPU-gluggar.

Men hur skulle detta vara möjligt att fixa?

D3/D700 har en bank där man kan mata in brännvidd och största bländaröpppning för icke-CPU objektiv. Du vill alltså ha en fixerad tid och vill att kameran skall ändra den mekaniska bländaren?

Nu har jag inga AI-S. men det borde gå att lösa med Auto-ISO. Ställ kameran i M, välj slutartid och bländare. Auto-ISO kommer då själv att ändra sig för att få "rätt" exponering. Specialfunktionerna är just den där banken där du kan registrera olika icke-CPU objektiv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.