Annons

Hjälp med val av kemara för produktfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför jag skulle välja laowa 65mm macro för aps-c är just för att det är ett väldigt bra och skarpt objektiv, liten och kompakt i bra byggkvalitet. Flares kommer aldrig upplevas inomhus. 2x är en extra feature man kan bortse från men vill man utvecklas inom macro så är det oerhört bra att ha.

Motsvarande objektiv på fullformat är 85mm laowa.

Sorry, trodde det var fullformat. Förstår argumentet. Har själv 50mm 2x macro för MFT. Jag suger på macro (fick tag på det billigt second hand i bra skick), men det är ett favoritobjektiv för 'vanlig' fotografering.
 
Att fotografera Makro utan stativ är väldigt svårt, då du får väldigt kort skärpedjup. Här hjälper liten sensor och då är faktiskt mobilen ofta svårslagen. Fördelen med systemkameran är att du får bättre kontroll över skärpedjupet, men det ökar också komplexiteten i ditt jobb. Objektivet du länkar till har manuell fokus, vilket är det dom flesta jobbar med vid makrofotografering. Det måste dock vara väldigt små produkter (mindre än 17.3mm x 13mm) om du skall ner på Makronivå på en MFT-kamera, så AF kan nog vara skönt att ha.

Så här ser det ut när jag tar kort. Så svårt är det inte handhållet.
 
Så här ser det ut när jag tar kort. Så svårt är det inte handhållet.
Ja, men...Segafreakone vill ta bra bilder av saker som ska säljas. Man kan anta att det ska vara flera bilder per föremål, tagna ur olika vinklar. Ibland är det kanske flera olika föremål som av samma typ och då vill man ha samma typ av bilder på dem. Ibland ska ett föremål plockas upp och damm blåsas bort och sedan tillbaka för en bild. Ungefär så.

Det är stor skillnad på det och att ta ett par random bilder ur en slumpartad vinkel. Naturligtvis är ett stativ väldigt bra i det här läget. En liten rätt billig pinne som håller i telefonen kan göra stor nytta.
 
Kommer du ner till 1:1 behöver du ofta en släde och fokusstackiing.

Fördelen med små sensorer är att du sällan behöver ner till 1:1 när det kommer till produktfoto.
 
Jag har ett jättefint Canon 100mm L men det samlar mest damm för jag fann att jag backade allt mer för att få önskat skärpedjup, och om man ändå ska beskära bilderna är det inte så stor skillnad mellan ett dedikerat makro och vilket välpresterande kort tele som helst.
Om du då beskär och sen förstorar vad du har kvar ökar du avbildningsskalan och minskar därmed skärpedjupet igen.
 
Bländare 22 ger sämre skärpa på de flesta objektiv på grund av diffraktion. Bättre att använda större öppningar, kanske bländare 4 och sedan köra focus stacking om man ska få optimal skärpa, men sådant här blir dock ganska jobbigt om man ska ta bilder på hundratals objekt. De flesta bländar nog ned till 22 för att få större skärpedjup och lever med att detaljer och skärpa inte blir lika bra.
 
Ljus setup med 3st ljus kuber (köpt från Amazon) 9cm figur. Bakgrund en textil tejpad på dörren. Bländare F6.3 med fullformats kamera.

000 (1 av 1).jpg
c1.jpg
c2.jpg
 
Om du då beskär och sen förstorar vad du har kvar ökar du avbildningsskalan och minskar därmed skärpedjupet igen.
Om du backar och ökar brännvidden innan du tar bilden, ja.

Men inte om du tar bilden och beskär i efterhand. Detta förfarande är exakt detsamma som att byta till en kamera med mindre sensor.

En m43 har inte större skärpedjup än en småbild vid samma bländare, brännvidd och avstånd till motivet. Det är först när man dubblerat avståndet eller halverat brännvidden för att fånga in samma motiv som skärpedjupet blir större.
 
Hej!

Behöver hjälp med val av kamera för produktbilder.
Målet är att ta bra bilder så köpare kan se hur skicket är på produkten.
Kommer ta bild på blandade begagnade samlarobjekt och på mindre produkter som pins mm..

Tar bilder idag med en Pixel 7A i ett Godox Ljustält men blir inte riktigt nöjd med bilderna
Målet är att bilderna ska spegla hur produkten ser ut i verkligheten.

Har ingen kunskap om systemkameror och vad jag ska tänka på, så vänder mig till er kunniga på forumet.

Budget: Just nu max 5000kr (kanske för lågt)
Problemet är att du börjar i fel ände...
Du kommer aldrig uppnå det du vill eftersom alla skärmar kommer visa bilden olika. Mottagaren av dina bilder kommer inte se det du ser oavsett hur mycket du lägger på utrustning.
Och även om du lägger en hel del tid på att justera dina bilder är det bortkastat om mottagaren inte har kalibrerat sin skärm på exakt samma sätt som du.

Det du kan påverka är ju hur nära du kommer objektet, skärpedjup och skärpa.
Men inte färgtemperatur, färgstick osv.
 
Det du kan påverka är ju hur nära du kommer objektet, skärpedjup och skärpa.
Men inte färgtemperatur, färgstick osv.
Det där låter ju lite konstigt. Jag har ett colormanaged system (vet inte vad det kallas på svenska) och försöker vara noggrann med färger. När någon säljer något på nätet är jag mycket mer intresserad av objektet om man ser att detaljer som förmodligen ska vara vita också visas som vita.

Varför i hela världen bör/ska (?) vi som redigerar en bild inte ge den så korrekta färger som möjligt? Klart vi vet att alla inte har profilrat sina skärmar... men vi vet också att de flesta ligger ganska nära och klarar sRGB hyfsat.

Säg till om jag missat något väsentligt av allt resonemang.
 
Om du backar och ökar brännvidden innan du tar bilden, ja.

Men inte om du tar bilden och beskär i efterhand. Detta förfarande är exakt detsamma som att byta till en kamera med mindre sensor.

En m43 har inte större skärpedjup än en småbild vid samma bländare, brännvidd och avstånd till motivet. Det är först när man dubblerat avståndet eller halverat brännvidden för att fånga in samma motiv som skärpedjupet blir större.
Du kan egentligen inte få något gratis genom att laborera med sensorstorleken eller något annat på det sättet. I grunden är det ett nollsummespel, eftersom bl a gränsen när diffraktionen syns flyttas och bruset ökar med en mindre sensor. Du har ju en given storlek på slutbilden.

Men visst, mitt gamla 105-makro går "bara" till f/54 vid 1:1, så om du tycker att det blir bra vid ekvivalent ännu mindre bländare så går det bra att göra så...

Den verkliga lösningen är att bryta ihop och stapla bilder för att få längre skärpedjup, ifall det inte går på annat sätt, om man vill få vettig kvalitet. Där har vissa kameror en fördel om man inte orkar hålla på i efterhand då de kan göra det direkt i kameran och inte bara producera de enskilda bilderna manuellt eller automatiskt. Dock är det mer begränsat hur många bilder man kan slå ihop i kameran jämfört med om man bara tar bilderna och slår ihop dem senare i datorn.
 
Varför i hela världen bör/ska (?) vi som redigerar en bild inte ge den så korrekta färger som möjligt? Klart vi vet att alla inte har profilrat sina skärmar... men vi vet också att de flesta ligger ganska nära och klarar sRGB hyfsat.

Säg till om jag missat något väsentligt av allt resonemang.
Varför inte använda inbäddade färgprofiler.
 
Varför inte använda inbäddade färgprofiler.
Hej,
Jag förstår inte vad du menar.
Strängt taget används alltid någon färgprofil när en bild tas. det kan vara den som är by default i enlighet med tillverkarens tycke och smak eller så har vi ändrat och mixtrat med inställningarna (antingen i kameran eller i en raw-konverterare.

Men om man lägger det åt sidan så var min kommentar riktad till martinator som tydligen har en mycket pessimistisk syn på vad andra ser om han publicerar en bild. Så uppgiven behöver man inte vara.

Vad ville du säga och till vem?
 
Men inte om du tar bilden och beskär i efterhand. Detta förfarande är exakt detsamma som att byta till en kamera med mindre sensor.
I regel förstorar man sedan den beskurna bilden till samma storlek (på exempelvis en utskrift) som ursprungsbilden hade och då ser du oskärpan tydligare efter den processen, eftersom avbildningsskalan ökat. Samma sak händer om du går närmare. Eller tvärtom, en bild som på armlängds avstånd ser lite småsuddig ut ser skarp ut om du går tio meter bakåt och tittar på samma bild.

Det är därför man säger att enbart två saker påverkar skärpedjupet: Bländaren och avbildningsskalan. Fast det är inte riktigt sant, då det relativa avståndet mellan kameran och motivets delar ändras olika mycket om man står nära med vidvinkel jämfört med långt borta med teleobjektiv.
 
Där har vissa kameror en fördel om man inte orkar hålla på i efterhand då de kan göra det direkt i kameran och inte bara producera de enskilda bilderna manuellt eller automatiskt. Dock är det mer begränsat hur många bilder man kan slå ihop i kameran jämfört med om man bara tar bilderna och slår ihop dem senare i datorn.
Jag har en kamera som kan göra det själv och får säga att det fungerar utmärkt de gånger jag provat. Den kan ta betydligt fler bilder och slå ihop än vad man har användning för.
 
I regel förstorar man sedan den beskurna bilden till samma storlek (på exempelvis en utskrift) som ursprungsbilden hade och då ser du oskärpan tydligare efter den processen, eftersom avbildningsskalan ökat. Samma sak händer om du går närmare. Eller tvärtom, en bild som på armlängds avstånd ser lite småsuddig ut ser skarp ut om du går tio meter bakåt och tittar på samma bild.

Det är därför man säger att enbart två saker påverkar skärpedjupet: Bländaren och avbildningsskalan. Fast det är inte riktigt sant, då det relativa avståndet mellan kameran och motivets delar ändras olika mycket om man står nära med vidvinkel jämfört med långt borta med teleobjektiv.

Avbildningsskalan anger enbart hur stort motivet är på film eller sensorytan vid fototillfället. Hur du krymper eller förstorar bilden i efterhand har ingenting med avbildningsskala att göra.

Kan illustrera med ett snabbt exempel. Om vi lägger en hundralapp på bordet och fotar Greta vid f/16 vid 1:1...DSC_2573.jpg
...och backar några cm och beskär...
DSC_2576.jpg
...och backar några cm till och beskär igen...
DSC_2577.jpg
...så byter vi upplösning och kontrast mot ökat skärpedjup.

Det väsentliga är enbart ljusets infallande vinkel från motivet. Backar vi lite blir vinkeln flackare. Av det följer att oskärpecirklarna (ord?) växer fram längs en flackare linje framför och bakom fokuspunkten. Skärpedjupet ökar.

Precis som när vi bländar ner.
 
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto