Annons

Nikon AF-S Nikkor 35mm f/1,8G DX

Produkter
(logga in för att koppla)
Är lite sugen på att köpa en närbilslins till 35an (och som även funkar till 50 1,4G). Är det Canon 250D som är bäst eller (verkar ju vara dyrast iaf)?
 
"tillsatslinser" för macro är väldigt individuellt... Tror inte det finns någon variant som är bäst till alla objektiv, inte ens inom samma brännvidd.

Canon 250 och ett par andra som är äkta akromater brukar iaf funka bättre på kortare objektiv än enkla förstoringsglas som de billigare varianterna är.
 
Är lite sugen på att köpa en närbilslins till 35an (och som även funkar till 50 1,4G). Är det Canon 250D som är bäst eller (verkar ju vara dyrast iaf)?

Nu har jag inte testat detta objektiv med mellanring, så jag vet inte hur det funkar (en del moderna objektiv kan konstra med mellanringar), men annars är ju mellanring, tycker jag, en trevligare lösning på "lite kortare" brännvidder. Dels för att det inte blir något extra glas och dels för att närbildslinser ger mindre effekt ju kortare bärnnvidden är, medan det är tvärt om med mellanringar.

Nu vet jag inte när jag kommer att få min 35:a, annars testar jag gärna när den kommer annars.
 
Jag prövade precis med en 12mm-ring från Kenko, och det funkar finfint! Dock är skärpedjupet som väntat galet kort på f/1.8. En begränsning är att det inte går att fokusera längre bort än ungefär 8cm från objektivet, vilket borde gå att åtgärda om man får tag i en kortare mellanring.
 
Jag prövade precis med en 12mm-ring från Kenko, och det funkar finfint! Dock är skärpedjupet som väntat galet kort på f/1.8. En begränsning är att det inte går att fokusera längre bort än ungefär 8cm från objektivet, vilket borde gå att åtgärda om man får tag i en kortare mellanring.

Jag trodde mellanringde gjorde att man tappade ljusstyrka - hur kunde du använda f/1.8? Hoppas frågan inte är för dum, har aldrig använt mellanringar (eller närbildslinser).
 
Jag vet inte om jag tappade ljusstyrka, men jag kunde ratta in f/1.8 utan problem. Sen är det fullt möjligt att det faktiskt kom mindre ljus fram till sensorn, men det tog ju automatiken hand om i så fall.
 
Jag vet inte om jag tappade ljusstyrka, men jag kunde ratta in f/1.8 utan problem. Sen är det fullt möjligt att det faktiskt kom mindre ljus fram till sensorn, men det tog ju automatiken hand om i så fall.

Aha, jag tror jag fattar. Det är ungefär som ett polfilter då. Jag trodde det var som en telekonverter där man väl tappar faktiska bländarsteg?
 
Jo, det gör man väl.
Om vi tar tex en 35mm optik och 35mm mellanringar så får man en effektiv bländare på 3.6 om största möjliga är 1.8. Med 25mm mellanringar borde man få en effektiv bländare på 2.5, om jag inte tänker galet.
Däremot så finns det ju ingen elektronik i mellanringarna som räknar om detta, så kameran tror ju fortfarande att det är den bländare som objektivet rapporterar. Faktum är att man förlorar ljus med många objektiv när man fokuserar närmare, men "normala" objektiv rapporterar inte detta eftersom skillnaden är relativt liten, till skillnad mot makroobjektiv som rapporterar den effektiva bländaren.
 
Nikkor 35/1,8 ???

Läste precis ett rykte om detta objektiv på Nikon rumors:

http://nikonrumors.com/2009/02/06/nikon-af-s-nikkor-35mm-f18g-dx.aspx

Vad tror ni? Finns det någon substans i det? Känns det alls troligt att Nikon skulle komma med ett sånt objektiv?

Skulle hur som helst passa min D60 perfekt..

/JL

Det låter konstigt att Nikon skulle släppa en 35/1,8 DX objektiv när de hade tidigare en MF 35/1,4 glugg i sortimentet som var avsätt för småbild (för FX formatet). Dessutom finns det redan tex ett CarlZeis Distagon T 35/2 visserligen med MF men dock täcker den FX format. Sigma släppte ett AF 30/1,4 EX DC HSM för DX formatet men det objektivet duger inte till mycket vid öppen bländare. Jag tror att folk skulle uppskatta en 35:an med ljusstyrka 1,4 mer. Vi får se.
 
Det låter konstigt att Nikon skulle släppa en 35/1,8 DX objektiv när de hade tidigare en MF 35/1,4 glugg i sortimentet som var avsätt för småbild (för FX formatet). Dessutom finns det redan tex ett CarlZeis Distagon T 35/2 visserligen med MF men dock täcker den FX format. Sigma släppte ett AF 30/1,4 EX DC HSM för DX formatet men det objektivet duger inte till mycket vid öppen bländare. Jag tror att folk skulle uppskatta en 35:an med ljusstyrka 1,4 mer. Vi får se.

Ha ha ha.... Kanske borde ha läst lite mer än bara första inlägget i tråden ;)
 
Jag har nu haft min nya 35a ett par veckor, och är så långt väldigt nöjd med den, den sitter på kameran som default :) Jag har en liten konstighet dock: När fokusen skiftar håll så flyttar sig bilden i sökaren en aning. Jag har aldrig sett det så påtagligt på något av mina andra objektiv (*), och undrar om det är någon mer som upplever detta? Objektivet fungerar perfekt annars, skarpt och fint och fokuserar rätt så det är ju inte så mycket att gnälla över, men om det är nåt fel så ska jag ju passa på att klaga medan jag har garanti.

(*) På 18-55 DX kan man lätt få bilden att flytta sig hit och dit när man fokuserar manuellt, eftersom hela innertuben sitter ganska glappt... Har alltid varit nöjd med resultatet även från detta objektiv dock, det är verkligen prisvärt om inte annat.
 
Njae, "breathing" är när objektivet ändrar brännvidd (blir kortare/längre) när man fokuserar närmre/längre bort. 18-55 gör det en del, och 35 knappt alls förän man är nere på makroavstånd.

Det Erik ser är att linsgruppen (i fallet med 35/1.8 - hela linspaketet inklusive bländare osv) "tippar" lite när AF-motorn eller kuggen från fokuseringsringen drar åt andra hållet. När man fokuserar åt ena hållet ligger belastningen från motor/ring antingen med- eller moturs på en punkt på snäckan, och då ligger fokussnäckan mekaniskt mot på ena hållet. När man byter håll så blir kraften motriktad, och snäckan kommer då ligga i mekanisk kontakt åt andra hållet. Man bygger objektiven idag med ganska mycket spel i fokussnäckan för att kunna ha mindre AF-motorer (det blir ju mindre vridmotstånd), samt med bra säkerhetsmarginaler för temperaturvariationer osv...
 
Autofokus & motljusskydd

Hej.
Mitt motljusskydd sitter väldigt hårt, inga problem men ett ordentligt "klonk" när man passerar spärren.

Autofokusen fungerar bra, men snabb är den inte. Mitt Nikon 18-200mm är mycket snabbare.

Snygg oskärpa och objektivet ger kameran en fin balans när man går med den på axeln.

Ruskigt skarpa bilder. Jag är väldigt nöjd än så länge.
 
Eh, va??? Långsammare än 18-200? Pratar vi då Nikkor 18-200 VR som är seg som f**n i autofokus?

/Fredrik
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.