Annons

Nikon d5000 vs canon 450d

Produkter
(logga in för att koppla)

gelbe

Medlem
Här är en till som ska skaffa systemkamera.
Har fluktat runt överallt och har egentligen fastnat för nikon D5000. Ska inte säga att jag har någon större erfarenhet så jag behöver lite hjälp.

D5000 ligger bra i pris, men om man ska jämföra med tex Canon 500D så skiljer det ca en tusenlapp. Är Canon 500D tusen kronor bättre?
Finns ju även 450D för relativt bra pengar.

Snackar nu om kamerapaket med kitobj. 18-55 men kommer att byta upp mig så småningom.

Har fluktat runt överallt och har egentligen fastnat för nikon D5000. Ska inte säga att jag har någon större erfarenhet så jag behöver lite hjälp.

D5000 ligger bra i pris, men om man ska jämföra med tex Canon 500D så skiljer det ca en tusenlapp. Är Canon 500D tusen kronor bättre?

Snackar nu om kamerapaket med kitobj. 18-55 men kommer att byta upp mig så småningom.

Hejsan!
Nu är jag "bara" en amatörfotograf/entusiast. Men jag har fotat en hel del med både 450D och D5000. Min fru har en Canon EOS 450D och jag själv har en Nikon D5000. Jag har tagit en hel del fina bilder med 450:n, liksom min fru har tagit fina bilder med den. Inget snack om att det går att få fina bilder med den. Det jag upplever är dock att det ofta blir halvdana bilder som är kalla och med dålig dynamik i färgerna. Jag upplever också AF som något opålitligt. Menysystemet är ingenting jag gillar på den. Inte heller min fru gillar menysystem och inställningsmöjligheter.

Nikon D5000 å andra sidan har ett väldigt logiskt och enkelt menysystem. Många kanske tycker att det är jobbigt att man måste gå in i menyn för att ändra inställningar istället för att som på dyrare kameror ha snabbknappar. Det finns en del snabbknappar även på D5000. Och med 2 tryck på infoknappen kommer jag åt alla viktiga inställningar. Så det är inte ofta man måste in i menyn och rota.

Vidare så har Nikon mer livliga, varma färger med mer dynamik. Den kanske inte tar bättre bilder än 450:n, men jag upplever att fler bilder blir bra. Pålitligare exponering och AF. Vad gäller snabbhet så ska D5000 vara något snabbare med 4 bilder/sekund jämfört med 450:ns 3,5 bilder/sekund. Jag märker nog dock ingen större skillnad vad gäller det.
Jag tycker också att ergonomin är bättre på D5000, men det är ju precis som allt annat, en smaksak.

Min fru ska sälja sin 450 och gå över till Nikon och då troligtvis en D5000. Anledningen är dels smidigare inställningar samt att hon ofta är missnöjd med bilderna vilket inte lika ofta är fallet med D5000.

Jag kan rekommendera D5000 som en nybörjarkamera. Som dock går att växa i. Bildkvaliteten är likvärdig med D90 och D300s. Det ska vara samma sensor i dom alla 3 om jag inte missminner mig. Den går också att ha som en andrakamera/reskamera den dagen du uppgraderar dig. Du kan titta i mitt galleri där alla bilder är tagna med D5000.
Du kan också titta på http://amatorfotograferna.wordpress.com/
där dom 24 första bilderna i bloggen om man räknar uppifrån är tagna med D5000.
Eller på min gamla blogg om du vill se bilder tagna med 450:n. Det står vilken kamera som är använd till dom olika bilderna.
http://amatorfotograferna.blogg.se/

Jag har dock inte kitobjektiven på min D5000, utan ett Nikon 18-70 DX objektiv utan bildstabilisering och ett Nikon 55-200VR objektiv.

MVH/Danne

Hej ! Av dom 2 är nog D5000 den "bästa" p.g.a. av sensorn som är från lite dyrare modeller.Men varför inte kolla andra märken som Sony,Pentax och Olympus ? Ta inte illa upp men det finns 1000-tals trådar här i samma ämne Nikon vs Canon.Ska du bara ha en instegskamera med kitoptik ev ett andra objektiv får du mer för pengarna om du kollar andra märke plus en lika bra kamera. MVH.

Hej ! Av dom 2 är nog D5000 den "bästa" p.g.a. av sensorn som är från lite dyrare modeller.Men varför inte kolla andra märken som Sony,Pentax och Olympus ? Ta inte illa upp men det finns 1000-tals trådar här i samma ämne Nikon vs Canon.Ska du bara ha en instegskamera med kitoptik ev ett andra objektiv får du mer för pengarna om du kollar andra märke plus en lika bra kamera. MVH.

Jag tittade också på andra märken då jag köpte min kamera. Jag funderade på både Sony, Olympus, Pentax och Panasonic. Jag gjorde mycket efterforskning. Läste test efter test. Och framförallt, viktigast av allt, tittade på massor av bilder tagna med dessa olika kameror. Jag är inte fast på just Nikon. Skulle kunna tänka mig vissa modeller av andra märken också. Men i den här prisklassen hittade jag ingenting som slog D5000 i bildkvalitet. Det är ju som sagt en smaksak vad man gillar, men Inget av märkena du säljer har samma bildkvalitet som D5000 enligt mitt tycke. Inte i den prisklassen.
MVH/Danne

Tack!

Tack så mycket för era svar. Anledningen till att jag har hållit mig till just Nikon och Canon är väl att det är dom jag har hört mest om. Har även kollat runt efter köpråd ang Nikon/Canon men inte hittat något speciellt matnyttigt för mig då det oftast handlar om proffskameror.

Många verkar vara nöjda med sina Nikon D5000 och den ligger skapligt i pris. Ska dock ta en noggrannare titt på tex sony, pentax och olympus. Kan man få en likvärdig kamera för ett mindre pris kan man ju som sagt få råd med ett bättre objektiv.
Sen är det ju mycket värt om man tycker om greppet på själva kameran.
Tack än en gång :)

Tack så mycket för era svar. Anledningen till att jag har hållit mig till just Nikon och Canon är väl att det är dom jag har hört mest om. Har även kollat runt efter köpråd ang Nikon/Canon men inte hittat något speciellt matnyttigt för mig då det oftast handlar om proffskameror.

Många verkar vara nöjda med sina Nikon D5000 och den ligger skapligt i pris. Ska dock ta en noggrannare titt på tex sony, pentax och olympus. Kan man få en likvärdig kamera för ett mindre pris kan man ju som sagt få råd med ett bättre objektiv.
Sen är det ju mycket värt om man tycker om greppet på själva kameran.
Tack än en gång :)

Nikon D5000 + 18-55VR & 55-200VR inkl. 8Gb, väska och stativ kostar 9290 kr på Fotokungen. Mer bildkvalitet och flexibilitet får du nog inte för dom pengarna. Som sagt, kolla in dom andra märkena, men du kommer inte att få bättre bildkvalitet för mindre pengar än vad D5000 kostar. Inte av något märke. D5000 har ju nämligen samma sensor som betydligt dyrara D300s där bara kamerahuset ligger på 15-16000 kr. Sök på olika kameror på Flickr och jämför bildkvaliteten. Och känn och kläm på dom olika märkena. I slutändan är det ju vad som känns bra för dig.
MVH/Danne

spännande fortsättning i kameraletande :)

Hej igen.
Har kollat på en Sony DSLR-A330Y som kommer med 18-55mm + 55-200mm för endast 6456:- på supermix.se.
Det ska tydligen vara en oslagbar kamera vad gäller af i live view läget (snabbhet) vilket ska vara en akilleshäl på Nikons D5000. Nu är ju inte detta avgörande för mitt val av kamera men det känns ju bra att veta.

Sony är ju inte heller några duvungar i elektronikbranschen och det verkar inte vara ett dumt val - för dom pengarna.

Hej igen.
Har kollat på en Sony DSLR-A330Y som kommer med 18-55mm + 55-200mm för endast 6456:- på supermix.se.
Det ska tydligen vara en oslagbar kamera vad gäller af i live view läget (snabbhet) vilket ska vara en akilleshäl på Nikons D5000. Nu är ju inte detta avgörande för mitt val av kamera men det känns ju bra att veta.

Sony är ju inte heller några duvungar i elektronikbranschen och det verkar inte vara ett dumt val - för dom pengarna.

Hejsan!
Det är inget fel på AF i Live view läget på D5000. Däremot ligger live view läget på D5000 efter andra märken vad gäller snabbhet. Du kan inte fota med 4 bilder/sekund med live view läget. Men hur ofta gör man det? Live view använder man ju sällan när man fotar sport eller action. Enda gången jag använder live view är om jag fotar i något konstigt läge där jag inte kan titta i sökaren. Sökaren på D5000 är för övrigt bland dom bästa i prisklassen. Jag vet inte hur du tänker, men Sony kommer inte i närheten av D5000 när det gäller bildkvalitet. Och för mig är bildkvaliteten nog det viktigaste.

fördel nikon

Jo...så är det ju. Jag har kollat en massa kameror men jag kan inte släppa Nikon D5000. Måste nog köpa en sån om jag inte ska ångra mig senare :S
Den har ju nedärvda kvalitéer som sagt, det får man ju ta hänsyn till.

Jo...så är det ju. Jag har kollat en massa kameror men jag kan inte släppa Nikon D5000. Måste nog köpa en sån om jag inte ska ångra mig senare :S
Den har ju nedärvda kvalitéer som sagt, det får man ju ta hänsyn till.

Du lär inte bli besviken. Så länge du inte ska fota sport på hög nivå, men då hamnar man ju på en helt annan prisnivå. Jag fotar dock mycket sport och action. Och det funkar rätt bra får jag säga. Nu har jag bara fotat fotboll inomhus förvisso, och har ett f4-5,6 objektiv. Men eftersom det är så bra hög iso egenskaper på D5000 så blir det helt okej bilder. Ska dock köpa ett Nikon 18-200 f2,8 så fort jag får råd. Men det ligger på ca 15000 kr. begagnat.
Lägger in ett par bilder från inomhusfotbollsmatcher.

Det första är fotat med mitt 18-200 objektiv och det andra är fotat med mitt 18-70 objektiv.

Bilagor

• sized_JF119.jpg
    sized_JF119.jpg
    20.1 KB · Visningar: 1,466
  • sized_DSC_0030(001).jpg
    sized_DSC_0030(001).jpg
    19.4 KB · Visningar: 1,458
Jag är TOTALT ointresserad av sport :)
Rallysporten är väl det enda som jag kan ägna lite tid åt men fotboll, friidrott och liknande är för mig helt ointressant.
Men det är sällan jag kommer ut på rally. Jag fotar mestadels gamla byggnader, kyrkor, häst på äng...osv. Oftast står mina motiv stilla. Har kollat in ett 50mm objektiv, kostnad ca 1600:- och tror att ett sådant kan vara bra att ha till tex porträtt.

Vet ej kvalituttan på denna glugg men det var ett av dom billigare alternativen jag har hittat. På Canon har dom ju lite olika färgkanter på objektiven, hur det är på Nikon har jag ingen aning om.

Jag är TOTALT ointresserad av sport :)
Rallysporten är väl det enda som jag kan ägna lite tid åt men fotboll, friidrott och liknande är för mig helt ointressant.
Men det är sällan jag kommer ut på rally. Jag fotar mestadels gamla byggnader, kyrkor, häst på äng...osv. Oftast står mina motiv stilla. Har kollat in ett 50mm objektiv, kostnad ca 1600:- och tror att ett sådant kan vara bra att ha till tex porträtt.

Vet ej kvalituttan på denna glugg men det var ett av dom billigare alternativen jag har hittat. På Canon har dom ju lite olika färgkanter på objektiven, hur det är på Nikon har jag ingen aning om.

