Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nakenfoto, tips?

Produkter
(logga in för att koppla)
Wolfgang skrev:
Visst har jag läst tråden. Det pratas bara om tekniska grejer, t ex film, belysning, soffa eller säng.
Men inte om syftet!
Och inte heller vad som menas med "bra".
Det är ju syftet som bestämmer tekniken.
Det räcker inte att man har en modell till hands.

"syftet"...

vissa bilder lär bli mer eller mindre pornografiska, andra bara naken/halvnaken-bilder (tur att man har en flickvän att öva på, eller hur?). kanske en del helt påklädda bilder. allt beroende på vilka bilder som ploppar upp i skallen.

men grejen är ju att oavsett vad det blir för bild och oavsett poseringen så vill jag få en "varm" bild med "mjukt" ljus istället för "kalla", grådaskiga bilder. Skulle jag ta bröllopsfoto är jag fortfarande ute efter ungefär samma sak.

alltså är det den tekniska biten som är intressant. herregud, jag satsar knappast på att få till en konstnärlig bild just nu. Jag har inget särskilt budskap jag vill föra fram med bilderna, åtminstone inte nu innan jag fått kläm på fotograferandet i sig.
 
ställ lamporna ganska nära motivet oxå.
Nära=mjukt ljus
Långt från=hårt ljus

Mats Hur länge jag ens kollar på din bild får jag ingen förståelse för den juryn, inte om det var din bild de syftade på. Visst ser man att den är arrangerad men miljön och stilen skriker inte "icke naturlig" heller. Den är superbra!
 
PerKr skrev:
"syftet"...


men grejen är ju att oavsett vad det blir för bild och oavsett poseringen så vill jag få en "varm" bild med "mjukt" ljus istället för "kalla", grådaskiga bilder. Skulle jag ta bröllopsfoto är jag fortfarande ute efter ungefär samma sak.

Per, med "syfte" menar jag egentligen bildidé.
Alltså ungefär hur resultatet kan tänkas se ut.
Och det har Du nu beskrivit.
Detta innebär att Du kan glömma blixt.
Jag tror på blandljus, d v s ljus från fönster kombinerad med glödlampsljus och/eller upplättningsskärmar (filmduk eller frigolit). Fujis färg-negativfilm på 800 ASA
gör sig bra till detta, skulle jag tro.
Skulle Du få för stark ljus genom fönstret, så kan Du hänga en vit väv framför, t ex sådan som trädgårdsodlare skyddar sina plantor med, eller liknande. Tyll eller tunt vit papper på rulle fungerar också bra.
Stativ behövs också.
Tänk också på att bh och trosor kan ge märken på huden. Modellen skall vara naken en lång stund innan, så fixa en badrock.
I allmänhet är det inte så svårt att plåta naket, det är svårare att hitta en tjej som vill ställa upp. :<)
Men det har Du ju redan ordnat!
Skapa en mysig avslapnad atmosfär utan stress.
Och ett glas vin?
:<)
 
matnyttige skrev:
Hade med en nakenbild i en fototävling nyligen där juryn efter resultatredovisningen sa att "nakenbilder måste vara naturliga för att gå hem annars har de ingen chans i en tävling". Kände då att det måste varit min bild som juryn tänkte på. Inte undra på att den var chanslös. Bilden var denna:
Fe'n

Mats, inget konstigt med den bilden, tvärtom,
jag tycker om den bilden! Den känns inte alls onaturligt.
 
Per, du verkar nybörjare inom foto.det finns litteratur inom ämnet nakenfoto.Många här tycks intressera sej för ditt syfte,men gäller det bara kamerateknik och användning av tillbehör så kan du läsa dej även till det.Hittar du inget, så maila till mej din postadress så kan du få lite information-om du vill.men den är på engelska.Kristinehamns fotoklubb har också ett par medlemmar som vunnit flera utmärkelser inom nakenfoto.Kanske du kan få vettig information där oclså.
 
lotelo skrev:
Kan detta verkligen ha berott bara på ditt filmval? eller tror du att även valet av ljus spelade in?

Jag kollade din bild och tycker den är fin. Att jag frågar beror på att jag inte har erfarenheten av att bara man väljer asa 400 så blir ljuset mjukare. Sånt beror väl både på ljussättning och sen även lite på framkallningen hur det upplevs?
Ljuset blir inte mjukare men bilden blir inte lika vass och skarp och hård i kontraster som tex en 100 ISO, ännu mer märks det i en 30x40 förstoring från småbild.
 
Kanadabalsam skrev:
Ljuset blir inte mjukare men bilden blir inte lika vass och skarp och hård i kontraster som tex en 100 ISO, ännu mer märks det i en 30x40 förstoring från småbild.
Jag fotar nästan uteslutade höga (högre ändå) ASA i s/v inomhus. Detta skulle jag vilja påstå handlar om framkallning och kopiering och ljussättning snarare än ASA, kanske även på olika filmfabrikat? Man kan ju få väldigt kontrastrika bilder även med t e x Tri-x. Det jag upplever skiljer främst beroende på ASA är kornet. Detta är bara min uppfattning iof, men jag har iaf bilder som är både hårda och kontrastrika, fotade med Tri-x (som jag viljat ha så).
 
Ser att resonemanget i tråden har gått över till att gälla kontraster i den färdiga bilden.

Vad som gäller är ungefär följande. Utifrån ett färdigt negativ kan bilden kopieras på papper med olika "hårdhetsgrad" vilket ger olika grader av mjukhet åt bilden. Här har så vitt jag förstår olika filmer eller olika ljuskänslighet hos filmen en mycket underordnad roll.

När det gäller ljuset finns det bara en faktor som har betydelse för vad vi kallar mjukt/hårt ljus. Ljuskällans storlek.

Det är ljuskällans storlek i förhållande till det du fotograferar. Detta och endast detta påverkar ljusets hårdhet. Ljusstyrkan har till exempel ingen betydelse.

Ett solbelyst föremål tex får extrema skillnader i hög respektive lågdagrar, och skarpt definierade skuggor. Det beror på att ljuskällans storlek är mycket liten.

En molning dag när ljuset diffuseras ut över hela himlen blir effekten den motsatta, ett extremt mjukt ljus, små skillnader mellan hög och lågdagrar och närmast fritt från skuggor. Ljuset har en odefinierad riktning.

Blixtar och lampor med reflektorer ger obönhörligen ett hårt ljus om de riktas direkt mot föremålet, i alla fall när det är så stort som en människa.


Ett par knep för att få mjukt ljus med blixt/lampor

Använd stora skärmar med som sprider ut ljuset genom diffusion till hela skärmytan. Oftast behövs kanse ett par lager som diffusera ljuset för att det ska spridas jämt över ytan.

Rikta ljuset mot en ljus vägg eller delvis mot vägg och delvis mot tak, vilket konstlat ger en mycket stor ljuskälla. Se upp bara för konstiga väggärger som kan ge färgstick i färgbilder. Har mindre betydelse vid sv/vit foto.

Med övning lär man sig hur man riktar ljuset mer indirekt för att få inte bara ett mjukt ljus utan också ett ljus som har den riktning man söker...

Hoppas jag förstod frågeställningen riktigt, och att detta kan vara till någon hjälp.
 
Nivellerande framkallare

lotelo skrev:
Jag fotar nästan uteslutade höga (högre ändå) ASA i s/v inomhus. Detta skulle jag vilja påstå handlar om framkallning och kopiering och ljussättning snarare än ASA, kanske även på olika filmfabrikat? Man kan ju få väldigt kontrastrika bilder även med t e x Tri-x. Det jag upplever skiljer främst beroende på ASA är kornet. Detta är bara min uppfattning iof, men jag har iaf bilder som är både hårda och kontrastrika, fotade med Tri-x (som jag viljat ha så).

Lotta, jag har märkt att en 400 ASA-film är mjukare än en 100-ASA-film. Och om man jämför två filmer med samma ASA-tal, så känns Ilfords Delta mjukare än Kodaks T-max.
TRI-X är i mina ögon en mjuk film med ett härligt runt korn.
Men det är också framkallaren som har stor betydelse. D76 är en nivellerande (utjämnande) framkallare, dvs att den utjämna kontraster, vilket har betydelse om man har olika motiv och ljus på en rulle. Den är en mästare på att utjämna. men den är inte så bra om man vill styra kontrast genom framkallningstid.
Då är det bättre med en icke-nivellerande framkallare som kan kontraststyras bättre,
t ex Microphen från Ilford. Och på så sätt kan man styra till mjuk kontrast.
Indirekt ljussättning är också en viktig del i kontraststyrandet.
 
Senast ändrad:
lotelo skrev:
Jag fotar nästan uteslutade höga (högre ändå) ASA i s/v inomhus. Detta skulle jag vilja påstå handlar om framkallning och kopiering och ljussättning snarare än ASA, kanske även på olika filmfabrikat? Man kan ju få väldigt kontrastrika bilder även med t e x Tri-x. Det jag upplever skiljer främst beroende på ASA är kornet. Detta är bara min uppfattning iof, men jag har iaf bilder som är både hårda och kontrastrika, fotade med Tri-x (som jag viljat ha så).

Med högre ISO på filmen och grövre korn så blir ju bilden "luddigare" och då känns den dessutom lite mjukare att titta på.
 
Softning

Du är inte tjockskallig, som du säger, utan din fråga kanske inte är aktuell för alla. Det är lätt att raljera med en rubrik som nakenfotografering. Precis som i all annan kommunikation så är syftet med bilden rätt avgörande. Hur ska man uppfatta modellen? Jag har fotat en del naket, och då har det varit tjejer som vill presenteras som sexiga utan att vara vulgära. Då kommer din fråga om softning in som en naturlig ingrediens. Softfilter för kameran är då bra, men som vanligt kräver det kvalitet. Hasselblad har ett filter som heter Softar, i tre olika styrkor. Annars kan man göra det i photoshop. Det tar lite utrymme att förklara hur man kan göra, så maila mig så berättar jag.
[email protected] - vilket är mitt andra mail, som jag kan nå överallt.

Stefan
 
Jag tänkte detsamma som Stefan: softfilter.

Har man inget softfilter så fungerar det fint med vaselin på det vanliga skyddsfiltret man använder. Då kan man också styra hur mycket och var i bilden som softningen skall finnas.

Glöm inte att skruva lös filtret innan du börjar kladda, det gjorde jag en gg.

Det var ett "rent" h-te att få loss det utan att smeta vaselin på övriga delar.
 
Vaselin

Erik Schalin skrev:
Jag tänkte detsamma som Stefan: softfilter.

Har man inget softfilter så fungerar det fint med vaselin på det vanliga skyddsfiltret man använder. Då kan man också styra hur mycket och var i bilden som softningen skall finnas.

Glöm inte att skruva lös filtret innan du börjar kladda, det gjorde jag en gg.

Det var ett "rent" h-te att få loss det utan att smeta vaselin på övriga delar.


Det fina med H-blads Softar är att det är en fresnell-lins (med risk för felstavning). En lins försedd med små linsloppor som ett flugöga åstadkommer en skarp bild och en suddig bild på samma neg/dia! Resultatet är exvis en skarp glansdager i ett öga, men en corona ger skimmer åt densamma. I Photoshop kan man kopiera ett lager, göra det nya lagret oskarpt Gaussisk oskärpa. Sen ger man det nya lagret en opacitet på runt 70 % - då syns den skarpa bilden igenom. Varefter man slår ihop lagren.

S
 
Mjukt ljus

Jag har följt diskusionen och tänkte bara komma med ett litet tips.

När jag började fotografera en gång i tiden hade jag problem att få ett mjukt ljus. Då snickrade jag ihop en pyramidformad låda av tunn plywood vilken hade avkapad topp. I den smala öppningen placerade jag en halogenlampa. Insidan klädde jag med aluminiumfolie. Den stora öppningen klädde jag med två lager lakan med ca 3 dm mellanrum. Hela apparaten placerade jag på en gammal skrivbordsstolsunderede. Med denna hemmagjorda apparat fotograferade jag bilder med hög kvalitet vilka jag fortfarande är nöjd med. I övrigt använde jag mig av en reflekterande vit skiva för att lätta upp skuggorna med och en papperbakgrund på golvet.
 
Re: Mjukt ljus

PerFogelberg skrev:
Jag har följt diskusionen och tänkte bara komma med ett litet tips.

När jag började fotografera en gång i tiden hade jag problem att få ett mjukt ljus. Då snickrade jag ihop en pyramidformad låda av tunn plywood vilken hade avkapad topp. I den smala öppningen placerade jag en halogenlampa. Insidan klädde jag med aluminiumfolie. Den stora öppningen klädde jag med två lager lakan med ca 3 dm mellanrum. Hela apparaten placerade jag på en gammal skrivbordsstolsunderede. Med denna hemmagjorda apparat fotograferade jag bilder med hög kvalitet vilka jag fortfarande är nöjd med. I övrigt använde jag mig av en reflekterande vit skiva för att lätta upp skuggorna med och en papperbakgrund på golvet.

En hemmabyggd softbox med andra ord :)
Med tanke på att de flesta softboxar är grymmt dyra så är det ingen dum idé!
 
Ett tips för en nybörjare som vill ha lite mjukare ljus i sina bilder är (om han/hon har en vinklingsbar TTL-blixt) att ha någon form av mattvit reflektor att slå blixten mot. Det räcker med en vägg med vit strukturtapet (testat, funkar) eller om man nu har fel färg på väggen går det ju alltid att nåla upp ett vitt lakan.
Genast ser bilderna betydligt 'proffsigare' ut :)
 
tack för alla tips o råd :) nu har det blivit dags att kolla efter några olika filmer (och ett batteri till kameran). förslag på vilka ISO-tal och märken som kan vara aktuella mottages tacksamt. Mer exakta modellbeteckningar på respektive film kan vi ta vid ett senare tillfälle, när jag har mer erfarenhet.

förresten, någon som vet hur man hittar modeller? till modellfotografering i allmänhet alltså, inte bara naket...
 
Nu vet inte jag om du skall använda svartvit film eller färg men generellt tror jag att du ska sträva efter långsamma filmer, ISO 100 och kanske ännu lägre.....

Man vill ju ha ett fint korn på sina bilder.

Vill du å andra sidan ha effektfulla, svartvita, bilder så kan du använda en 800 film som du antingen pressar ett eller två steg (1600, 3200). Du fotar modellen i ett mörkt rum och belyser endast delar av hennes kropp med en lampa.....Det är enkelt, lärorikt och framförallt snyggt.

Beträffande modeller finns det olika sätt, ett kan ju vara internet. Det finns en site som heter Modellbilder.com som är ett samlingsforum för amatörfotografer och amatörmodeller. Där kan du säkert finna någon som är lika nybörjare som du, så har du ingen press på dig.
Jag brukar nyttja olika community sidor på nätet för att finna modeller men det krävs då ofta att man har bilder att visa, som någon slags garant för att man kan fota. Annars är ju flickvänner, bekanta och släktingar bra att börja med (släktingar kanske man inte ska plåta nakna...)

Lycka till !
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.