Fredrik.
Du bör titta mycket noga på alla märken då du idag väljer kamera.. Ingen kamera av idag som säljs är dålig.. Och ingen är heller överlägsen den andre. och alla tar bra bilder.. Det som begränsar är alltid användaren egentligen och inget annat... Däremot kan funktioner vara olika.. Canikon samt Pentax har filmande tex.. Sony har extremt snabb samt funktionell Live view som går lätt att fota action med om man vill... Så även sport... Så att dom andra märkena har långsamma live view funktioner är inget som en A500 A550 dras med... Dessutom har Sony A500 A550 dubbla live view funktioner .
A550 har dessutom hög serietagning om sådan är önskvärd..Också i live view läget då du väljer den snabba varianten...Samt god isoförmåga...
Denna bild i länken tror jag han som tog den tog med Sony´s live view om jag inte minns helfel..Och detta är action. Se också hur fin denna bilden är med vit snö samt en
svart hund.. Inte det lättaste att fånga för en kamera kan jag säga..
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1983037.htm
Sedan har Sony stabiliseringen i huset vilket gör alla objektiv stabiliserade..Nya samt begangnade.. Tele som vidvinklar.. Alla får den extrahjälpen tillgänglig.. Och en sak till som är bra är att då stabiliseringarna förbättras med tiden och funktionen sitter i kamerahuset så behöver man inte byta objektiv för att få den förbättring som sker mellan modellerna då nya kommer. Utan alla objektiv man skaffat sig får med nytt kamerahus det senaste i stabiliseringsväg också då man uppgraderar till nytt kamerahus....
Rätt bra detta då just objektiv är den dyraste biten i en systemkameras system.. Dvs att man inte behöver bli låst med en "gamal" typ av stabilisering om ny förbättrad sådan kommer i senare årsmodeller.... Kamerahusen är ju i förhållande med ett antal bra objektiv den billigaste biten..
Och angående objektiv.. Med stabiliseringen så blir även alla tredjeparts objektiv stabiliserade också.. Det är ekonomiskt en stor fördel detta att kunna botanisera bland tredjeparts utan behöva sakna funktioner man rätt ofta har nytta utav såsom stabilisering.. Samt Af.. Sony har ju af motor i huset så därmed är sådant inget du behöver tänka på heller..
Så mitt råd är att du tittar vitt o brett och inte handlar märke före funktioner du eftersöker... Utan titta på vilka funktioner du vill ha. Sedan du bestämmt vad du eftersöker så tittar du på vilka kameror som erbjuder det du vill ha.. Eller som kommer närmast det du vill ha.. Och inom den ekonomiska ram du satt upp för dig..
Mvh
Tobbe.