brutusostling
Aktiv medlem
En diskussion som pågick för några månader sedan, men som kan och bör gå vidare. Så här inledde Christian Nilsson diskussionen:
RUBRIK: Digitala tidsåldern katastrof för naturfotots trovärdighet!
I Photo Natura diskuterade vi för flera år sedan naturfotots framtid i en värld där fotografin blir allt mer digital. Vi antog pessimistiskt att naturfotots trovärdighet skulle påverkas av att det är så lätt att skapa perfekta bilder i en dator. Amerikanske naturfotografen Art Wolfs klantiga klavertramp i sin bok Migrations var rena järtecknet. Vi hade många diskussioner om ämnet och beslöt att en digitalt förändrad naturbild alltid borde vara försedd med en märkning. Tyvärr har det inte blivit så. Idag har vi fått just det mardrömsscenario som vi i Photo Natura och många andra naturfotogarfer fruktade - att en alltför bra naturbild riskerar att ifrågasättas med kommentaren: "Bra bild! Kanske gjord i Photoshop?"
/Christian Nilsson, Photo Natura medlem/
Under det senaste året har jag rest runt en hel del och träffat många engelska och nordamerikanska naturfotografer. De seriösa amerikanska fotograferna sysslar inte med digital manipulering av sina bilder. Däremot har jag blivit lätt chockad när jag stött på en del engelska fotografer och en hel del amatörfotografer. Två exempel:
Nyligen klagade jag lätt på en gren som var i vägen när jag och en amerikansk amatörfotograf plåtade en blåhäger - och det fanns inga andra vinklar att ta till. "Jamen det fixar jag lätt i datorn" var kommentaren - utan någon som helst vidare reflexion. När jag frågade om han inte ansåg att det kunde vara ett problem, skakade han bara på huvudet och sa att så gör han alltid. Då först förstod jag vad det här med naturfotomanipuleringen verkligen kan medföra. Denne fotograf hade ingen lust att fortsätta jaga bättre bilder på blåhäger utan för honom var det hela lätt kirrat i datorn.
ETt annat exempel: Uppe i Churchill mötte jag i november en känd engelsk naturfotograf, en ytterst sympatisk person vill jag gärna tillägga, som i en del engelska fototidningar lovprisats som den nya generationens naturfotograf. När han visat oss några vykort med bilder från Afrika och Antarktis (där bl.a. två pingviner möts på ett märkligt vis) kunde inte Kevin Schafer låta bli att fråga om bilderna inte var manipulerade. Och vid fråga medgav han det utan att tveka. Så killen är ärlig.
Under de nio dagar vi spenderade med att plåta isbjörn hade vi nästan inget solljus alls. Och nu ligger där en hel massa bilder från denna vecka på nätet (och vem vet om inte en isbjörnsbok är att vänta) där solljuset lyser varmt på ungarna och björnhonan. På fotografens förra bok om apor, som även finns på svenska om jag inte missminner mig, hittade jag inget om digital manipulering - men flera av bilderna är knappast möjliga utan manipulering.
OK - so what?
Jo, jag tror att frågan har en till och med djupare betydelse än vad Christian tar upp. Jag tror nämligen att gemene man bryr sig. Det är nog till och med en ytterst viktig fråga för köparen/läsaren av fotoböcker eller tidskrifter. Och detta baserar jag på den reaktion det väcker hos gemene läsare när de får veta att en bild de trott vara hämtad "direkt från naturen" är manipulerad.
Jag tror alltså att den här frågan är viktig för konsumenten av bilder, i synnerhet av naturbilder. Vi har en "längtan" efter "det naturliga". Och även om "det naturliga" är en filosofiskt problematisk figur, så tror jag att det för bildbetraktaren är en väldig skillnad mellan en bild som man vet är tagen på plats och som man vet återger vad som kunde ses där och en bild som återger en gråtande apa eller ett osannolikt möte mellan två pingviner.
Även om alltså just denne fotograf ärligt medger manipulationerna, så får det oanade och stora konsekvenser när böckedr utkommer oich sprids där detta inte står klart angivet.
Trovärdigheten - och den tror jag är minst lika viktig för läsaren/bildkonsumenten som för fotografen själv - sätts på spel.
Så Art Wolfes förtsdök i den riktiningen är inte det enda, långt ifrån snarare.
Brutus Östling /också PhotoNatura/ som gärna vill ta upp diskussionen på nytt
RUBRIK: Digitala tidsåldern katastrof för naturfotots trovärdighet!
I Photo Natura diskuterade vi för flera år sedan naturfotots framtid i en värld där fotografin blir allt mer digital. Vi antog pessimistiskt att naturfotots trovärdighet skulle påverkas av att det är så lätt att skapa perfekta bilder i en dator. Amerikanske naturfotografen Art Wolfs klantiga klavertramp i sin bok Migrations var rena järtecknet. Vi hade många diskussioner om ämnet och beslöt att en digitalt förändrad naturbild alltid borde vara försedd med en märkning. Tyvärr har det inte blivit så. Idag har vi fått just det mardrömsscenario som vi i Photo Natura och många andra naturfotogarfer fruktade - att en alltför bra naturbild riskerar att ifrågasättas med kommentaren: "Bra bild! Kanske gjord i Photoshop?"
/Christian Nilsson, Photo Natura medlem/
Under det senaste året har jag rest runt en hel del och träffat många engelska och nordamerikanska naturfotografer. De seriösa amerikanska fotograferna sysslar inte med digital manipulering av sina bilder. Däremot har jag blivit lätt chockad när jag stött på en del engelska fotografer och en hel del amatörfotografer. Två exempel:
Nyligen klagade jag lätt på en gren som var i vägen när jag och en amerikansk amatörfotograf plåtade en blåhäger - och det fanns inga andra vinklar att ta till. "Jamen det fixar jag lätt i datorn" var kommentaren - utan någon som helst vidare reflexion. När jag frågade om han inte ansåg att det kunde vara ett problem, skakade han bara på huvudet och sa att så gör han alltid. Då först förstod jag vad det här med naturfotomanipuleringen verkligen kan medföra. Denne fotograf hade ingen lust att fortsätta jaga bättre bilder på blåhäger utan för honom var det hela lätt kirrat i datorn.
ETt annat exempel: Uppe i Churchill mötte jag i november en känd engelsk naturfotograf, en ytterst sympatisk person vill jag gärna tillägga, som i en del engelska fototidningar lovprisats som den nya generationens naturfotograf. När han visat oss några vykort med bilder från Afrika och Antarktis (där bl.a. två pingviner möts på ett märkligt vis) kunde inte Kevin Schafer låta bli att fråga om bilderna inte var manipulerade. Och vid fråga medgav han det utan att tveka. Så killen är ärlig.
Under de nio dagar vi spenderade med att plåta isbjörn hade vi nästan inget solljus alls. Och nu ligger där en hel massa bilder från denna vecka på nätet (och vem vet om inte en isbjörnsbok är att vänta) där solljuset lyser varmt på ungarna och björnhonan. På fotografens förra bok om apor, som även finns på svenska om jag inte missminner mig, hittade jag inget om digital manipulering - men flera av bilderna är knappast möjliga utan manipulering.
OK - so what?
Jo, jag tror att frågan har en till och med djupare betydelse än vad Christian tar upp. Jag tror nämligen att gemene man bryr sig. Det är nog till och med en ytterst viktig fråga för köparen/läsaren av fotoböcker eller tidskrifter. Och detta baserar jag på den reaktion det väcker hos gemene läsare när de får veta att en bild de trott vara hämtad "direkt från naturen" är manipulerad.
Jag tror alltså att den här frågan är viktig för konsumenten av bilder, i synnerhet av naturbilder. Vi har en "längtan" efter "det naturliga". Och även om "det naturliga" är en filosofiskt problematisk figur, så tror jag att det för bildbetraktaren är en väldig skillnad mellan en bild som man vet är tagen på plats och som man vet återger vad som kunde ses där och en bild som återger en gråtande apa eller ett osannolikt möte mellan två pingviner.
Även om alltså just denne fotograf ärligt medger manipulationerna, så får det oanade och stora konsekvenser när böckedr utkommer oich sprids där detta inte står klart angivet.
Trovärdigheten - och den tror jag är minst lika viktig för läsaren/bildkonsumenten som för fotografen själv - sätts på spel.
Så Art Wolfes förtsdök i den riktiningen är inte det enda, långt ifrån snarare.
Brutus Östling /också PhotoNatura/ som gärna vill ta upp diskussionen på nytt