Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nakenfoto, tips?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skulle vilja säga tvärtom mot Axel om du inte kör med studioblixtar eller väldigt mycket ljus. Satsa på en 800 ASA oavsett det är färg eller s/v i så fall. Kodak Portra 800 är ett tips vad gäller färgfilm (som jag uppfattade att du tänkte använda?) S/v så är Tri-x, Efke, Tmax m fl bra filmer. Efke och Tmax är lättare att få finkorniga trots pressning. Kornet styrs också vid framkallningen.
 
lotelo skrev:
tvärtom mot Axel om du inte kör med studioblixtar eller väldigt mycket ljus. Satsa på en 800 ASA oavsett det är färg eller s/v i så fall.

Jag menar bara att i de flesta fall av porträtt eller poserings foto så gör det inget om slutartiden blir lång. Modellen kan ju sitta still om man talar om det för henne.

Men köp kanske flera olika filmer, 100 upp till 800 och testa själv, detta med film är väldigt subjektivt......
 
Jo visst är det subjektivt, Axel har rätt. Själv gillar jag höga Asa jämfört med långa tider om ljuset är måttligt. Översta bilden är tagen med Tri-x 1600 ASA, nedersta med Tri-x 800 ASA. Agiterar man försiktigt behöver inte kornet bli så framträdande. Framkallar man inte själv kan man säkert be ett proffslabb "hålla nere" kornigheten lite också..

(båda bilderna i taskigt spotlight/glödljus)
 

Bilagor

  • untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    45.8 KB · Visningar: 2,123
ANNONS