Annons

Nikon d5000 vs canon 450d

Produkter
(logga in för att koppla)
Skulle jag (frugan) vara snål till en början och välja 18-55 får det ju bli ett 50 mm lite senare :)

Hjälp tas alltid tacksamt emot!
Sitter på facebook och diskuterar lite med mina fotointresserade kompisar också. En av dom sitter med en nikon och ett vanligt 18-55 kitobjektiv, fast med ett uvfilter och han får jävligt schyssta bilder.
Sitter ju med en nikon kompakt nu, det duger ju i krig men undrar vad man skulle få till med en "riktig" kamera :)

Hej.
Ja, jag tror att det skulle upptäckas nya möjligheter med en systemkamera.
Men generellt tycker jag att det har blivit väldigt teknikfixerat i fotovärlden, och man glömmer lätt bort människans kreativitet, som är det som skapar bilden.
Köp en kamera som du trivs med till formatet, och satsa lite extra på objektivet, då har du mycket att växa i.
Den dagen du kommer så långt att du vet exakt vad du vill, så kan du antingen sälja eller uppgradera din utrustning, och då får du tillbaka pengarna på optiken, eller så behåller du den, eftersom du köpte
bra optik redan från början.
Hoppas att det var till någon hjälp, och inte bara förvirrande.
M.V.H
/Tobias

Du har helt rätt Tobias.
Mycket är upp till den som håller i kameran, oavsett märke eller kvalitet.
Inget förvirrande där :)

Fredrik.

Du bör titta mycket noga på alla märken då du idag väljer kamera.. Ingen kamera av idag som säljs är dålig.. Och ingen är heller överlägsen den andre. och alla tar bra bilder.. Det som begränsar är alltid användaren egentligen och inget annat... Däremot kan funktioner vara olika.. Canikon samt Pentax har filmande tex.. Sony har extremt snabb samt funktionell Live view som går lätt att fota action med om man vill... Så även sport... Så att dom andra märkena har långsamma live view funktioner är inget som en A500 A550 dras med... Dessutom har Sony A500 A550 dubbla live view funktioner .

A550 har dessutom hög serietagning om sådan är önskvärd..Också i live view läget då du väljer den snabba varianten...Samt god isoförmåga...

Denna bild i länken tror jag han som tog den tog med Sony´s live view om jag inte minns helfel..Och detta är action. Se också hur fin denna bilden är med vit snö samt en svart hund.. Inte det lättaste att fånga för en kamera kan jag säga..

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1983037.htm

Sedan har Sony stabiliseringen i huset vilket gör alla objektiv stabiliserade..Nya samt begangnade.. Tele som vidvinklar.. Alla får den extrahjälpen tillgänglig.. Och en sak till som är bra är att då stabiliseringarna förbättras med tiden och funktionen sitter i kamerahuset så behöver man inte byta objektiv för att få den förbättring som sker mellan modellerna då nya kommer. Utan alla objektiv man skaffat sig får med nytt kamerahus det senaste i stabiliseringsväg också då man uppgraderar till nytt kamerahus....
Rätt bra detta då just objektiv är den dyraste biten i en systemkameras system.. Dvs att man inte behöver bli låst med en "gamal" typ av stabilisering om ny förbättrad sådan kommer i senare årsmodeller.... Kamerahusen är ju i förhållande med ett antal bra objektiv den billigaste biten..

Och angående objektiv.. Med stabiliseringen så blir även alla tredjeparts objektiv stabiliserade också.. Det är ekonomiskt en stor fördel detta att kunna botanisera bland tredjeparts utan behöva sakna funktioner man rätt ofta har nytta utav såsom stabilisering.. Samt Af.. Sony har ju af motor i huset så därmed är sådant inget du behöver tänka på heller..

Så mitt råd är att du tittar vitt o brett och inte handlar märke före funktioner du eftersöker... Utan titta på vilka funktioner du vill ha. Sedan du bestämmt vad du eftersöker så tittar du på vilka kameror som erbjuder det du vill ha.. Eller som kommer närmast det du vill ha.. Och inom den ekonomiska ram du satt upp för dig..

Mvh
Tobbe.

Senast ändrad:
Fredrik.

Du bör titta mycket noga på alla märken då du idag väljer kamera.. Ingen kamera av idag som säljs är dålig.. Och ingen är heller överlägsen den andre. och alla tar bra bilder.. Det som begränsar är alltid användaren egentligen och inget annat... Däremot kan funktioner vara olika.. Canikon samt Pentax har filmande tex.. Sony har extremt snabb samt funktionell Live view som går lätt att fota action med om man vill... Så även sport... Så att dom andra märkena har långsamma live view funktioner är inget som en A500 A550 dras med... Dessutom har Sony A500 A550 dubbla live view funktioner .

A550 har dessutom hög serietagning om sådan är önskvärd..Också i live view läget då du väljer den snabba varianten...Samt god isoförmåga...

Denna bild i länken tror jag han som tog den tog med Sony´s live view om jag inte minns helfel..Och detta är action. Se också hur fin denna bilden är med vit snö samt en svart hund.. Inte det lättaste att fånga för en kamera kan jag säga..

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1983037.htm

Sedan har Sony stabiliseringen i huset vilket gör alla objektiv stabiliserade..Nya samt begangnade.. Tele som vidvinklar.. Alla får den extrahjälpen tillgänglig.. Och en sak till som är bra är att då stabiliseringarna förbättras med tiden och funktionen sitter i kamerahuset så behöver man inte byta objektiv för att få den förbättring som sker mellan modellerna då nya kommer. Utan alla objektiv man skaffat sig får med nytt kamerahus det senaste i stabiliseringsväg också då man uppgraderar till nytt kamerahus....
Rätt bra detta då just objektiv är den dyraste biten i en systemkameras system.. Dvs att man inte behöver bli låst med en "gamal" typ av stabilisering om ny förbättrad sådan kommer i senare årsmodeller.... Kamerahusen är ju i förhållande med ett antal bra objektiv den billigaste biten..

Och angående objektiv.. Med stabiliseringen så blir även alla tredjeparts objektiv stabiliserade också.. Det är ekonomiskt en stor fördel detta att kunna botanisera bland tredjeparts utan behöva sakna funktioner man rätt ofta har nytta utav såsom stabilisering.. Samt Af.. Sony har ju af motor i huset så därmed är sådant inget du behöver tänka på heller..

Så mitt råd är att du tittar vitt o brett och inte handlar märke före funktioner du eftersöker... Utan titta på vilka funktioner du vill ha. Sedan du bestämmt vad du eftersöker så tittar du på vilka kameror som erbjuder det du vill ha.. Eller som kommer närmast det du vill ha.. Och inom den ekonomiska ram du satt upp för dig..

Mvh
Tobbe.

Han har ingen användning av en snabb liveview funktion då han som han skrev mest fotar stillastående saker. Så bildkvaliteten är nog viktigast om jag förstått honom rätt. Och som jag skrivit tidigare så får han inte mer bildkvalitet för dom pengarna än en Nikon D5000. Fina objektiv finns både med och utan bildstabilisering även till Nikon D5000 så det bör inte vara några problem.
Och fota action med en D5000 går alldeles utmärkt. Om än inte med live view. Men hur ofta använder man live view vid actionfotografering? Jag gör det inte. Kolla in min blogg för lite hundaction och en mink som jag lyckades fånga bra trots att dom springer som oljade blixtar. Har en ny fotoblogg där dessa bilder finns. http://swedishphotofilm.tumblr.com/

Nedan ett par smakprov.

Bilagor

• sized_DSC_0214.jpg
    sized_DSC_0214.jpg
    13.4 KB · Visningar: 385
  • sized_DSC_0155(001).jpg
    sized_DSC_0155(001).jpg
    13.7 KB · Visningar: 388
  • sized_DSC_0038.jpg
    sized_DSC_0038.jpg
    10.7 KB · Visningar: 385
Senast ändrad:
Daniel.
Vad är det du vill visa med dina exempelbilder eller dina bloggbilder? Fattar inte riktigt..

Och om du som inte har en fungerande live view inte använder sådan funktion är väl skit samma om någon annan vill ha en sådan funktion som fungerar för vilken typ av fotande som helst.. Sport eller stillastående ..

Så lämna du detta till den som skall titta på ny kamera utifrån vad den personen vill ha för funktioner
..
Din åsikt om en funktion du inte kan använda med din kamera är ju totalt ointresant..Om jag startade komentera filmande i en annan kamera utifrån min kamera som inte ens kan filma så skulle folk nog anse mig rätt blåst.. Så låt dina åsikter stanna vid vad din kamera klarar utav i stället.. Så kan jag berätta för topicägaren vad min kameras live view klarar av.. Samt hur var när hur den kan användas med live view fördelaktigt mot en sökare..

Mvh
Tobbe.

Daniel.
Vad är det du vill visa med dina exempelbilder eller dina bloggbilder? Fattar inte riktigt..

Och om du som inte har en fungerande live view inte använder sådan funktion är väl skit samma om någon annan vill ha en sådan funktion som fungerar för vilken typ av fotande som helst.. Sport eller stillastående ..

Så lämna du detta till den som skall titta på ny kamera utifrån vad den personen vill ha för funktioner
..
Din åsikt om en funktion du inte kan använda med din kamera är ju totalt ointresant..Om jag startade komentera filmande i en annan kamera utifrån min kamera som inte ens kan filma så skulle folk nog anse mig rätt blåst.. Så låt dina åsikter stanna vid vad din kamera klarar utav i stället.. Så kan jag berätta för topicägaren vad min kameras live view klarar av.. Samt hur var när hur den kan användas med live view fördelaktigt mot en sökare..

Mvh
Tobbe.

Vad är det med er Sony A 550 ägare? Har varit inne och läst i er sandlåde tråd där ni försöker övertyga varandra om att just er kamera är bäst. Pinsamt. Ni totalsågar alla andra kameror och t.o.m. alla tester som gjorts. Förutom M3 test där den fick bäst i test av kameror under 10000 kr.
Killen undrade vilken han skulle köpa av Canon 450D eller Nikon D5000. Jag svarar självklart då jag fotat mycket med bägge kameror och med andra ord vet hur dom funkar. Han har fått lite tips och råd av mig och några andra. När han bestämt sig för en Nikon D5000 så kommer du in som gubben i lådan och talar om hur bra live view läget i din kamera är. Att det går jättebra att fota sport och action med live view med den. Har du ens läst vad trådskaparen fotar? Han fotar iallafall inte sport och action. Det är han totalt ointresserad av om du missat det. Han vill ha så bra bildkvalitet som möjligt för pengarna och det får han med en D5000. Hur bra du än tycker att din kamera är.
Vad gäller liev view så använder jag den ibland när jag fotar i taskiga vinklar. Men inte när jag fotar sport. Vet ingen som fotar sport med live view läget. Men det är ju jättekul för dig att du kan göra det. Om du trivs med det så visst. Hade jag velat haft den funktionen så hade jag förmodligen köpt en annan kamera.
Och för trådskaparen som är intresserad av en Nikon D5000 är det väl knappast ointressant vad som går och inte går att göra med den? Vad du tycker, det skiter jag fullständigt i.
Och vad gäller mina bilder och min blogg, så är det förmodligen av intresse för trådskaparen att se bilder tagna med en D5000 då han som sagt är intresserad av en sån. Återigen så ger jag blanka fan i vad du tycker. Vad var det du själv ville visa med länken till bilden du la in? Som du inte ens tagit själv.
MVH/Danne

Senast ändrad:
Ta du en liten promenad innan du fortsätter..Du verkar ganska understimulerad..

Topicägaren skrev tidigare om Sony´s live view.. Och du skriver i annat inlägg att den typ behövs inte för du använder den inte..

Vilket är rätt givet då Nikons typ av live view inte går att använda i praktiskt fotande.. Exakt som Sony´s kameror inte kan filma i praktiken...

Sedan skriver jag ett inlägg och berättar lite info om vad en Sonykamera har för fördelar topicägaren kan fundera på i sitt val. Info är ju alltid bra att ha... Och du kommer farande med svar till mig ??.. Vilket är ointresant totalt därför det är väl upp till topicägaren att ta emot info och inte ditt problem.. Medans det är du som snackar en massa skit om andra märken..

Sedan då jag frågar vad det är du vill visa med dina bilder..Samt påpekar att du bör förhålla dig till tala om den kamera du har och kanske kan lite om i stället för tala om andra kamerors funktioner som du uppebarligen kan ingenting om så kommer du farande såsom du gick på anabola...

Tat lungt är ett tips..

Sony A550 är en extremt bra kamera..Såsom en D5000 är det... Tro inget annat.. Samt som flera andra kameror är..

Sedan sist.. Du slår in vidöppna fönster.. Jag anser INGA tester oavsett vilken som vinner bra samt seriösa... Vilket är nog extremt välkänt.!!. Extremt få tar någonsin upp sådant emot mig som person.. Därför dom flesta som varit med en stund vet jag absolut lägger nada värde i sådana "vinnartester".. Har nog aldrig ens vad jag vet använt sådana saker som argument ens .. Så ev diskutioner om nån test som en sony vunnit kan stanna där vid att "det är väl kul".. Medans jag oavsett några tester gjort mina val utav kamera alltid endast utifrån det jag själv utvärderat och tagit in som info...

Skulle jag bry mig om tester så skulle jag ju köpt Canikonkamera och inte en Sony. Eller köpt som det förra märket som var Pentax.... Så som sagt.. Du slår in öppna fönster.. Spar på krafterna är tipset..

Och ta en promenad nu innan du exploderar..

Sedan.. I sonytrådar snackar man Sonykameror.. Och A550 är ett litet genombrott för Sony på fronten att klara Iso hanteringen på jämförbart vis som dom bästa i segmenten runt där ligger... Så att där blir resonemang om testare går tvärt emot vad fakta säger samt praktikens resultat visar vilket jag samt andra/annan extremt mycket kunnigare än jag själv också visar samt påstår trotts man är Nikonanvändare själv.. Så är det väl snarare att betrakta som friskhetstecken att sådant vädras i en Sonytopic bland Sonyanvändare samt de fakto även Nikonanvändare som också deltagit i att resonera runt samt om dessa nya kameror.. Och denna diskution anser jag kan stanna i den topic den hör hemma samt avslutats redan så slipper det bli onödiga OT här tex.. Det brukar nämligen gå till så att man resonerar sakerna i trådar ämnade för ämnen/saker ... Inte via sprida resonemang runt i alla trådar där ämnen inte har med sakerna att göra..

Och vad detta har med saken att göra i denna topic fattar jag rakt inte..

Som tidigare påpekat. Resonera om ditt tips samt din kamera.. Så framför jag info om det jag kan vara behjälplig med om topicinnehavaren skriver om nått jag kan komentera...Eller kanske frågar om något jag kan besvara..

och angående dina bilder..

Jag förstår nämligen inte alls vad det är dom skall påvisa .?. Och då dom kom upp ihop med att du skriver till mig samt kopierar mig så är det givet jag frågar vad du vill påvisa med dom.. Jag förstår nämligen inte alls???

Mvh
Tobbe.

Ps/ Du behöver inte kopiera hela inlägg.. Och skippa helst ens skriva mer till mig. Besvara topicinnehavaren i stället. Klart mer givande för alla/ds.

Det Mayro försöker säga är att det går att fota lika bra med ett annat märke än Nikon/Canon ! Och att Sony A550-ägare är störtnöjda med sin kamera kan jag inte annat än hålla med om eftersom jag lagt ner tid att prova den efter att läst tester och användarrecensioner om just den kameran och jag är själv Nikonägare, men hade valt denna kamera framför alla Nikon/Canon upp till D90 och 50D.Den kan inte filma som som tråden handlar om,men har en livewiev som slår allt och går att fota action med,det har jag också provat.Sen att säga som vissa att Sonyforumet drivs i sandlådenivå var det dummaste jag läst på länge-det är ju mer sandlådenivå i Nikon/Canon forumen! Har ni själv läst i Sonyforumen ? Det är ju Nikonägare som påstår att deras D40-D60-D3000-D5000 är lika bra som allt över D90 upp till D3.Säger det igen-hade det stått Nikon på i fronten på A550 hade den blivit en storsäljare ! kanske det blir just Sony som löser alla problem med filmande av DSLR och får det till att bli en BRA funktion. MVH. Jonas !

Det Mayro försöker säga är att det går att fota lika bra med ett annat märke än Nikon/Canon ! Och att Sony A550-ägare är störtnöjda med sin kamera kan jag inte annat än hålla med om eftersom jag lagt ner tid att prova den efter att läst tester och användarrecensioner om just den kameran och jag är själv Nikonägare, men hade valt denna kamera framför alla Nikon/Canon upp till D90 och 50D.Den kan inte filma som som tråden handlar om,men har en livewiev som slår allt och går att fota action med,det har jag också provat.Sen att säga som vissa att Sonyforumet drivs i sandlådenivå var det dummaste jag läst på länge-det är ju mer sandlådenivå i Nikon/Canon forumen! Har ni själv läst i Sonyforumen ? Det är ju Nikonägare som påstår att deras D40-D60-D3000-D5000 är lika bra som allt över D90 upp till D3.Säger det igen-hade det stått Nikon på i fronten på A550 hade den blivit en storsäljare ! kanske det blir just Sony som löser alla problem med filmande av DSLR och får det till att bli en BRA funktion. MVH. Jonas !

Tyvärr. Jag hade inte köpt D550 även om det stod Nikon eller Canon på fronten. Däremot skulle jag kunna tänka mig en Pentax K7 eller en Sony A 900 men då pratar vi andra prisklasser. Skulle även kunna tänka mig en Panasonic eller vissa Canon, så jag är inte insnöad på Nikon. Men i prisklass upp till 10000 skulle jag välja en Nikon eller Canon. Men som sagt, för mig är bildkvalitet viktigast. Inte hur snabb live view är.
MVH/Danne

Men snälla Torbjörn, det vet du väl att man inte får påstå något annat än att Nikon är bäst. Du glömde ju också att Sonny är på gång med filmning i DSLR, Sonny, Canon o några andra kan ju det här med film, där har inte Nikon så mycket meriter att visa upp. D5000 är en något underlig modell, den har D90:s sensor o AF men en mycket liten optisk sökare, som då kan framstå som skarp, en skärm rörlig åt alla håll men en långsam AF i LV. Den påstådda helt överlägsna bildkvaliten så, det går väl att höja skärpa, kontrast o mättnad också i övriga kameror om man nu vill ha det så, och märk att även Nikons mer påkostade modeller har mer dämpade inställningar från fabrik.

Men snälla Torbjörn, det vet du väl att man inte får påstå något annat än att Nikon är bäst. Du glömde ju också att Sonny är på gång med filmning i DSLR, Sonny, Canon o några andra kan ju det här med film, där har inte Nikon så mycket meriter att visa upp. D5000 är en något underlig modell, den har D90:s sensor o AF men en mycket liten optisk sökare, som då kan framstå som skarp, en skärm rörlig åt alla håll men en långsam AF i LV. Den påstådda helt överlägsna bildkvaliten så, det går väl att höja skärpa, kontrast o mättnad också i övriga kameror om man nu vill ha det så, och märk att även Nikons mer påkostade modeller har mer dämpade inställningar från fabrik.

Då säger vi att D5000 är en underlig modell;-)
Sökaren är helt okej jämfört med många andra i klassen. Därmed inte sagt att den är bäst. Jag är inte intresserad av att filma med min DSLR. Jag fotar med den. Filmar gör jag med en Canon full hd kamera. Skärmen är inte bäst i klassen, men funkar bra. Att man kan röra på den ser jag som en fördel. Enda gången jag använder live view är då jag fotar i knepiga vinklar och då är det bra att kunna vrida på skärmen. Jag har tidigare skrivit att AF är långsam i live view läge, men har man ingen användning av snabb live view så spelar inte det någon roll. Om man mest fotar stillastående saker så har man ingen nytta av snabb live view, och som sagt, dom jag känner fotar ändå inte action/sport med live view skärmen.
Har aldrig sagt att bildkvaliteten är överlägsen på D5000, men väl bäst i prisklassen. Och ja, jag tycker det. Kanske inte så konstigt eftersom det är samma sensor som i D300s. Däremot är inte D5000 en lika bra kamera som dubbelt så dyra modeller från något märke. Men just bildkvaliteten är likvärdig med D300s. Men det är klart, Sony A 550 är förmodligen bättre än Nikons dyraste DX kamera. Det går absolut att få bra bilder med A550, men jag har inte sett någon bild tagen med denna som tilltalar mig. Jag är däremot glad att dom som har den gillar den. Kul för dom.
Det som är bra med D5000 är också att man väldigt sällan behöver höja skärpa, kontrast och färg vilket du påstår. Något min fru som har en Canon EOS 450D däremot ofta behöver göra. Trots ökad färgmättnad och färgton så blir det inte samma djupa klara färger som med D5000, utan lite kyligare. Något jag upplever att fler märken även är. Dock inte alla märken och modeller. Så hon vill byta för att slippa fixa till sånt i efterhand.
Om du syftar på mina bilder i bloggen så gillar jag när färgerna ser ut så. Annars hade jag valt en annan inställning på kameran.
D5000 har också mer dämpade inställningar från fabrik. Jag kör nämligen på "Vividläget". Så det är inte bara dom dyrare modellerna som har mer dämpade inställningar. Helt enkelt bara jag som gillar vividläget mer.

Citat : Men i prisklass upp till 10000 skulle jag välja en Nikon eller Canon.

Om vi nu utgår från bara huset för under 10.000kr så är D90 och 50D dom bästa från Canikon.Båda bra för actionfoto,50D något mer överlägsen och att slippa in och rota i menyer som i småbröderna.Att D5000 har samma sensor som D300s gör inte den till någon actionkamera,D5000 är som den är ,en bra kamera för sitt pris men inte mer.Att sen påstå att du aldrig sett bra bilder från A550 är ju samma som dess användare inte skulle kunna fotografera. Min åsikt ! MVH.

Det blir en D5000. Antingen med 18-55 eller 18-105. Hur som helst blir det inte sämre än vad jag har nu :)
Får spara ihop efter hand och utöka gluggsamlingen.

Naturligtvis urartade även den här tråden i pajkastning... Lite märkligt med tanke på att TS redan bestämt sig för en Nikon D5000!

Till gelbe: jag har en D5000 och vet redan att det är en utmärkt kamera. Om jag inte haft en själv så hade de faktum att Ken Rockwell rekommenderar D5000 ( http://www.kenrockwell.com/tech/recommended-cameras.htm ) och att Scott Kelby har en D5000 (förutom en D3 och en D300s, http://www.scottkelby.com/blog/scotts-gear ) övertygat mig. En slutsats som man kan dra av det är att det nog faktiskt är en riktigt bra kamera, och att du förmodligen gör ett bra val!

Jag gav bort min 18-55 VR för ett tag sen och saknar den redan. Det är en fantastisk glugg, skarp och lätt. Du kommer att klara dig långt med en 18-55 eller en 18-105! Den sensationellt billiga och bra 35/1.8 får du ny för under 2000 kr om du behöver större bländare.

Citat : Men i prisklass upp till 10000 skulle jag välja en Nikon eller Canon.

Om vi nu utgår från bara huset för under 10.000kr så är D90 och 50D dom bästa från Canikon.Båda bra för actionfoto,50D något mer överlägsen och att slippa in och rota i menyer som i småbröderna.Att D5000 har samma sensor som D300s gör inte den till någon actionkamera,D5000 är som den är ,en bra kamera för sitt pris men inte mer.Att sen påstå att du aldrig sett bra bilder från A550 är ju samma som dess användare inte skulle kunna fotografera. Min åsikt ! MVH.

Vem har påstått att D5000 är en actionkamera? Samma bildkvalitet som D300s är vad som är sagt. Läs på innan du säger nåt. Jag har inte sett någonting som tilltalar mig i bider tagna med A 550. Tycker brusegenskaperna är ganska dåliga. Tycker att det ser platt och kallt ut. Jag gillar helt enkelt inte bildkvaliteten. Däremot så finns det bra tagna bilder. Men bildkvaliteten tilltalar mig inte ändå. Om det är samma sak som att säga att användarna är dåliga fotografer så är det upp till dom att tycka det.

Vem har påstått att D5000 är en actionkamera? Samma bildkvalitet som D300s är vad som är sagt. Läs på innan du säger nåt. Jag har inte sett någonting som tilltalar mig i bider tagna med A 550. Tycker brusegenskaperna är ganska dåliga. Tycker att det ser platt och kallt ut. Jag gillar helt enkelt inte bildkvaliteten. Däremot så finns det bra tagna bilder. Men bildkvaliteten tilltalar mig inte ändå. Om det är samma sak som att säga att användarna är dåliga fotografer så är det upp till dom att tycka det.

Min åsikt är inte till dig personligen utan till vad som tycks allmänt här på FS , i foto-blaskor och andra man känner,så ta inte illa upp.Du tycker en sak,jag en sak och andra en annan sak.Sen tycker jag att man ska kunna kritisera olika modeller inom samma märke,precis som med märke imellan.MVH.

Lite märkligt att det inte finns några bra bilder bara för att det är "fel" fabrikat på kameran, det är ju inte alltid som det uppges med vilken kamera en bild är tagen, hur ska man då veta om bilden är bra eller ej. Jag minns ett tillfälle på en byggarbetsplats, en man var mycket bestämd med att ett visst ölmärke var bäst och ett annat odrickbart, en fingerfärdig bytte innehållet mellan flaskorna och resultatet: den odrickbara ölen blev till den allra bästa.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto