då har han ett syfningsfel i sin text, se ovan
hur balanseras det inkommande ljuset? genom vitbalansering, vilket jag har beskrivit i texten ett antal gånger tidigare.dessutom finns det ett par felaktigheter på föregående sida och i en rörig text, jag är inte säker jag hänger med i hans förklaringsmodeller allt från "bestämd vitbalans" , videokameror osv.Jpg uttag kontra raw, exponeringstolerans och latitud.
Vitbalansering är avhandlad i långa texten ovan, även exponering och uttag från jpg VS RAW
Jag vill böja med att konstatera att du pratar om det som händer efter AD-omvandlingen, jag pratar om det som händer innan. Låt oss försöka med två tankeexperiment.
1. Belys en CCD/CMOS med ett ljus så att alla censorerna fylls lika snabbt. När alla censorerna är fyllda så har vi vitt ljus! Det vill säga det ljusaste som varje censor kan fånga och lägger vi samman RGB med vilken valfri process som helst får vi vitt.
Den färg som detta ljuset har är CCD/CMOSens vitbalans.
2. Belys samma CCD/CMOS med ett ljus av en bestämd färgtemperatur, t.ex. 6500K.
Justera sedan filtertätheten i de röda, gröna och blå filterna så att censorerna fylls lika fort.
När detta är gjort har du kalibrerat CCD/CMOS till en viss färgtemperatur, i detta fallet 6500K, det vill säga censorns vitbalans är 6500K.
Varför är detta bra och viktigt. Jo för att kunna vitbalansera eletriskt så ändrar vi balansen mellan RGB och har de en så vanlig balans som möjligt i början så blir förändringen minsta möjligt. När vi vitbalanserar eletriskt så kommer omfånget på vissa färger att bli mindre än det optimala, därför vill man göra så lite förändring i outputen från sensorerna.
Vad har detta med raw och jpeg att göra. Mycket. Tänk dig ett motiv där halva bilden är 2500K och andra halvan är 9600K Jpegbilden justeras för 2500K. Då försvinner färginformation i minst en kanal. När du sedan vill ha vitbalansen i 9600K så måste du öka styrkan i de kanaler som du har minskat färgerna i. Då får du mindre information i bilden. Detta är flexibiliteten med raw-bilder.