Rolf_52
Medlem
Varför inte Nikon Z6 för att kombinera fördelarna med spegellöst och FF?
EVF lag har jag inte haft några problem med på min X-T2 men har ju inte provat Z7 eller EOS R så kan inte jämföra. Z7 verkar vara en mycket kapabel kamera men den har fått genomgående dåligt i tester av AF, något som är desto viktigare för mig.
Själv har jag under senare år erfarenhet av Fuji och Nikon men som ung var jag en Canon fanboy.
Canon har fin optik men verkar i mitt tycke ha halkat efter på kamerasidan. Sony har lett utvecklingen inom spegellöst på FF sidan men har plötsligt en konkurrent i Nikon som redan i sitt första släpp fått fram två kameror som mäter sig väl med Sonys bästa modeller och dessutom känns betydligt mer funktionella. Att video som varit Nikons akilleshäl överträffar Sony är nästan sensationellt.
Dessutom har man en objektivfattning som lovar mycket när det gäller framtida optik. Att Z7 och Z6 inte riktigt når upp till Nikon D850 och Nikon D5 som anses vara den bästa allround-DSLR respektive den bästa action-DSLR som tillverkats är en annan femma.
Men om man skippar youtubers och läser vad reviewers som använt kamerorna i fält under längre tid skriver märker man att Z ger D850 en match på många områden och att AF funkar helt OK för både wildlife och sport. Kolla exempelvis Brad Hill eller Thom Hogan på nätet.
Du satte frågetecken för Nikons optik. Du kan vara lugn. Faktiskt är det optiken och FF som fått mig att fortsätta använda Nikon DSLR trots att jag varit nöjd med Fujis fina och lätta kameror. Även om Fujis XF-optik i mitt tycke är den genomsnittligt bästa på marknaden har det inte gått att få resultat med Fujioptik + crop sensor som kan mäta sig med vad exempelvis Nikon 28 f1.4, Nikon 58 f1.4, Nikon105 f1.4 och den senaste Nikon 70-200 zoomen kunnat leverera på FF. Sedan är det en annan femma att Fujis mediumformat skulle kunna ge ännu mer bildmässigt (på bekostnad av högre pris och sämre funktionalitet).
Jag har själv använt Fuji X parallellt med Nikon i flera år. Fick min Z6 för några dagar sedan. AF är precis och snabb. EVF och högisoegenskaperna är jämfört med X-T2 i en helt annan liga. Z6 har IBIS och Back-button AF funkar precis som på mina Nikon DSLR vilket betyder enormt mycket för ergonomin. Har man väl vant sig vid BBAF är det svårt att vara utan och på X-T2 är BBAF ett PIA. Bortsett från detta samt brusiga bilder och något svag AF i dåligt ljus är X-T2 en i övrigt mycket fin och ergonomisk kamera.
Själv har jag tagit beslutet att sälja min Fujiutrustning och satsa på Z6 + en Nikon DSLR och därmed bara behöva en optikuppsättning - en för mig både bättre och billigare lösning.
Sen är det nog så att alla kameror du funderar över är så bra att det inte blir valet av kamera som kommer att vara mest avgörande för hur fina dina bilder blir.