Lintott
Aktiv medlem
Oj mycket svåra meningar här Jag har aldrig brytt mig så värst utan bara fotat om det jag sett och gillat och själv gillar. Kan inget om det tekniska i fotosammanhang utan vill nog bara ha en kamera som man snabbt kan trycka av, zooma med och ta närbilder med. Och som ändå är bra men inte för dyr.1" och 1/2,3" är en angivelse av sensorstorleken, där "=tum. Dock inte den faktiska storleken eftersom dessa något mindre storlekar enligt någon slags självpåtagen standard anges efter storleken på gamla videorör (rör som i vacuum tube på engelska). Diagonalen på sensorerna är mindre än det angivna måttet, som avser diagonalen på (det här teoretiska) videoröret, men själva utan som tog upp bild/video var mindre än diagonalen på själva röret. Poängen är i vilket fall som helst att din G7 X II har en större sensoryta än SX740-modellen (det finns bara en, tror jag). Ungefär som att en systemkamera med en småbildssensor har större sensor än en med APS-C eller m4/3-dito.
TIllägg: Ljusstyrkan på objektivet är en annan del av kalkylen, bör kanske tilläggas. Den är ganska bra på din G7 X II också som kompaktkamera betraktat.