Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon d5000 vs canon 450d

Produkter
(logga in för att koppla)
Lite märkligt att det inte finns några bra bilder bara för att det är "fel" fabrikat på kameran, det är ju inte alltid som det uppges med vilken kamera en bild är tagen, hur ska man då veta om bilden är bra eller ej. Jag minns ett tillfälle på en byggarbetsplats, en man var mycket bestämd med att ett visst ölmärke var bäst och ett annat odrickbart, en fingerfärdig bytte innehållet mellan flaskorna och resultatet: den odrickbara ölen blev till den allra bästa.

Den va go den.. Jisses vad gubbarna måste garvat gott ..

Lite märkligt att det inte finns några bra bilder bara för att det är "fel" fabrikat på kameran, det är ju inte alltid som det uppges med vilken kamera en bild är tagen, hur ska man då veta om bilden är bra eller ej. Jag minns ett tillfälle på en byggarbetsplats, en man var mycket bestämd med att ett visst ölmärke var bäst och ett annat odrickbart, en fingerfärdig bytte innehållet mellan flaskorna och resultatet: den odrickbara ölen blev till den allra bästa.

Som sagt, det är skillnad på bildkomposition och bildkvalitet. En bild kan vara bra, men man kan ändå önska att det var bättre färg, mindre brus, bättre exponering, bättre skärpa etc.
Bra bilder har inget med märke att göra. Bra bildkvalitet har däremot med mer än fotografen att göra. Varför inte bara acceptera att alla inte gillar samma sak?

Ställ en fråga om Canon vs. Nikon och för eller senare så kommer svaret Sony.

Sony är egentligen bäst.

Hade det bara varit skrivet något annat än Sony på huset så hade det sålt uta bara faan.

Javisst Sony har inte så många objektiv och de är ju dyra oxo men du kan ju köpa Minolta-grejjor från 90-talet, DE BLIR JU STABILISERADE på ett Sony-hus.

Det löser alla andra ev. problem och brister.

Så så....vad väntar du på? Spring nu iväg och köp en Sony.

Fan va skönt att jag börjat med analog manuell kamera igen, då slipper man såna här problem.

Visst daniel det skiljer på olika kameror, de har olika egenskape men hur bilderna blir beror ju i de allra flesta fall på hur de används. Är man nöjd med inställningen kameran har vid leverans är det ju bekvämast men det går ju att anpassa inom vida gränser, lite olika på olika kameror förståss. Tycker man att bilderna blir för kalla eller för varma eller nåt annat går ju det lätt att ordna, hur känner jag ju bara till på Canons kameror, men det finns väl möjligheter också på övriga. Sonny har haft problem med brus på höga iso i jpeg och med många rå-konverterare men med rätt program är det inga större problem. Om du inte angett med vilken kamera dina resp. bilder är tagna hade nog ingen kunnat se det. det ska erkännas man blir lätt partisk, men om man tittar på många andras bilder utan att i förväg veta vilken kamera som använts, så kan ju ens fördomar lätt få sig en knäck, de där mycket bra bilderna kan ju vara tagna med "fel" kamera, en enkel kompakt eller rent av en mobiltelefon. För att citera en känd Nikonfotograf här i Örebro "Det finns inga kameror som tar bra bilder utan endast bra fotografer"

Visst daniel det skiljer på olika kameror, de har olika egenskape men hur bilderna blir beror ju i de allra flesta fall på hur de används. Är man nöjd med inställningen kameran har vid leverans är det ju bekvämast men det går ju att anpassa inom vida gränser, lite olika på olika kameror förståss. Tycker man att bilderna blir för kalla eller för varma eller nåt annat går ju det lätt att ordna, hur känner jag ju bara till på Canons kameror, men det finns väl möjligheter också på övriga. Sonny har haft problem med brus på höga iso i jpeg och med många rå-konverterare men med rätt program är det inga större problem. Om du inte angett med vilken kamera dina resp. bilder är tagna hade nog ingen kunnat se det. det ska erkännas man blir lätt partisk, men om man tittar på många andras bilder utan att i förväg veta vilken kamera som använts, så kan ju ens fördomar lätt få sig en knäck, de där mycket bra bilderna kan ju vara tagna med "fel" kamera, en enkel kompakt eller rent av en mobiltelefon. För att citera en känd Nikonfotograf här i Örebro "Det finns inga kameror som tar bra bilder utan endast bra fotografer"

Jag vill ju slippa sitta i tid och otid med olika program och rätta till bilderna. Jag vill att merparten av mina bilder ska bli bra direkt ur kameran. Det blir dom med min Nikon D5000. Jag har som jag skrivit tidigare tagit en hel del fina bilder både med min frus Canon EOS 450D och min Panasonic DMC-FZ28. Men alltför ofta måste jag kasta bilder eller sitta och rätta till dom i nåt program. Det vill jag som sagt slippa.

Jag är inte insnöad på att märket måste vara Nikon. Som jag skrivit tidigare så kan jag som sagt tänka mig bl.a. en Canon 7D, en Canon 5D, en Canon 1D, En Pentax K-7, en Sony A 900, en Panasonic DMC-GH1, en Olympus E-3, likväl som en Nikon D300s, en Nikon D700, en Nikon D3s. Så det handlar inte om märket.
Endast om att jag tycker att Nikon D5000 ger bäst bildkvalitet och finast färger etc, direkt ur kameran i den prisklassen. Min smak.
Jag har ställt in min frus kamera på alla möjliga varianter som finns, men både hon och jag tycker att bilderna fortfarande ser platta och kalla ut. Något som jag även tycker att bilder tagna med Sony A 550 gör. Jag kanske skulle gilla vissa bilder tagna med den kameran om dom är redigerade, men jag har ingen lust att sitta och redigera för mycket när jag inte behöver.

Självklart kan en bra fotograf ta bra bilder med vilken kamera som helst. Chase Jarvis har t.ex. tagit massor med bra bilder med en I-Phone. Dessa är dock redigerade. Och bildkvaliteten är ju inte den bästa trots allt.
Att säga att det inte finns bra kameror som tar bra bilder är ju inte riktigt rätt. Det finns ju en anledning till att yrkesfotografer använder dyra kameror. Visst, dom skulle kunna ta bra bilder med en mobiltelefon. Men bildkvaliteten skulle inte vara tillräckligt bra. Likväl finns det fotografer som tar dåliga bilder med dyr utrustning.
Säg till en konstnär att måla med en halvtorr skräp pensel. Eller en yrkes snickare att använda biltema verktyg. Eller en yrkes chaufför att köra en gammal Datsun. Man kan ju alltid mecka med den när den går sönder.
Tror du förstår vad jag menar.
Jag vill ta så bra bilder som möjligt med så lite efterbehandling som möjligt i den prisklassen jag har råd med, och där tycker jag Nikon D5000 är bäst.

Dom sista sidorna var rolig läsning *s*
Många slevar slängda hehe men det visar bara det brinnande intresse som finns. Det kvittar om det gäller bilar, tuggummin, snus, cigaretter, kärringar - tjocka eller smala...och kameror så blir det alltid debatt och ibland heta känslor :)

Var på Elgiganten idag för att känna på kamerorna, vilket är lite knepigt om man ska handla online. Det var lite glest men dom som fanns var Nikon 5000 och 3000, Canon 500, 450 och 1000, en olympus i ungefärlig prisklass och ett par sony.

Men den jag trivdes bäst med i handen och tyckte om ergonomin på var nikon D5000. Den är skapligt modern, hyfsat pris och som jag sagt tidigare - knappast sämre än en snart två år gammal coolpix.

Dom sista sidorna var rolig läsning *s*
Många slevar slängda hehe men det visar bara det brinnande intresse som finns. Det kvittar om det gäller bilar, tuggummin, snus, cigaretter, kärringar - tjocka eller smala...och kameror så blir det alltid debatt och ibland heta känslor :)

Var på Elgiganten idag för att känna på kamerorna, vilket är lite knepigt om man ska handla online. Det var lite glest men dom som fanns var Nikon 5000 och 3000, Canon 500, 450 och 1000, en olympus i ungefärlig prisklass och ett par sony.

Men den jag trivdes bäst med i handen och tyckte om ergonomin på var nikon D5000. Den är skapligt modern, hyfsat pris och som jag sagt tidigare - knappast sämre än en snart två år gammal coolpix.

Jepp, dylika trådar brukar spåra ur rätt fort. Lika kul varje gång, man kan ju till och med elda på lite själv för skojs skull.

Det absolut viktigaste när man väljer en kamera & därmed även kanske system för lång tid framåt är:
1: Kameran känns rätt i handen och menyer o.dyl. faller än på läppen.
2: Det känns rätt i själen. Blir det fel i själen, ja då är man förtappad ;-)
3: Kameran har lite växtmån i den riktning man antar sig vilja med sitt fotograferande. (macro, landskap, sport osv)
4: Priset ligger inom den budget man har.

Sedan kan man ju roa sig med att kolla vad systemet runt kameran har att erbjuda i framtiden. Blixtsystem, objektiv (korta, långa, dyra billiga, tredjepart, begagnade), bälgar osv osv.
Hur är det med service, det är mer eller mindre bra mellan olika märken.

Mycket tid kan man lägga ner på allt detta, men viktigast är ändå 1& 2 i min lista. (Tycker jag alltså)

Jo jag går just nu efter ett och två på listan.
Den KÄNNS rätt både i handen och i hjärtat.
Tar jag någon annan kommer jag säkerligen att ångra mig. Inte för att jag kanske väljer en sämre kamera men det kommer att kännas fel. Det är inte bara bara som flickan sa.

Orsaken till att det alltid spårar ur är ju den till 50% vanligaste frågan här på FS -Canon eller Nikon ? Om man då ger rådet att kolla upp lite fler modeller eller märke har man plötsligt samma bi-svärm som
vanligt över sig !

Orsaken till att det alltid spårar ur är ju den till 50% vanligaste frågan här på FS -Canon eller Nikon ? Om man då ger rådet att kolla upp lite fler modeller eller märke har man plötsligt samma bi-svärm som
vanligt över sig !

Det som jag ser som problemet med de som rekommenderar andra märken (läs Sony) är att det allt som oftast ser ut som Sonys PR-avdelning varit i farten.

Det är ALDRIG något problem som är oöverkomligt eller som inte går att lösa med gaffatejp och lite fantasi.

Brister i systemet löser man lätt genom att undvika situationer där de kan visa sig. Visst man missar en del bilder, men man kan ju gnälla över dålig support i RAW-konverterare och liknande på FS i stället.

Jo jag går just nu efter ett och två på listan.
Den KÄNNS rätt både i handen och i hjärtat.
Tar jag någon annan kommer jag säkerligen att ångra mig. Inte för att jag kanske väljer en sämre kamera men det kommer att kännas fel. Det är inte bara bara som flickan sa.

Det som känns bäst för mig just nu är Nikon F4s. Det är lite opraktiskt :-/
Får nog spara ihop till en beg. D3 (D700 är ju ful)

Alltid vanskligt eller helt omöjligt att ge råd om en viss modell vs en annan det är ju så många olika faktorer att väga in.
Alla kameror är ju bra men med lite olika egenskaper. Det jag vänder mig mot är de tvärsäkra påståenden om att Nikon alltid är bäst, Nikon gör bra kameror, inget tal om något annat, men det gör Canon, Sonny, Pentax, etc. också. Tittar man på på olika tester får man olika svar, så så där absolut säker kan man inte vara. Ser man på DXO testerna får D5000 högre betyg än 450D men Pentax Kx lika bra. I Imaging Resource:s testbilder ser man att
D5000 inte ger något rent vitt, allt har en lätt smutsig svagt rosa ton. Men det det mesta eller allt går att justera. Så vad är bäst? det måste var och en själv försöka ta reda på för den situation den befinner sig. En D3s är knappast bäst för den vanliga familjefotografen även om den är utmärkt för en pressfotograf.

Det där med "jag har inte sett några bra bilder med den och den kameran" är verkligen vanskligt att påstå, bl a har ju Tobbe lagt in några fina bilder tagna med A550. Tror det är en galen argumentation.

Tobbe å andra sidan retade gallfeber bl a på mig genom att envist hävda att bilder tagna med Nikonkameror var "döda", var det inte så?? ;-)

Kjells kriterielista tycker jag är utmärkt för en förstagångsköpare av DSLR, jag tror också på något så subtilt som att det är bra att känna sug efter en kamera när man håller i den och testar menyer osv. Själv har jag haft 2 Praktica, 1 Pentax, 2 Canon och 3 Nikon samt haft ett våldsamt sug efter de gamla Olympuserna OM-1 osv när jag testat dem (men hade inte råd på den tiden). Att det fortfarande är en glädje när jag tar upp min nuvarande D300 i handen känns viktigt.

Jag har då inget rosa i det vita i mina bilder.

Det tror jag säkert, men IR hade det. Jag ville bara peka på det vanskliga i olika tester, det kan bli väldigt olika efter hur man bär sig åt. Tänk bara på R&R:s test där D90 hamnade på sista plats men i andra tester på första.

Det är underligt då folk sitter och klankar på brister i system då objektivantal på just Nikons instegskameror som är det som här snackas om . Samt som är utan af motor i huset är dom kameror som har i särklass minst antal sådana objektiv om användaren vill ha stabilisering samt Af funktion.. Vilket varit ett stort problem för dessa instegskameror under en lång tid.. Situationen är förbättrad numera. Men rakt inte till sådan nivå så det är nått att yvas över inte..Tvärt om kan man nog egentligen säga..

Och dess begmarknad är väl därmed inte nått direkt att hänga i granen heller för dessa motorlösa kamerahus... Hur skulle den kunna vara det då objektiv med af samt stabilisering inte funnits i nått superantal bakåt i tid till dessa instegare....

Ändå glappas det friskt om hur stor marknaden är. Smått förvånande sådant för alla som inte bara läser påståenden och tror på dessa blint utan kollar på fakta som varenda mäniska kan ta del utav. Samt bör göra dessutom innan man handlar saker.. Oavsett märke eller kameratyp.... Därmed inte sagt att inte Nikons startseriekameror tillfredställer allas troliga behov.. Utan enbart att resonemanget bör vara mer "rätt" och mindre svepande med snack som är illa underbyggt..
Dom flesta jag vet vill innan dom blir övertygade att det inte behövs i nån tipstråd ju ha af samt stabilisering.. Och i alla lägen då folk efter handlat utan af ibland..Men även utan stabilisering återkommer med klagan om bilderna blir brusiga och oskarpa så kommer detta att man bör ha stabilisering samt också ljuskänsligare objektiv...Och detta i Nikontopics då..
Därmed anser då jag att sådant bör framgå direkt i tips och råd trådar och inte massa skitpratande om andra märkens tillkortakommanden i sådana frågor då dom ju är solklart bättre på detta område än någonsin en Nikon startkamera kommer bli inom mycket lång tid ännu..

En annan nikonist sitter och snackar bildkvalitet.. Hänvisar till sina egna bilder som exempel . ( Ja det är han själv som gör detta. Därför blir det hans påståenden samt hänvisning till egna bilder som man får ta upp här)... Dom exemplifieras ju på hur bra den skall då vara hans kamera.. Klart bäst.... Och vad ser man då man tittar på dom hänvisade bilderna som skall intyga dom utalade orden. Samt hänvisas till... Jo det är bilder vilken kamera som helst grejar utan minsta lilla problem att ta...Oavsett märke.. Och dessutom visas det en del kasst exponerade sådana bilder i länken..
Och detta med bilder tagna med den kamera som inläggaren påstår skall vara totalt överlägset bästa som finns ifråga om exponering och bildkvalitet direkt ur kameran..Extremt underlig situation som nu har uppstått anser jag.. orden som skryts runt stenhårt med stämmer dåligt med det man ser...
Jag kastar inte skit på D5000 för fem öre nu.. Jag anser vilket jag skrivit förr att med D5000 har Nikon tror jag gjort "något" jag personligen gillar skarpt.. Den kan leverera riktigt riktigt fina bilder ..
Så exponeringarna som ser fel ut är inget speciellt fel på D5000...Utan i mina ögon sett ser det ut såsom denna D5000 gör liknande fel som dom alla kameror gör. Dvs kameran är en bra kamera som beteer sig som andra i liknande sitts...inget att yvas överdärmed..

Så efter detta så kommer det att inläggaren berättar att han med sin kamera ju använder inställningar för öka på färger mm direkt i kameran.. Vivid nämns om jag inte såg fel..... jahaja.. Den exponerade ju så bra direkt ur kameran ?.... Så kom det då att det är via justeringarna den blir som han vill..
Är han nöjd så är det gott nog.. Jag personligen vill hellre såsom dom flesta jag läst om få mina små ev justeringar gjorda i bildprogram där jag ser bättre . Speciellt då jag fotar under så goda förhållanden som dom bilder Daniel hänvisat till är tagna under. Det är ju inte så mycket man behöver göra då man fotar i goda förhållanden. Så då vill jag i alla fall försöka få så neutrala bilder som möjligt direkt ur kameran... Trotts jag gillar bilder som är inte helt ärliga mot verkligheten.. Verkligheten är ju "kallare" än bildverkligheten oftast blir..
Och vad jag läst och sett så är detta så dom flesta gör.. Men jag kan läst samt förstått fel..

Och då drar nästa vända igång.. Denna gång åker Canon med såsom underlägsen också.. Inte bara Sony.. Inläggaren har minsan provat att ta bilder med sin frus Canon och inte ens den kan ta bilder direkt ur kameran trotts justeringar han provat.. Bilderna är kalla...

Detta blir roligt att se hur forumet utvecklas om resonemangen skall ligga på denna nivå igen ifrån några få Nikonanvändare.... Jag har personligen dämpat ner mig en hel del sedan förr därför att numera har stämningen samt skitpratet varit på miniminivåer ett bra tag.. Samt Canonfolket har totalt lagt ner det gamla tjafset samt myttuggandet. Vilket skapat ett läge där jag lätt kunnat även jag lägga av bemöta med samma kassa mynt... Vilket även dom flesta med Nikonkameror gjort... Så ingen skugga skall falla idag i generella termer varken på Canon eller Nikonanvändare...Tvärt om har en sunt/sundare konsumentresonemangutbyte faktiskt börjat spira... Riktigt roligt. !!!

Men men. Nu har Daniel&Kjell funnit varandra.. Och detta verkar vara starten på en ny era utav ideligen massa skitsnack samt tjafs..

Så lämnar jag nu "snacket" här.. Kjell O Daniel får hålla handen nu och "glappa" vidare om dom vill... Vilket dom verkar vilja.. Det fortsätter och fortsätter hela tiden..... Jag har liksom sagt det som behövs från min sida sett.... fortsättning får dessa två Nikonherrar fortsätta själva med. om dom önskar..
Detta blev mitt sista svar i denna topic då "snacket" fortsatte trotts man inte komenterar tillbaks ..

Tobbe
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Till Fredrik
Därmed Jag önskar Topicägaren lycka till med sina ev nya Nikonkamera.. Du kommer vara supernöjd högst troligt.... Det jag sett ifrån D5000 bilder är klart tilltalande i mina ögon sett.. Det är inte den kamera jag skulle köpa pga någonsin att den saknar saker jag kräver utav en kamera samt ett kamerasystem... Men alla vi har olika saker vi önskar samt kompromissar med med våra val.. Det som för mig är viktigt är för nästa person oviktigt.. Och tvärtom.. Och för min del hänger ekonomiska frågor också med i mina kompromisser.. Hellst skulle jag vilja ha flera märken samt modeller för olika fotostunder och nyttja dom olika märkenas styrkor max..

Plånboken hindrar tyvärr från detta nöje.. Och mina kompromisser sätter mig där jag sitter idag...

Mvh
Tobbe.

Tobbe å andra sidan retade gallfeber bl a på mig genom att envist hävda att bilder tagna med Nikonkameror var "döda", var det inte så?? ;-)
.

Leo. Såg ditt inlägg efter jag skrev mitt långa slutord här i tråden.. Men orkar du läsa igenom mitt inlägg så ser du att jag vet jag också krigat samt hållt på.. och har noll problem att erkänna samt stå för detta..

Som du troligen sett har detta upphört också..

Mvh
Tobbe..

Ps/ retas lite kan nog ske nån gång även i framtid.. :) Fast med glimten i ögat då../ds.

Senast ändrad:
Tack.
Det är nog så för dom flesta att finanserna sätter vissa käppar i hjulen. Men man måste ju börja nånstans :)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto