Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Nikon D700 (officiell tråd)
- Trådstartare elmfeldt
- Start datum
Saxdalen
Aktiv medlem
Hade jag haft 25000 plus lite extrtapengar till ett bra zoomvidvinkelobjektiv så hade jag köpt D700 direkt. Den verkar helt underbar.
Men som sagt, vad skall man foto med den? Inte stora modellbilder hoppas jag, utan sport, bilder där man kanske behöver fräsa upp ISO lite för att komma ner i slutartider...
Men som sagt, vad skall man foto med den? Inte stora modellbilder hoppas jag, utan sport, bilder där man kanske behöver fräsa upp ISO lite för att komma ner i slutartider...
Mushkot
Aktiv medlem
Men vänta nu, sen när räcker inte 12 MP till ~A2? Hur många behöver större bilder än så? Och hur många som behöver större bilder än så, har inte budget till digital MF? Jag ställer mig gapande och kliar skalle åt all denna kritik...Saxdalen skrev:
Hade jag haft 25000 plus lite extrtapengar till ett bra zoomvidvinkelobjektiv så hade jag köpt D700 direkt. Den verkar helt underbar.
Jeppe
Aktiv medlem
Mushkot skrev:
Men vänta nu, sen när räcker inte 12 MP till ~A2? Hur många behöver större bilder än så? Och hur många som behöver större bilder än så, har inte budget till digital MF? Jag ställer mig gapande och kliar skalle åt all denna kritik...
12 MP räcker längre än så. Pröva 2x3 meter. Filerna från D3:an (och följdaktligen D700:an) håller ihop bra för det. Jag har provat med ett 30x45 cm utsnitt från en sådan interpolering, så jag ställer mig brevid dig och gapar
Danlo
Avslutat medlemskap
Mushkot skrev:
Men vänta nu, sen när räcker inte 12 MP till ~A2? Hur många behöver större bilder än så? Och hur många som behöver större bilder än så, har inte budget till digital MF? Jag ställer mig gapande och kliar skalle åt all denna kritik...
Haha, jag har prövat att interpolera en färdig tiff-fil från D3 till 125x100, dock ej skrivit ut den, men det ser perfekt i 25% på ca 50cm avstånd.. och om bilden var utskriven skulle man knappas titta på 50cm avstånd utan snarare 1,5-3 meters avstånd!
D3/D700-sensorn räcker till och blir över!
Diskussionen mellan Pär och Tore angående skillnaden mellan D700 (och andra Nikonkameror) och 5D är flyttad till Vs. forumet.
Uppdelningen bör ha blivit hyfsat ok.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=94792
Uppdelningen bör ha blivit hyfsat ok.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=94792
Teodorian
Aktiv medlem
Ack ja, nu börjar det sedvanliga felfinneriet som varje ny kameramodell tycks behöva genomlida. Här hittas det fel på provbildernas både estetiska och tekniska kvaliteter. Naturligtvis ser man oroväckande mycket brus på ISO 200 och 400. Nikon D700 är nog inget att ha...
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=28466549
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=28466549
pareli skrev:
Ja, det är väl synd att störa D700-fanatismen här med lite tvivel... :-]
Nej det handlade inte om det. Det handlade om det ni diskuterade var en klassisk vs tråd och dessutom mellan er båda. Då passar tråden bättre i Vs, och det finns ju en tydlig länk för den som vill läsa.
Loungepuppy
Avslutat medlemskap
Hej,
Jag fick en muntlig presentation av D700 på kameradoktorn för några veckor sedan, fick sedan känna på D3 för att få en aning om vad som komma skulle.
Jag är dock tveksam till priset och vill fråga hur ni skulle råda mig utifrån mina behov. Idag har jag en Canon eos350D:
- Vill ha en stor sökare som möjliggör manuell fokusering.
- Mer träffsäker färgåtergivning för att minska efterbehandlingsbehovet (anv mest raw)
- Bra bildkvalitet vid höga ISO-tal då jag ogärna fotar utan blixt. Tar en del "vimmelbilder" och har begränsade möjligheter att arrangera och ta om.
Ska jag istället satsa poå D200, D300, Eos 5D?
Tack på förhand...
Jag fick en muntlig presentation av D700 på kameradoktorn för några veckor sedan, fick sedan känna på D3 för att få en aning om vad som komma skulle.
Jag är dock tveksam till priset och vill fråga hur ni skulle råda mig utifrån mina behov. Idag har jag en Canon eos350D:
- Mer träffsäker färgåtergivning för att minska efterbehandlingsbehovet (anv mest raw)
- Bra bildkvalitet vid höga ISO-tal då jag ogärna fotar utan blixt. Tar en del "vimmelbilder" och har begränsade möjligheter att arrangera och ta om.
Tack på förhand...
Zebulah
Aktiv medlem
timofej skrev:
Mk-beteckningen är nog av förklarliga skäl utesluten. Det var ett skämt eller hur?
Gällande 301, 302 osv beteckningen är det min tur att säga "nja". Hur kul är det att köpa en D301 kamera efter D600?
*edit* Tror snarare på bokstavsändringen. Vad sägs om FX100, DX100, DX40, FX40? ;-)
Känns som att jag bommade något där
Men man kan kanske döpa dem till A300, A350, A700 etc...... Nämen känns som att jag bommade igen
Fast DXxxx och FXxxx känns nästan för enkelt, bra och förklarande för att Nikon skulle välja det.
AndyK
Aktiv medlem
Bilder!
Lite trevliga bilder tagna med D700
http://imaging.nikon.com/products/imaging/lineup/digitalcamera/slr/d700/sample.htm
http://imaging.nikon.com/products/imaging/lineup/digitalcamera/slr/d700/sample.htm
timofej
Aktiv medlem
Ingen av kamerorna är speciellt bra på manuell fokusering. Du måste byta mattskivan till en som är bättre anpassad till MF. Kostar ca 100$ på alla av dig nämnda kameror.Loungepuppy skrev:
Fotograferar du i RAW styr du ju själv vilka färger du vill ha vid framkallnignen. Kamerainställningarna har ingen betydelse i detta fall. Alla av dig nämnda kameror går att ställa så att de återger färgerna så "nära verkligheten" som möjligt i jpg.Loungepuppy skrev:
Vad är "bra"? Allt är ju relativt. För vissa D200 är bra, för andra duger 5D inte... I grova drag kan man ranka kamerorna gällande brusegenslaper på höga ISO enligt följande:Loungepuppy skrev:
D700
5D
D300
D200
Sedan låter jag vara osagt om hur stor skillnaden mellan kamerorna är. Det finns kilometerlånga trådar i ämnet.
timofej
Aktiv medlem
Re: Bilder!
Sedan tycker jag att den gula bilden på tjejen i en teatersalong är rätt mjuk. Men det är inte kamerans fel. Tror att bilden togs på frihand. Med 1/60 kan man inte få perfekt skärpa. Eller blir det inte bättre än så på f2,8?
Tycker att det är konstigt att Nikon släpper bilder som inte är helt perfekta som exempelbilder från deras nya kamera.
Å andra sidan bryr jag mig inte om exempelbilderna. Hur de än är skulle jag köpa kameran om jag behövde en. Har inget behov nu men D800 kanske...
Skulle helst se bilder med hög ISO. Det är ju där kamerans styrka finns.AndyK skrev:
Sedan tycker jag att den gula bilden på tjejen i en teatersalong är rätt mjuk. Men det är inte kamerans fel. Tror att bilden togs på frihand. Med 1/60 kan man inte få perfekt skärpa. Eller blir det inte bättre än så på f2,8?
Tycker att det är konstigt att Nikon släpper bilder som inte är helt perfekta som exempelbilder från deras nya kamera.
Å andra sidan bryr jag mig inte om exempelbilderna. Hur de än är skulle jag köpa kameran om jag behövde en. Har inget behov nu men D800 kanske...
AndyK
Aktiv medlem
Re: Re: Bilder!
Det skulle jag också. ISO 400 känns lite fegt...
timofej skrev:
Skulle helst se bilder med hög ISO. Det är ju där kamerans styrka finns.
Det skulle jag också. ISO 400 känns lite fegt...
Artificiell
Aktiv medlem
Re: Är D700 tystare är D3?
U
Frågan kanske redan är besvarad men med tanke på att huset är mindre och lättare än D3 så gissar jag att D700 kommer att låta marginellt mer. Min gamla 5D lät exempelvis mer än D3:an.Erik.Johansson skrev:
Låter D700 lika högt som D3 ( vid enkelexponering )?
U
Mushkot
Aktiv medlem
Svarar med en hel drös frågor:Loungepuppy skrev:
Hej,
Tack på förhand...
Vad för typ av "vimmelbilder" är det frågan om? Hur fotar du? Vad tycker du om färgmässigt? Vad har du för objektiv till din nuvarande kamera, vilka kan du tänkas köpa till? Hur stora vill du ha bilderna? Vad skall de användas till? Allt detta spelar mycket stor roll vid kameravalet. Kan nog ganska säkert säga att D700 kommer bli bra på höga iso, det är ju bara att kolla på D3.
Men om det blir overkill med D700? Mycket möjligt. Om du kollar på min sida, finns en hel del "vimmelbilder" (Främst då i albumet clublife)
Dessa är tagna med D200.
Makten
Aktiv medlem
Är det någon mer än jag som reagerat på priset? 26 loppor är rekommenderat pris, och ett sådant kan ju ligga uppåt 20-25% högre än butikspriserna. Kommer det reella priset vara avsevärt lägre alltså?
Dollarn är idag nere under 6 spänn och D700:an ska kosta ungefär 3000 dollar. Alltså 18000 SEK om man bortser från momsen och 22500:- med momspåslag.
Dollarn är idag nere under 6 spänn och D700:an ska kosta ungefär 3000 dollar. Alltså 18000 SEK om man bortser från momsen och 22500:- med momspåslag.
Mushkot
Aktiv medlem
Både SP och CP har satt priset till 24 995:-, så såpass mycket lägre är det inte...Makten skrev:
Är det någon mer än jag som reagerat på priset? 26 loppor är rekommenderat pris, och ett sådant kan ju ligga uppåt 20-25% högre än butikspriserna. Kommer det reella priset vara avsevärt lägre alltså?
kiwawa
Aktiv medlem
Makten skrev:
Var inte rek.pris på D300:an ca 17k och butikspriset blev ca 15k, så jag tippar på att cyberphoto hamnar på ca 23-24k