Jag har nog fotat så länge att jag vet vad jag vill använda för objektiv i olika situationer.
Tror man skall lugna ner sin prylnisse och ta det lite lugnt när man skaffar objektiv och andra prylar. Det är lätt man köper något man senare upptäcker var fel. Det ligger i skåpet och samlar damm. Får väl erkänna jag gjorde en hel del av detta när jag började köra en digital Canon.
Med Fuji visste jag ganska väl vad jag mest använde med Canon och det var bara att översätta de objektiven till Fuji APS- C.
Jag vet att jag helst fotar lekande barn och hundar med 70-200 eller i Fujis fall 50-140/2,8 som har väldigt snabb AF
Det är också ett perfekt objektiv för dop och bröllop samt porträttt och landskap.
Ibland står man inte minst när man har enorma berg eller öppna landskap där man vill ha med så mycket som möjligt. Då är 10-24/4 OIS vilket FF termer är 15-36 något som kan ge ganska unika bilder.
När det gäller normalzoom hade jag först 18-55/2,8-4 OIS. Det är lätt och litet och tar fantastiskt bra bilder.
Nu skaffade jag 16-55/2,8 som har sina fördelar och tar snäppet bättre bilder. Fast det är en djäkla klump. Min dotter fick min 18-55 till sin kamera.
Det var nog dumt. 16-55 är optiskt bättre men skillnaden mot 18-55 är inte särskilt stor.
Sedan har vi då 100-400/4-5,6 som i FF termer motsvarar 150-600. Det är ett objektiv som mest passar för bilder på djur och fåglar. Det har en extremt bra stabilisering. Jag kan handhållna det och få skarpa bilder ner till 1/30 dels sekund.
Jag har en 100-400 till Canon av första generationen. Där får jag trots IS mer hålla mig till 1/400 del för att inte få skaknigsoskärpa.
Sedan har jag som sagt mina fast objektiv.
18/2 tycker jag är den svagaste. Inte direkt dålig men inte heller imponerande bra.
Gamla 35/1,4 gillar jag skarpt, detsamma med 60/2,4 som är ett otroligt bra porträttobjektiv och väldigt skarp. Sedan har vi 80/2,8 OIS makro som kanske är det skarpaste objektivet av dem alla. Det är det bästa makro objektiv jag ägt och samtidigt ett fantastiskt porträttobjektiv. Väldigt fin bokeh.
Ja där har du mina Fuji objektiv. Fast skynda långsamt och köp inte på dig en massa prylar till att börja med.
Man skall först veta att man trivs med kameran innan.
Det är väldigt dyrt att byta kameramärke om man har mycket utrustning.