Ja, då så. Då är inte det några problem;-)
Med tanke på vad du fotar så lär du ju vilja ha bästa bildkvalitet för pengarna så då passar ju denna kamera utmärkt.

Vad gäller 50mm objektivet så är det ett prisvärt objektiv. Sen har du ju "Nikon AF-S 35/1,8 G", som är ett mycket trevligt objektiv för ca 2000-2200 kr. Det finns ett grymt men något dyrare 50mm objektiv också, "Nikon AF-S 50/1,4G" för ca 4000.
MVH/Danne

Det låter ju kanon *s*
Den stora frågan är nu vart jag ska köpa min nya kamera.

Fotokungen eller Cyberphoto är ju pålitliga och har bra service. Vet inte om dom är allra billigast, men båda har ju lite olika paket med olika objektiv. Om du ska köpa ett paket med bara 1 objektiv, kör då på 18-105vr före 18-55vr.
Annars finns det med både 18-55 och 55-200 till bra pris. Prisexemplet jag gav i början av tråden är på Fotokungen och är ett bra paket komplett med 2 objektiv, väska, minneskort och stativ, vilket du kan ha bra nytta av med tanke på vad du fotar, för strax under 10000 kr. Ett kanonpaket tycker jag.
MVH/Danne

Hej.
Det jag tycker man bör tänka på är att optiken är det absolut viktigaste.
En BRA optik är dessutom en investering, den kommer att falla med ca 30-40% i pris första året, och sedan inte mer.
Kan du köpa ett begagnat objektiv i toppskick så är det alltså mer en investering än en konsumtionsvara, du får tillbaka pengarna om du säljer det.
Ditt val beror naturligtvis på hur mycket pengar man kan avsätta, men mitt råd är att satsa mest på optiken, och mindre på kamerahuset om du måste prioritera.
Kamerahusen innehåller mycket elektronik, som utvecklas i rasande takt, och värdeminskningen är stor.
Dessutom så blir dom bara bättre och bättre.

D5000 är en finfin kamera, och med en bra optik kommer den att ge dig många fina upplevelser.
Hoppas att det går bra.
M.V.H
/ Tobias

Hej.
Det jag tycker man bör tänka på är att optiken är det absolut viktigaste.
En BRA optik är dessutom en investering, den kommer att falla med ca 30-40% i pris första året, och sedan inte mer.
Kan du köpa ett begagnat objektiv i toppskick så är det alltså mer en investering än en konsumtionsvara, du får tillbaka pengarna om du säljer det.
Ditt val beror naturligtvis på hur mycket pengar man kan avsätta, men mitt råd är att satsa mest på optiken, och mindre på kamerahuset om du måste prioritera.
Kamerahusen innehåller mycket elektronik, som utvecklas i rasande takt, och värdeminskningen är stor.
Dessutom så blir dom bara bättre och bättre.

D5000 är en finfin kamera, och med en bra optik kommer den att ge dig många fina upplevelser.
Hoppas att det går bra.
M.V.H
/ Tobias

Det håller jag med fullständigt om. Kommer själv att köpa en del objektiv begagnat. Bl.a. 70-200f2,8.
Kolla bara skicket på ev. beg.köp av objektiv. Och prova dom innan köp. Man kan göra klipp på objektiv. Och med tanke på vad du fotar så kanske inte alltid auto fokus är ett måste. Då kan du hitta äldre fina objektiv till bra pris.
MVH/Danne

Det blir en D5000. Antingen med 18-55 eller 18-105. Hur som helst blir det inte sämre än vad jag har nu :)
Får spara ihop efter hand och utöka gluggsamlingen.

Det blir en D5000. Antingen med 18-55 eller 18-105. Hur som helst blir det inte sämre än vad jag har nu :)
Får spara ihop efter hand och utöka gluggsamlingen.

Låter bra. Har hört att 18-105 är bättre än 18-55. Och den är ju bättre att börja med. Sen är det bara att köpa fler vart efter som du säger.
Lycka till och kul att man kunde vara till hjälp.
MVH/Danne

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto