ANNONS
Annons

Nikon AF-S Nikkor 35mm f/1,8G DX

Produkter
(logga in för att koppla)
Har båda dessa objektiven

Hej!
Nikongluggen är absolut skarpare på bländare 2.8-4.0.Speciellt kantskärpan, men även lite bättre mitt i bilden.
Dessutom så slipper du den ganska rejäla vinjeteringen som Tamron gluggen har på stora bländare.
Vid bländare 5.6 så börjar det vara hugget som stucket vilket av dem som du använder.

Nuförtiden så kör jag mest med 35 1.8 och 50 afs 1.4 och Tamronet får vila i kameraväskan.

Är dock jättenöjd med Tamron gluggen, konstaterar bara att man får lite mer ändå genom att använda fasta gluggar.

/Magnus

Hej!
Nikongluggen är absolut skarpare på bländare 2.8-4.0.Speciellt kantskärpan, men även lite bättre mitt i bilden.
Dessutom så slipper du den ganska rejäla vinjeteringen som Tamron gluggen har på stora bländare.
Vid bländare 5.6 så börjar det vara hugget som stucket vilket av dem som du använder.

Nuförtiden så kör jag mest med 35 1.8 och 50 afs 1.4 och Tamronet får vila i kameraväskan.

Är dock jättenöjd med Tamron gluggen, konstaterar bara att man får lite mer ändå genom att använda fasta gluggar.

/Magnus

Tackar för infon, du saknar inte spannet ner till 17mm mycket då? Eftersom mitt gått sönder funderar jag på att enbart köra 35mm 1,8 och 50mm 1,8

Kör med ett Tokina 11-16 som oftast när jag vill gå vidare. Sökte där också egentligen en fast vidvinkel kring 10mm, men det finns ingen sådan på marknaden.(Raktecknande).

/Magnus

Hantera CA?

Nu hoppar jag friskt in i den här tråden och kastar ut en fråga:

Hur hanterar ni gluggens CA?
Stundtals är det nästan hopplöst att plåta vissa saker med gluggen då CA blir tokigt tydligt, typ en sån här bild:

Jag har försökt få bort CAn med lightrooms inbyggda korrigering, men det har inte gått något vidare.

Hur gör ni?

Stundtals är det nästan hopplöst att plåta vissa saker med gluggen då CA blir tokigt tydligt, typ en sån här bild:

Jag har försökt få bort CAn med lightrooms inbyggda korrigering, men det har inte gått något vidare.

Hur gör ni?

Jag brukar köra Lightrooms korrigering med -35 på Red/Cyan och 0 på Blue/Yellow i CA-korrigeringsmodulen (för 35/1.8 på min D300). Det tycker jag fungerar bra. Du verkar dock ha mer purple fringing än CA så då måste du nog prova med Defringe-verktyget också. För de bilder jag har testat på, tycker jag att jag kan få i stort sett lika bra resultat med Lightroom som Capture NX, men det kan hända att Capture NX är bättre på svåra situationer.

Det beror helt på vilken CA du menar, i bilden ser jag antingen det man kallar för "purple fringe" som beror på att objektivets brännvidd börjar sticka iväg ordentligt när man kommer ut mot ytterändarna av det synliga spektrat (mot UV-ljus och mot IR-ljus) - Syns tydligast när man har stark kontrast, som vid den vita texten på funktionsratten. Den beror på att objektivet inte fokuserar blåviolett och djup varmröd på samma djup i bilden som övriga synliga färger, så finns det massvis med UV-ljus i den aktiva belysningen (här solljus, så javisst!) så kan detta bli ett problem. Du ser aldrig detta problem med t.ex glödlampsljus. "Defringe"-verktyget ska ta en del av detta, men funkar sällan 100%.

Det andra är röd-grön förskjutning i kontraster som är bakom eller framför fokusplanet... Som vid objektivets fokusring på din exempelbild. Detta beror på att rött och blått är mindre ur fokus än vad grönt är, och alltså inte lika utblurrade... Det finns inget färdigt "klicka här" verktyg som jag känner till som kan korrigera för detta.

Båda är dock korrigerbara i PS om man vet vad man gör, fringe är ganska lätt och går att automatisera, men LoCA är svårare och kräver mer manuellt maskningsarbete. Sånt gör jag bara vid extra viktiga bilder.

Bilagor

• PurpleFringe.jpg
    PurpleFringe.jpg
    82.1 KB · Visningar: 870
  • LoCA.jpg
    LoCA.jpg
    63.1 KB · Visningar: 870

Hur gör ni?

Joakim postade en mycket bra bearbetning. Jag vill ändå påpeka att du också har en ganska rejäl lila ton i bilden (gissar vitbalans). Jag tycker att det är lättare att justera CA efter att ha fixat vitbalans och andra problem med färgtoner.

Annars är väl det där något jag har sett tydligt med mitt 50/1.8 också.

Jag glömde ju slutklämmen på mitt inlägg tidigare, men jag anstränger mig för att hålla allt så kort som möjligt nuförtiden... :)
Detta är inte ett problem som behöver "hanteras" speciellt mycket, du hittar inte speciellt många objektiv som INTE ställer till med de här effekterna. Leica 60APO-Makro, CoastalOptics 60, Leica 100APO-makro, Vogtlander 90 och 125/2.5APO-Makro är väl det närmaste du kommer... Inget under 10 papp, och inget under 60mm.

Blir det verkligen störande i någon bild så får man helt enkelt lägga ner manuellt arbete i PS på det.

Har någon av er gjort någon jämförelse mellan 35/1.8 och 35/2 än?

Den som var på DPR hade ju ett 35/2 som inte fokuserade helt korrekt.

Jag tänkte försöka hinna göra ett test i helgen, men får se hur det blir. Måste hinna använda min nya D700 som kommer idag :) Tanken är nog att trots allt sälja 35/1.8.

Hur som helst, mitt första intryck var - varför har inte detta objektiv funnits tidigare? Jag är mycket imponerad av det på en D300.

Just det, angående garantin så är jag nästan helt säker på att det är USA vs övriga världen, som vanligt... Har någon annan andra uppgifter, berätta i så fall gärna om dem!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar