Det måste vara en gammal myt från forna foto-tider, digitaliseringens barndom, som du hävdar eller så handlar det om tusentals omsparningar av JPG till JPG innan någon försämring i kvalitet kan ens anas. Den här (övre) bilden är tagen i RAW med Nikon Z6, obj Tamron 17-28/2,8 för Sony med Megadap ETZ, sl.tid 1/400, Bl 5,6, ISO 100 och är efter vanlig behandling i CO konverterad till Jpg ca 10 Mb.
Visa bilaga 174975
Den här bilden (under) är samma exponering som ovan men omsparad från Bild 1 till Bild 2, sedan Bild 2 till Bild 3 osv..... till Bild 30, hela tiden i Jpg-format och samma storlek, i detta fall ca 10 Mb. Proseduren är gjort i FastStone 91%. Jag slutade vi 30 sparningar då det inte kändes meningsfullt att fortsätta. Det är ju ingen som helst skillnad mellan kopia nr1 och kopia nr30!
Visa bilaga 174976
Jag har granskat kopiorna sida vid sida i 200% och kan med mina ögon inte se någon skillnad i bildkvalitet. Skulle det trotts allt gå att hävha viss kvalitetsförsämring kan det endast ha s.k. akademisk betydelse. Om ens det!