Annons

Svår fråga till er kameraproffs!

Produkter
(logga in för att koppla)
På MPB.com (dom säljer begagnat) har du en Nikon P900 för 489 Euro.

Av vad jag läste borde den passa dig bra. Den har bra grepp, bra stabilisering, stort zoom omfång. Vet inte hur det är med macro/närbildsegenskaperna. Kolla YT-videos och se om den kan vara något för dig.

Jag ser att tidigare föreslagna Lumix FZ1000 gick bort på grund av storleken så då passar nog inte en P900. Med denna typ av kamera skulle du få en otrolig zoom och ett bra grepp. Men om dom blir svåra att hålla i på grund av vikten så blir det svårt.

Senast ändrad:
På MPB.com (dom säljer begagnat) har du en Nikon P900 för 489 Euro.

Av vad jag läste borde den passa dig bra. Den har bra grepp, bra stabilisering, stort zoom omfång. Vet inte hur det är med macro/närbildsegenskaperna. Kolla YT-videos och se om den kan vara något för dig.

Jag ser att tidigare föreslagna Lumix FZ1000 gick bort på grund av storleken så då passar nog inte en P900. Med denna typ av kamera skulle du få en otrolig zoom och ett bra grepp. Men om dom blir svåra att hålla i på grund av vikten så blir det svårt.
Tack ja den blir för stor och tung.

Man måste ju inte använda alla knappar och vred som vissa modeller har. Då menar jag att det kan bli fel om man direkt ryggar tillbaka bara av den anledningen.

Det blir ofta så för att få tex bättre AF om man önskar det så följer det med lite mera knappar och flera meny val eller andra önskemål så klart. Alla som fotar håller inte på och trycker med fingrarna på alla tangenter som en Dragspelare oavbrutet något hamnar framför sökaren. Finns många olika sätt att ta hyggliga bilder.

Man måste ju inte använda alla knappar och vred som vissa modeller har. Då menar jag att det kan bli fel om man direkt ryggar tillbaka bara av den anledningen.

Det blir ofta så för att få tex bättre AF om man önskar det så följer det med lite mera knappar och flera meny val eller andra önskemål så klart. Alla som fotar håller inte på och trycker med fingrarna på alla tangenter som en Dragspelare oavbrutet något hamnar framför sökaren. Finns många olika sätt att ta hyggliga bilder.
Jo men så är det ju och jag har lärt mig lite efter hand om alla dessa menyer och inställningar men det är inte lätt.

Många kameror har nåt de kallar My Menu eller nåt liknande. De är en (eller flera) huvudmenyer dit man kan kopiera inställningar från de andra menyerna. På så sett får man kortare menyer med bara det man använder ofta.

Finns den möjligheten och man tycker meyuerna är förvirrande är det en en rätt bra grej att lägga dit inställningar man lärt sig och vill använda igen. Lättar att leta bland bara ett fåtal grejer.

Jag kommer i håg när windows 7 var aktuell i gamla Datorer det visades att dom flesta inte använde mera än 1/4 del av vad programmet kunde erbjuda.

Menyerna är ofta överdrivet överväldiga i dom flesta av dagens kameror. Jag var inne i början och dribblade med allt möjligt senare är jag så sällan inne att jag glömt bort vad som finns där i menyträsket.

Många kameror har nåt de kallar My Menu eller nåt liknande. De är en (eller flera) huvudmenyer dit man kan kopiera inställningar från de andra menyerna. På så sett får man kortare menyer med bara det man använder ofta.

Finns den möjligheten och man tycker meyuerna är förvirrande är det en en rätt bra grej att lägga dit inställningar man lärt sig och vill använda igen. Lättar att leta bland bara ett fåtal grejer.
Ja precis för det har hänt att jag råkat komma åt något och så är det ett helsicke att hitta var tusan den inställningen var.

Jag kommer i håg när windows 7 var aktuell i gamla Datorer det visades att dom flesta inte använde mera än 1/4 del av vad programmet kunde erbjuda.

Menyerna är ofta överdrivet överväldiga i dom flesta av dagens kameror. Jag var inne i början och dribblade med allt möjligt senare är jag så sällan inne att jag glömt bort vad som finns där i menyträsket.
Ja exakt man undrar ju hur mycket som används av allt detta? I alla fall som jag, som fotar bara lite till vardags.

Det är förmodligen få som använder allt, men olika fotografer ändra olika inställningar och tar vi dom få inställningarna som var och en av oss bara här på fotosidan vill ändra så blir det en jäkla massa inställningar. Dom vi alla förmodligen ganska ofta pillar på brukar det oftast finnas knappar och reglage för på dom lite mer avancerade modellerna. Resten är så individuella att dom hamnar i menysystemet eller är något man ställer in när man köpt kameran och sedan väldigt sällan vill ändra på.

Små kameror har dessutom inte plats för så många knappar och reglage och billiga kameror utelämnas dom av kostnadsskäl på så där får man pilla oftare i menysystemet.

Jo små knappar kan det bli på små kameror och antalet minskar också, flera små kan dock ha en räfflad ring runt det fasta objekivet som min RX100, där har jag lagt bländar läget A som Sony har, den är befriande enkel att justera med, jag använder ofta att justera just bländaren och man ser hur tiden följer efter. Dagsljus så har jag ISO på 100, räcker ofta till många olika motiv, enkelt och smidigt.Tiden S är också bra när man kan vara lite skakig av sig, händer något väldigt snabbt så väljer jag kvickt in Autoläget blir ofta förvånansvärt bra.

Hur många knappar och rattar har din RX100? Jämför det med en Nikon Z9 eller Canon eller Sonys största så kommer du se att det är färre på RX100.

Jag har också det mesta jag behöver på min Z50, men det är fler gånger jag måste pilla på pekskärmen på den.

Att använda ringen på objektivet till annat än fokus brukar jag också använda. Fast jag brukar ha ISO på den då, bländare och slutartid har jag dedikerade reglage till. Många av Nikons lite dyrare objektiv har ofta mer än en ring som du konfigurera till vad du vill.

Hur många knappar och rattar har din RX100? Jämför det med en Nikon Z9 eller Canon eller Sonys största så kommer du se att det är färre på RX100.

Jag har också det mesta jag behöver på min Z50, men det är fler gånger jag måste pilla på pekskärmen på den.

Att använda ringen på objektivet till annat än fokus brukar jag också använda. Fast jag brukar ha ISO på den då, bländare och slutartid har jag dedikerade reglage till. Många av Nikons lite dyrare objektiv har ofta mer än en ring som du konfigurera till vad du vill.

Min RX100 har mycket små knappar och väldigt få knappar, det finns en PASM KONTROLL den är förhållandevis rejäl och lätt att justera, sedan finns ett kontroll hjul bak på kameran med en räfflad ring där man kan dutta vid varje sida för olika justeringar som då kommer upp på skärmen.

Jämför jag med min lika gamla men stora A77 så är skillnaden i hantering jätte stor, den har stora och många knappar som är bra plaserade. Men jag fotar väldigt enkelt ända sedan 60-talet har jag ungefär kört på samma sätt, mitt gamla 50f/1.7 tex var bättre vid f/5,6 så provade hur tiden hamnade vid det bländarvalet. RX100 var en liten revolution när den kom 2012 med sin 1 tums sensor visste mycket väl vad jag skulle få i hanteringen , men just den fina räfflade ringen runt objektivet var ju som en stor Z9 knapp på en kamera som väger 240 gram hade den ofta i en liten hård Hamaväska vid bältet man kände inte att den var med.

Ah, man blir nostalgisk och längtar tillbaka till tiden när man ställde ASA efter vilken film man stoppade i. Vred in tid och bländare så att ringen matchade nålen, och vred fokusringen tills snittbilden var utan brott. Tre rattar var allt man behövde, och de funkade lika varje gång.
Åh, ack ljuva ungdom.
Allt var bättre förr. Jag är från förr.

Vet ni, jag låtsades att jag drömde och tänkte ett det är
väl inget fel på min kamera, jag kollar kameran.
Och alla knappar man ska klicka på det är galet på något vis.
Och hej och hå vad det lät, som en liten kulspruta men idag såg jag riktiga bilder i skärmen som Canon, Ingen bild och sen Objektivfel!?
Håller den på att kurerar sig själv månntro? :ROFLMAO:

Bilagor

• 462567008_1235998047640222_5840891496399785841_n.jpg
    462567008_1235998047640222_5840891496399785841_n.jpg
    39.7 KB · Visningar: 11
  • 462549770_8900072073388632_5725286792399174402_n.jpg
    462549770_8900072073388632_5725286792399174402_n.jpg
    50.3 KB · Visningar: 11
  • 462551657_1263996071414103_3929505621197322914_n.jpg
    462551657_1263996071414103_3929505621197322914_n.jpg
    51.2 KB · Visningar: 11
Jag har följt tråden då det är så himla kul att se hur folk är engagerade.

Jag har ett förslag och det är Nikon P7800. Liten kamera, zoomomfång motsv 28-200mm, helt ok sensor.
Hur den uppfyller de övriga kraven vet jag inte men det kan ju TS kanske ge återkoppling på.

Lycka till med jakten.

Ah, man blir nostalgisk och längtar tillbaka till tiden när man ställde ASA efter vilken film man stoppade i. Vred in tid och bländare så att ringen matchade nålen, och vred fokusringen tills snittbilden var utan brott. Tre rattar var allt man behövde, och de funkade lika varje gång.
Åh, ack ljuva ungdom.
Inget hindrar dig att komma tillbaka över till den ljusa sidan ;)

Inget hindrar dig att komma tillbaka över till den ljusa sidan ;)
Å andra sidan saknade just kompaktkameror för film ofta en hel del funktionalitet, antingen för att de var låsta rakt av eller för att de, särskilt senare, bara tillät någon form av automatik. Det ska ofta till en redigt enkel digital kompaktkamera för att vara så begränsad i inställningsmöjligheter. Dock var det väl lite av nödvändighet, eftersom sensorerna, särskilt tidiga sådana, saknade den ganska stora exponeringstolerans som negativ film ofta har.

Jag har följt tråden då det är så himla kul att se hur folk är engagerade.

Jag har ett förslag och det är Nikon P7800. Liten kamera, zoomomfång motsv 28-200mm, helt ok sensor.
Hur den uppfyller de övriga kraven vet jag inte men det kan ju TS kanske ge återkoppling på.

Lycka till med jakten.
Ja den var inte heller så hemskt mycket tyngre än min. Vi får se var det hamnar. Men den säljs inte heller på så många ställen nu. Ev. om man får tag i en begagnad. Men jag har en på gång som jag väntar på som kommer ut i butiken i början av december som jag måste in och kolla på.

Senast ändrad:

Åh, ack ljuva ungdom.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar