Annons

Hjälp med val av kemara för produktfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför jag skulle välja laowa 65mm macro för aps-c är just för att det är ett väldigt bra och skarpt objektiv, liten och kompakt i bra byggkvalitet. Flares kommer aldrig upplevas inomhus. 2x är en extra feature man kan bortse från men vill man utvecklas inom macro så är det oerhört bra att ha.

Motsvarande objektiv på fullformat är 85mm laowa.

Sorry, trodde det var fullformat. Förstår argumentet. Har själv 50mm 2x macro för MFT. Jag suger på macro (fick tag på det billigt second hand i bra skick), men det är ett favoritobjektiv för 'vanlig' fotografering.

Att fotografera Makro utan stativ är väldigt svårt, då du får väldigt kort skärpedjup. Här hjälper liten sensor och då är faktiskt mobilen ofta svårslagen. Fördelen med systemkameran är att du får bättre kontroll över skärpedjupet, men det ökar också komplexiteten i ditt jobb. Objektivet du länkar till har manuell fokus, vilket är det dom flesta jobbar med vid makrofotografering. Det måste dock vara väldigt små produkter (mindre än 17.3mm x 13mm) om du skall ner på Makronivå på en MFT-kamera, så AF kan nog vara skönt att ha.

Så här ser det ut när jag tar kort. Så svårt är det inte handhållet.

Så här ser det ut när jag tar kort. Så svårt är det inte handhållet.
Ja, men...Segafreakone vill ta bra bilder av saker som ska säljas. Man kan anta att det ska vara flera bilder per föremål, tagna ur olika vinklar. Ibland är det kanske flera olika föremål som av samma typ och då vill man ha samma typ av bilder på dem. Ibland ska ett föremål plockas upp och damm blåsas bort och sedan tillbaka för en bild. Ungefär så.

Det är stor skillnad på det och att ta ett par random bilder ur en slumpartad vinkel. Naturligtvis är ett stativ väldigt bra i det här läget. En liten rätt billig pinne som håller i telefonen kan göra stor nytta.

Kommer du ner till 1:1 behöver du ofta en släde och fokusstackiing.

Fördelen med små sensorer är att du sällan behöver ner till 1:1 när det kommer till produktfoto.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto