När det gäller stillbilder skulle jag personligen säga att det är i stort sett bara en smaksak vad man väljer, i den här prisklassen. Alla ger utmärkta resultat.
När det gäller video så skulle jag nog ändå säga att det är en annan femma.
Är man, som även jag är, rätt ointresserad av de tekniska aspekterna på video, utan bara vill få ett bra resultat på enklast möjliga vis så menar jag att man behöver fyra grejer, bra AF vid videoläge, vinklings- och vridbar skärm, bra pekskärm, objektiv som lämpar sig för filmning.
Möjligtvis vill man också lägga till separat ljudingång för extern mic till det.
Håller man med om att de sakerna hör finnas så sticker jag ut nacken och säger att det bara finns ett fabrikat i prisklassen som fått till alla bitarna, nämligen Canon. Nikon har kass video-AF, Fuji har inte en väl fungerande pekskärmslösning etc.
Canon 200D är utmärkt, i prisklassen och för ändamålet. Som alternativ nya Canon EOS M50.
Själv köpte jag nyss en M50 och kort och gott skulle jag säga att den spöar alla andra förslag i tråden (förutom 200D ) med hästlängder. Filmning funkar exakt som man vill, peka och boom - allt bara funkar.
Det betyder inte att de andra förslagen är dåliga, det går att filma ändå, men det är en övning i frustration i jämförelse med hur det är När det är bra.