ANNONS
Annons

Naturfotofestival 2006 i Vårgårda

Produkter
(logga in för att koppla)

POG

Aktiv medlem
Naturfotofestival 2006 i Vårgårda har just avslutats.

Janne Arleklint och undertecknad besökte under dagen festivalen och här kommer så lite bilder från tillställningen.

Först ut en bild från Natura Magicas utställning. Olle Bjernulf kliar sig i huvudet och undrar hur det gick till ;-)

Bilagor

• _dsc3439_olle_kliar_huvudet.jpg
    _dsc3439_olle_kliar_huvudet.jpg
    63.9 KB · Visningar: 389
Göran Segeholm har konverterat till naturfoto :) och drog med sig Kamera & Bild till evenemanget. Passade på att kränga prenumerationer och intervjua besökare.

Bilagor

• _dsc3467_kamera_bild.jpg
    _dsc3467_kamera_bild.jpg
    75.8 KB · Visningar: 373
Vi passade också på att besöka Jan-Peter Lahalls bildspel med levande musik. Musiken, Vivaldis "De fyra årstiderna" framfördes av en ensemble ur Svenska kammarorkestern under ledning av solisten Katarina Andréasson.

Bilagor

• _dsc3489_jp_lahall.jpg
    _dsc3489_jp_lahall.jpg
    47.3 KB · Visningar: 364
Självklart var Terje Hellesö på plats. Den här gången flankerad av Elisabeth Gustavsson.

Bilagor

• _dsc3502_terje_kikar.jpg
    _dsc3502_terje_kikar.jpg
    72.1 KB · Visningar: 373
Elisabeth beskrev mycket levande hur Erik fick namnet "SprättErik". Om någon hittar en halväten macka så kan det mycket väl vara en del av Eriks bortsprätta mat från värdshusmiddagen.

Besökarna undrade lite över Eriks och Terjes "komplimanger".

Bilagor

• _dsc3507_erik_terje_komplim.jpg
    _dsc3507_erik_terje_komplim.jpg
    62.9 KB · Visningar: 365
Så tog det hela slut, och utställningar och annat plockades ner.

Bilagor

• _dsc3508_tomt.jpg
    _dsc3508_tomt.jpg
    61.3 KB · Visningar: 354
Det samlade intrycket då? Hur var utställningen jämfört med tidigare år? Hur var bildspelen? Lahalls tex?

Intryck åsikter... Var är de? :)

/Stefan

Utställningarna var bra med stor bredd.

Bildspelen var lite si och så. För mycket motiv (björnar, fåglar osv) oxh för lite BILD. Jag saknade verkligen lite mer personliga "konstnärliga" bilder. Dessutom var tekniken kass på två visningar med felaktiga datorinställningar. De körde både Mac... Norrmännen, Andy Horner och Magnus Elander hade dock mycket bra teknik och digitalprojektorn visade vad den gick för. Hej då diabilder!

Jan-Peter Lahalls bildspel med levande musik blev enligt mitt tycke lite för mycket. Det höll på i ca 50 minuter och det funkar inte. Hur bra bilder det än är så orkar man inte, inte jag i alla fall. Idén med levande musik var väl kul, men jag upplevde det som lite splittrande. Musikerna var duktiga och musiken bra, men jag hade hellre lyssnat på dem separat.

Vad gäller utställningarna håller jag med Olle. Det var nog ett bättre utbud i år än förra året.

/P-O

Jag måst hålla med Olle i hans åsikt om att det var för mycket motiv och för lite bild. Orsaken till det kan man ju fundera över - varför fanns det t.ex. inte en enda kvinna med bland bildvisarna?

Lahalls bilder till Vivaldis musik framförd av Svenska kammarorkestern var nog bland det bästa jag sett på länge. Bilderna och hela idén är kanske inte så nyskapande, men tack vare det mycket proffsiga sätt som det framfördes på, så var det bara att luta sig tillbaka, njuta och rysa av välbehag. Musiken framfördes mycket tajt av vad som verkar vara en mycket samspelad orkester och bilderna var också de mycket vältajmade till innehåll. Sammantaget blev det en bild- och musikupplevelse som man kan leva länge på.

En reflektion...

hur komemr det sig att jag inte har hört ett dyft om denna festival förrens nu? skickas det inbjudningar lite skymundan eller har folk snackat om detta vitt och brett men jag har inte lyckats pejla in det någonstans?

Hade varit roligt att spana in den där fesivalen...
Måste hålla öronen öppna betydligt bättre nästa gång :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar