Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svår fråga till er kameraproffs!

Produkter
(logga in för att koppla)
För att svara på ursprungsfrågan i tråden tror jag det kanske kan vara värt att spana lite på uråldriga kameror (dvs 00-talet). Min Canon A620 från 2005 är super tycker jag. Stora, enkla reglage, hyfsat zoomomfång med bra närgräns, väger väldigt lite och bilderna blir bra. Skärmen är dessutom vridbar både horisontellt och vertikalt. Och priset ligger väl på en hundralapp ungefär.

Finns självklart nackdelar också: skärmen är rätt liten, och max ISO är 400. Och bildstabilisering kan man ju bara drömma om.

För att svara på ursprungsfrågan i tråden tror jag det kanske kan vara värt att spana lite på uråldriga kameror (dvs 00-talet). Min Canon A620 från 2005 är super tycker jag. Stora, enkla reglage, hyfsat zoomomfång med bra närgräns, väger väldigt lite och bilderna blir bra. Skärmen är dessutom vridbar både horisontellt och vertikalt. Och priset ligger väl på en hundralapp ungefär.

Finns självklart nackdelar också: skärmen är rätt liten, och max ISO är 400. Och bildstabilisering kan man ju bara drömma om.
Ja som du sa skärmen är för liten och stabilisering saknas. Man blir lite kräsen när man får umgås med en bra kamera ett tag. :)

En som hade en sån på Tradera och de ville ha 1050:- för den. Betalar nog inte det för en så gammal begagnad kamera och dessutom den lilla skärmen.
Haha, såg också den annonsen. Traderasäljare begär ofta vanvettiga priser, bara att ignorera (och skratta åt) dem. I verkligheten är den i stort sett värdelös. Men det är trots allt en riktigt bra kamera, dock ovanligt att se den till salu eftersom den är 20 år gammal. Folk slänger dem på tippen i stället för att sälja.

Bilagor

• nyckelpiga.jpg
    nyckelpiga.jpg
    5.6 MB · Visningar: 10
Ah, man blir nostalgisk och längtar tillbaka till tiden när man ställde ASA efter vilken film man stoppade i. Vred in tid och bländare så att ringen matchade nålen, och vred fokusringen tills snittbilden var utan brott. Tre rattar var allt man behövde, och de funkade lika varje gång.
Åh, ack ljuva ungdom.
Allt var bättre förr. Jag är från förr.
Köp en digital Leica av M-typ. De finns utan display om man så önskar.

Hej igen, nu ska ni få något att bita i!
Om man har artros i sina händer så gillar man inte tunna mobiler att hålla i eller kameror. Det är svårt MEN jag måste ha en bra kamera som zoomar in jättebra från långt håll. En kamera med bra stabilisator eller vad det heter. Jag vill också kunna ta jättenärbilder på små minidetaljer. Jag måste ha en stor skärm så jag ser ordentligt. Jag gillade den skärmen på min trasiga kamera som man kunde veckla upp och vända. En lätt kamera med enkla knappar som man inte kommer åt hur lätt som helst men inte heller för svåra att komma åt. Inga avancerade grejer behöver jag. Min nuvarande som gick sönder var nog alldeles för avancerad för mig. Men jag hittar inte heller någon kamera som verkligen fotar det man ser i fråga om solnedgångar och färger. Jag har nördat in mig på Canon men det kanske är dumt då man vid fel måste skicka kamera till Mölndal.
Så vad ska jag ha för en kamera som inte är för stor och tung men ändå har dessa egenskaper?
Har ni några tips eller idéer?
Det känns närliggande då att nämna en kamera och ett objektiv jag ofta använder. Pentax K5 II s och zoomen 18-250mm. Du borde kunna få både kamera och objektiv för tillsammans 8-10 000 kronor, begagnat i bra skick!

Mycket bra närgräns, hyffsat tele då det blir 375mm i praktiken med förlängningen då det inte är fullformat. Kameran har alla manuella funktioner man behöver och gör brusfria bilder upp till 6400 ISO.

Jag rekommenderar personligen!

Mvh Terje

Ah, man blir nostalgisk och längtar tillbaka till tiden när man ställde ASA efter vilken film man stoppade i. Vred in tid och bländare så att ringen matchade nålen, och vred fokusringen tills snittbilden var utan brott. Tre rattar var allt man behövde, och de funkade lika varje gång.
Åh, ack ljuva ungdom.
Allt var bättre förr. Jag är från förr.

Ja det fanns lite tricks då också, man kunde prova att ställa ASA på tex 80 ASA i stället för filmens märkta 100 ASA, kommer inte ihåg vad man fick i realiteten, kommer bara helt plötsligt på att sådana tips dök upp, med min Konica var det bra om motivet hade någon rak vertikal linje då gick det extra snabbt att ställa skärpan.

Det känns närliggande då att nämna en kamera och ett objektiv jag ofta använder. Pentax K5 II s och zoomen 18-250mm. Du borde kunna få både kamera och objektiv för tillsammans 8-10 000 kronor, begagnat i bra skick!

Mycket bra närgräns, hyffsat tele då det blir 375mm i praktiken med förlängningen då det inte är fullformat. Kameran har alla manuella funktioner man behöver och gör brusfria bilder upp till 6400 ISO.

Jag rekommenderar personligen!

Mvh Terje
Tack men alldeles för tung, stor och lite för dyr. Jag behöver inte så avancerat egentligen.

Ja det fanns lite tricks då också, man kunde prova att ställa ASA på tex 80 ASA i stället för filmens märkta 100 ASA, kommer inte ihåg vad man fick i realiteten, kommer bara helt plötsligt på att sådana tips dök upp, med min Konica var det bra om motivet hade någon rak vertikal linje då gick det extra snabbt att ställa skärpan.
Ja att ställa om ASA-ratten på det viset hade gett överexponerade bilder, om man inte dessutom kompenserade i framkallningen. Jag gjorde ibland det omvända. Körde Tri-X (400 ASA) som om det var 3200 för att kunna fota i dunkelt ljus20180318_210729_IMG_1295.GIF. Kallades att pressa filmen.

Ja att ställa om ASA-ratten på det viset hade gett överexponerade bilder, om man inte dessutom kompenserade i framkallningen. Jag gjorde ibland det omvända. Körde Tri-X (400 ASA) som om det var 3200 för att kunna fota i dunkelt ljusVisa bilaga 176123. Kallades att pressa filmen.
Man kan dock använda det för att lura en kamera som saknar exponeringskompensation och få samma effekt. Inte riktigt så det är tänkt, men resultatet blir detsamma.

Du ska kunna zooma långt och samtidigt ha bra macro. Då talar vi om två olika objektiv.

Men om du kan tumma på sämre macro så fungerar en macro lins man fäster längst fram på objektivet. Du kan då bara fota macro när den används och inte på avstånd.

Senast ändrad:

Jag hade tre olika Konica kameror under en period, först en storvuxen tung sak som skramla som ett sågverk vid avtryck, men det var den mellersta som ville spöka för mig en del bilder ville bli för mörka, var nog där som man sökte efter olika tips, det var en svunnen tid som inte längre finns, Konica FS1 som kunde ta 2 bilder/sekund, skötte sig däremot mycket bättre, så problemen med mellan kameran blev mindre aktuell, när jag dock fick till det så blev det mycket bra och modellen var trevlig för övrigt. Man fick ju vänta någon vecka på den tiden innan man fick hämta ut bilderna för att då spänt kolla hur resultatet blev, började senare med mycket Dia bilder som togs med både kompakter och nyare system kameror, där fick man vara noga med exponeringen. Gillade dom gamla albumen att kolla på tagna bilder också man fick gamla minnen att vakna till liv.

Nej vet ni vad, nu har jag bestämt mig för att skicka kameran till Canon! Det ska kosta 375:- att få hem den om man inte vill laga den om det blir för dyrt om det ens går att laga. Men ska väl få ett prisförslag från tekniker innan. Men det kan jag ta. För tänk om det går att laga och kameran är ju inte så gammal och jag har ju vant mig lite vid den och alla säger att kameran är jättebra. Så nu får det bli så.
Jag var idag först på Goecker och det är ju svårt för dem att säga men även där sa de att min kamera är superbra.
Sen ville jag ha ett andra utlåtande och åkte även till Rajala Foto i stan och även där sa de att kameran är bra och även om det skulle kosta en slant att laga den så kan det ju bli billigare än att köpa en helt ny.
Och nu har jag tittat på en video också på en kamera som jag tittade på med 40 zoom att den går det ju inte att fota mot solen med, då får man röda bollar.
Så nej jag får se vad Canon säger.
I värsta fall kanske jag kan köpa en begagnad istället som liknar denna.
Så ligger det till nu. Och jag tackar alla för alla trevliga tips och annat så länge :)

Bilagor

• 1-229.jpg
    1-229.jpg
    73.5 KB · Visningar: 1
  • 3-199.jpg
    3-199.jpg
    52 KB · Visningar: 1
  • 4-164.jpg
    4-164.jpg
    67.8 KB · Visningar: 1
Nej vet ni vad, nu har jag bestämt mig för att skicka kameran till Canon! Det ska kosta 375:- att få hem den om man inte vill laga den om det blir för dyrt om det ens går att laga. Men ska väl få ett prisförslag från tekniker innan. Men det kan jag ta. För tänk om det går att laga och kameran är ju inte så gammal och jag har ju vant mig lite vid den och alla säger att kameran är jättebra. Så nu får det bli så.
Jag var idag först på Goecker och det är ju svårt för dem att säga men även där sa de att min kamera är superbra.
Sen ville jag ha ett andra utlåtande och åkte även till Rajala Foto i stan och även där sa de att kameran är bra och även om det skulle kosta en slant att laga den så kan det ju bli billigare än att köpa en helt ny.
Och nu har jag tittat på en video också på en kamera som jag tittade på med 40 zoom att den går det ju inte att fota mot solen med, då får man röda bollar.
Så nej jag får se vad Canon säger.
I värsta fall kanske jag kan köpa en begagnad istället som liknar denna.
Så ligger det till nu. Och jag tackar alla för alla trevliga tips och annat så länge :)
Om det går att laga den, då får du ju i vart fall en kamera som du vill ha trots alla goda förslag på ett alternativ, i a f 😉.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar