Annons

Nödvändigt med RAW vid perfekt exponering

Produkter
(logga in för att koppla)
1
Vet inte om jag vill låta AI pilla på mina bilder. 😀

Jag sparar jpg och raw på olika minneskort i kameran men det är mer av backupskäl och att ibland kan bilder behöva visas innan de laddats till datorn.

Dagens kameror har så hög tolerans (DR) att man kan slarva med exponeringen och fixa i efterhand. Åtminstone i RAW.
Fotograferar man i RAW kan man ju i de flesta fall ångra sig ifall det inte blir bra. Och ja, ett par steg hit eller dit blir ofta tittbart, om än inte optimalt
 
Det är faktiskt värre än så om du editerar JPG-bilder.

Det enda du kan göra med en JPG utan att "förstöra" den mer är att rotera den. Allt annat kräver att du måste köra den förstörande komprimeringen ytterligare en gång på bilden.

Så fort du editerar en JPG-bild måste du gömma dig bakom att du inte har högre krav än vad resultatet blir.
Det här är väl en gammal "myt" som snart måste dö...
Så länge du inte väljer kvalité 1 eller 2 utan håller dig runt 11-12 så kommer du inte se någon skillnad. JPEG har andra nackdelar (som 8bitar/kanal, oförmåga att hantera lager osv), men att bilden skulle förfalla till katastrof för att du öppnar och spara om den några gånger är helt enkelt inte sant så läge du vet vad du gör.
 
Det är ingen myt, men heller inte att bilden förfaller till katastrof varje gång du sparar den.
Men varje gång du sparar om en JPG blir den sämre, men det kommer krävas många omsparningar innan den blir en katastrof.
 
Det är ingen myt, men heller inte att bilden förfaller till katastrof varje gång du sparar den.
Men varje gång du sparar om en JPG blir den sämre, men det kommer krävas många omsparningar innan den blir en katastrof.
Det måste vara en gammal myt från forna foto-tider, digitaliseringens barndom, som du hävdar eller så handlar det om tusentals omsparningar av JPG till JPG innan någon försämring i kvalitet kan ens anas. Den här (övre) bilden är tagen i RAW med Nikon Z6, obj Tamron 17-28/2,8 för Sony med Megadap ETZ, sl.tid 1/400, Bl 5,6, ISO 100 och är efter vanlig behandling i CO konverterad till Jpg ca 10 Mb.
Visa bilaga Bild 1.jpg

Den här bilden (under) är samma exponering som ovan men omsparad från Bild 1 till Bild 2, sedan Bild 2 till Bild 3 osv..... till Bild 30, hela tiden i Jpg-format och samma storlek, i detta fall ca 10 Mb. Proseduren är gjort i FastStone 91%. Jag slutade vi 30 sparningar då det inte kändes meningsfullt att fortsätta. Det är ju ingen som helst skillnad mellan kopia nr1 och kopia nr30!
Visa bilaga Bild 30.jpg
Jag har granskat kopiorna sida vid sida i 200% och kan med mina ögon inte se någon skillnad i bildkvalitet. Skulle det trotts allt gå att hävda viss kvalitetsförsämring kan det endast ha s.k. akademisk betydelse. Om ens det!
 
Senast ändrad:
Det måste vara en gammal myt från forna foto-tider, digitaliseringens barndom, som du hävdar eller så handlar det om tusentals omsparningar av JPG till JPG innan någon försämring i kvalitet kan ens anas. Den här (övre) bilden är tagen i RAW med Nikon Z6, obj Tamron 17-28/2,8 för Sony med Megadap ETZ, sl.tid 1/400, Bl 5,6, ISO 100 och är efter vanlig behandling i CO konverterad till Jpg ca 10 Mb.
Visa bilaga 174975

Den här bilden (under) är samma exponering som ovan men omsparad från Bild 1 till Bild 2, sedan Bild 2 till Bild 3 osv..... till Bild 30, hela tiden i Jpg-format och samma storlek, i detta fall ca 10 Mb. Proseduren är gjort i FastStone 91%. Jag slutade vi 30 sparningar då det inte kändes meningsfullt att fortsätta. Det är ju ingen som helst skillnad mellan kopia nr1 och kopia nr30!
Visa bilaga 174976
Jag har granskat kopiorna sida vid sida i 200% och kan med mina ögon inte se någon skillnad i bildkvalitet. Skulle det trotts allt gå att hävha viss kvalitetsförsämring kan det endast ha s.k. akademisk betydelse. Om ens det!
Nu kan det ju vara så att programmet känner av att inget är ändrat och sparar en kopia.
Konvertera JPG-TIFF-JPG-TIFF-JPG-TIFF 30 gånger
 
"Bild 30" innehåller bevisligen strax över 100 kB mindre data. Zoomar jag in dem i webbläsaren framförallt vid något mörkare område och matchar positionen mellan flikarna och sedan tabbar mellan dem syns det helt klart att något har hänt.
 
Jag måste i ärlighetens namn backa något och hålla med om att något händer med bilderna som sparas om men då när dom sparas riktigt många ggr. Jag fortsatte med att spara bilden i mitt förra inlägg #624 till kopia nr 50. Därefter tog jag ett pyttelitet utsnitt i Fotoshop Elelments längst uppe till vänster på tre bilder, Bild 1, Bild 30 och Bild 50. Förändring är knappt märkbar på bild 30 men tydlig på bil 50, vilket alltså kräver 50 upprepade spara. Då har jag varje gång ändrat EN pixel fram och åter varannan gång.

SnittBild 1.jpg

SnittBild 30.jpg

SnittBild 50.jpg
 
Använd compare funktionen i Irfanview där kan du sedan byta plats på bilderna. Gör det när du zoomat in i träden så kommer du se hur pixlarna hoppar omkring redan mellan bild 1 och bild 30.

Sedan får man väl säga att det inte är någon katastrof efter 30 omsparningar, men varje gång du sparar om den blir den sämre. När du sedan börjat få så mycket artifakter som du fått vid 50 omsparningar kommer det gå fort utför.
 
ANNONS