Visst daniel det skiljer på olika kameror, de har olika egenskape men hur bilderna blir beror ju i de allra flesta fall på hur de används. Är man nöjd med inställningen kameran har vid leverans är det ju bekvämast men det går ju att anpassa inom vida gränser, lite olika på olika kameror förståss. Tycker man att bilderna blir för kalla eller för varma eller nåt annat går ju det lätt att ordna, hur känner jag ju bara till på Canons kameror, men det finns väl möjligheter också på övriga. Sonny har haft problem med brus på höga iso i jpeg och med många rå-konverterare men med rätt program är det inga större problem. Om du inte angett med vilken kamera dina resp. bilder är tagna hade nog ingen kunnat se det. det ska erkännas man blir lätt partisk, men om man tittar på många andras bilder utan att i förväg veta vilken kamera som använts, så kan ju ens fördomar lätt få sig en knäck, de där mycket bra bilderna kan ju vara tagna med "fel" kamera, en enkel kompakt eller rent av en mobiltelefon. För att citera en känd Nikonfotograf här i Örebro "Det finns inga kameror som tar bra bilder utan endast bra fotografer"
Jag vill ju slippa sitta i tid och otid med olika program och rätta till bilderna. Jag vill att merparten av mina bilder ska bli bra direkt ur kameran. Det blir dom med min Nikon D5000. Jag har som jag skrivit tidigare tagit en hel del fina bilder både med min frus Canon EOS 450D och min Panasonic DMC-FZ28. Men alltför ofta måste jag kasta bilder eller sitta och rätta till dom i nåt program. Det vill jag som sagt slippa.
Jag är inte insnöad på att märket måste vara Nikon. Som jag skrivit tidigare så kan jag som sagt tänka mig bl.a. en Canon 7D, en Canon 5D, en Canon 1D, En Pentax K-7, en Sony A 900, en Panasonic DMC-GH1, en Olympus E-3, likväl som en Nikon D300s, en Nikon D700, en Nikon D3s. Så det handlar inte om märket.
Endast om att jag tycker att Nikon D5000 ger bäst bildkvalitet och finast färger etc, direkt ur kameran i den prisklassen. Min smak.
Jag har ställt in min frus kamera på alla möjliga varianter som finns, men både hon och jag tycker att bilderna fortfarande ser platta och kalla ut. Något som jag även tycker att bilder tagna med Sony A 550 gör. Jag kanske skulle gilla vissa bilder tagna med den kameran om dom är redigerade, men jag har ingen lust att sitta och redigera för mycket när jag inte behöver.
Självklart kan en bra fotograf ta bra bilder med vilken kamera som helst. Chase Jarvis har t.ex. tagit massor med bra bilder med en I-Phone. Dessa är dock redigerade. Och bildkvaliteten är ju inte den bästa trots allt.
Att säga att det inte finns bra kameror som tar bra bilder är ju inte riktigt rätt. Det finns ju en anledning till att yrkesfotografer använder dyra kameror. Visst, dom skulle kunna ta bra bilder med en mobiltelefon. Men bildkvaliteten skulle inte vara tillräckligt bra. Likväl finns det fotografer som tar dåliga bilder med dyr utrustning.
Säg till en konstnär att måla med en halvtorr skräp pensel. Eller en yrkes snickare att använda biltema verktyg. Eller en yrkes chaufför att köra en gammal Datsun. Man kan ju alltid mecka med den när den går sönder.
Tror du förstår vad jag menar.
Jag vill ta så bra bilder som möjligt med så lite efterbehandling som möjligt i den prisklassen jag har råd med, och där tycker jag Nikon D5000 är bäst.