J.N
Avslutat medlemskap
Om det är nån som behöver ett uv-filter till sin nya 35:a så hör av er. Jag har ett nästan oanvänt b&w som bara ligger och skrotar.
Jag skulle behöva ett faktiskt! Vad ska du ha för det?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Om det är nån som behöver ett uv-filter till sin nya 35:a så hör av er. Jag har ett nästan oanvänt b&w som bara ligger och skrotar.
Är lite sugen på att köpa en närbilslins till 35an (och som även funkar till 50 1,4G). Är det Canon 250D som är bäst eller (verkar ju vara dyrast iaf)?
Jag prövade precis med en 12mm-ring från Kenko, och det funkar finfint! Dock är skärpedjupet som väntat galet kort på f/1.8. En begränsning är att det inte går att fokusera längre bort än ungefär 8cm från objektivet, vilket borde gå att åtgärda om man får tag i en kortare mellanring.
Jag vet inte om jag tappade ljusstyrka, men jag kunde ratta in f/1.8 utan problem. Sen är det fullt möjligt att det faktiskt kom mindre ljus fram till sensorn, men det tog ju automatiken hand om i så fall.
Läste precis ett rykte om detta objektiv på Nikon rumors:
http://nikonrumors.com/2009/02/06/nikon-af-s-nikkor-35mm-f18g-dx.aspx
Vad tror ni? Finns det någon substans i det? Känns det alls troligt att Nikon skulle komma med ett sånt objektiv?
Skulle hur som helst passa min D60 perfekt..
/JL
Det låter konstigt att Nikon skulle släppa en 35/1,8 DX objektiv när de hade tidigare en MF 35/1,4 glugg i sortimentet som var avsätt för småbild (för FX formatet). Dessutom finns det redan tex ett CarlZeis Distagon T 35/2 visserligen med MF men dock täcker den FX format. Sigma släppte ett AF 30/1,4 EX DC HSM för DX formatet men det objektivet duger inte till mycket vid öppen bländare. Jag tror att folk skulle uppskatta en 35:an med ljusstyrka 1,4 mer. Vi får se.
Eh, va??? Långsammare än 18-200? Pratar vi då Nikkor 18-200 VR som är seg som f**n i autofokus?
/Fredrik