gbjerne
Aktiv medlem
Om du vill ha lite inspiration kan du ju ta en kik på denna länken. En del riktigt bra bilder enligt mig!
Här har vi den
Lycka till
Här har vi den
Lycka till
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Wolfgang skrev:
Visst har jag läst tråden. Det pratas bara om tekniska grejer, t ex film, belysning, soffa eller säng.
Men inte om syftet!
Och inte heller vad som menas med "bra".
Det är ju syftet som bestämmer tekniken.
Det räcker inte att man har en modell till hands.
PerKr skrev:
"syftet"...
men grejen är ju att oavsett vad det blir för bild och oavsett poseringen så vill jag få en "varm" bild med "mjukt" ljus istället för "kalla", grådaskiga bilder. Skulle jag ta bröllopsfoto är jag fortfarande ute efter ungefär samma sak.
matnyttige skrev:
Hade med en nakenbild i en fototävling nyligen där juryn efter resultatredovisningen sa att "nakenbilder måste vara naturliga för att gå hem annars har de ingen chans i en tävling". Kände då att det måste varit min bild som juryn tänkte på. Inte undra på att den var chanslös. Bilden var denna:
Fe'n
Ljuset blir inte mjukare men bilden blir inte lika vass och skarp och hård i kontraster som tex en 100 ISO, ännu mer märks det i en 30x40 förstoring från småbild.lotelo skrev:
Kan detta verkligen ha berott bara på ditt filmval? eller tror du att även valet av ljus spelade in?
Jag kollade din bild och tycker den är fin. Att jag frågar beror på att jag inte har erfarenheten av att bara man väljer asa 400 så blir ljuset mjukare. Sånt beror väl både på ljussättning och sen även lite på framkallningen hur det upplevs?
Jag fotar nästan uteslutade höga (högre ändå) ASA i s/v inomhus. Detta skulle jag vilja påstå handlar om framkallning och kopiering och ljussättning snarare än ASA, kanske även på olika filmfabrikat? Man kan ju få väldigt kontrastrika bilder även med t e x Tri-x. Det jag upplever skiljer främst beroende på ASA är kornet. Detta är bara min uppfattning iof, men jag har iaf bilder som är både hårda och kontrastrika, fotade med Tri-x (som jag viljat ha så).Kanadabalsam skrev:
Ljuset blir inte mjukare men bilden blir inte lika vass och skarp och hård i kontraster som tex en 100 ISO, ännu mer märks det i en 30x40 förstoring från småbild.
lotelo skrev:
Jag fotar nästan uteslutade höga (högre ändå) ASA i s/v inomhus. Detta skulle jag vilja påstå handlar om framkallning och kopiering och ljussättning snarare än ASA, kanske även på olika filmfabrikat? Man kan ju få väldigt kontrastrika bilder även med t e x Tri-x. Det jag upplever skiljer främst beroende på ASA är kornet. Detta är bara min uppfattning iof, men jag har iaf bilder som är både hårda och kontrastrika, fotade med Tri-x (som jag viljat ha så).
lotelo skrev:
Jag fotar nästan uteslutade höga (högre ändå) ASA i s/v inomhus. Detta skulle jag vilja påstå handlar om framkallning och kopiering och ljussättning snarare än ASA, kanske även på olika filmfabrikat? Man kan ju få väldigt kontrastrika bilder även med t e x Tri-x. Det jag upplever skiljer främst beroende på ASA är kornet. Detta är bara min uppfattning iof, men jag har iaf bilder som är både hårda och kontrastrika, fotade med Tri-x (som jag viljat ha så).
Erik Schalin skrev:
Jag tänkte detsamma som Stefan: softfilter.
Har man inget softfilter så fungerar det fint med vaselin på det vanliga skyddsfiltret man använder. Då kan man också styra hur mycket och var i bilden som softningen skall finnas.
Glöm inte att skruva lös filtret innan du börjar kladda, det gjorde jag en gg.
Det var ett "rent" h-te att få loss det utan att smeta vaselin på övriga delar.
PerFogelberg skrev:
Jag har följt diskusionen och tänkte bara komma med ett litet tips.
När jag började fotografera en gång i tiden hade jag problem att få ett mjukt ljus. Då snickrade jag ihop en pyramidformad låda av tunn plywood vilken hade avkapad topp. I den smala öppningen placerade jag en halogenlampa. Insidan klädde jag med aluminiumfolie. Den stora öppningen klädde jag med två lager lakan med ca 3 dm mellanrum. Hela apparaten placerade jag på en gammal skrivbordsstolsunderede. Med denna hemmagjorda apparat fotograferade jag bilder med hög kvalitet vilka jag fortfarande är nöjd med. I övrigt använde jag mig av en reflekterande vit skiva för att lätta upp skuggorna med och en papperbakgrund på golvet.