Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nödvändigt med RAW vid perfekt exponering

Produkter
(logga in för att koppla)
För att optimera CCD/CMOS måste den kalibreas i fabriken. Det är inte bra att t.ex. den blå kanalen måste halveras för att få vit färg när den röda och gröna kanalen är full.

Därför kalibreras en CCD/CMOS så att tre tomma CCD/CMOS ger svart, tre fulla ger vit och tre halvfulla en grå nyans. Detta görs med fördel med filtert framför cellen. För att få denna balans måste man ha en utgångpunkt och det kan vara som för videokameror 3600K.

Detta på den analoga sidan av kameran.

På den digitala sidan kommer resultatet från AD-omvandlaren i form av tal från 0 till 2^bitdjupet med information om vilken färg det är frågan om och vilken position den har i bilden. Detta sparas sedan i raw-filen. Så på den digitala sidan är din beskrivning rätt. Det har dock hänt lite i kameran innan signalen kommer in till den digitala domänen.
Nu talar du väl om 3 sensorers videokameror -eller?
Vilket inte är detsamma som en en sensors digitalkamera med färgfilter.

Menar du nu en kamera som min VX2000 som har tre sensorer?
Min 450D har bara 1 sensor och där har sensorns enskilda pixlar antingen rött, grönt eller blått. Och det är mest gröna pixlar.

För att få fram färgnyansen i varje enskild pixel måste man använda en algortm för DEMOSAICING.
Först därefter får varje pixel sina 3 färgvärden.

Här följer en länk för bättre förståelse:
http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/camera-sensors.htm

Så går det när man försöker förenkla saker. Men principen är den samma. Du måste kalibrera inflödet av ljus till respektive färg så att det vid en viss färgtemperatur ger neutralt grått som resultat. Detta för att slippa skruva upp och ner en enskild färg förmycket. Blåbruset i nattbilder beror just på att blåfärgen skruvas upp för att få rätt vitbalans i bilden.

Så går det när man försöker förenkla saker. Men principen är den samma. Du måste kalibrera inflödet av ljus till respektive färg så att det vid en viss färgtemperatur ger neutralt grått som resultat. Detta för att slippa skruva upp och ner en enskild färg förmycket. Blåbruset i nattbilder beror just på att blåfärgen skruvas upp för att få rätt vitbalans i bilden.

Återigen nu snurrar du till saker, du får bena upp vad du menar.
Att blå kanalen har lägst energi är inget konstigt och behöver förstärkas mer än den röda och gröna. Har du förstått skilnaderna mellan ett jpg uttag och raw vad det gäller tolerans för felexponering?
Gå gärna tillbaka och läs vad du har skrivit på föregående sida.

Du skall få några korta meningar om vad en rawkonvertering innebär:
1.
För att kunna omvandla den svartvita RAW-filen till en färgbild måste man använda sig av en RAW-konverterare. Varje RAW-fil innehåller speciell metadata, som förmedlar vilken färg varje pixel innehåller. För att pixlarna ska få information om de andra färgerna använder man sig av interpolering. Vid interpoleringen uppskattar RAW-konverteraren de saknade färginformationerna
från pixelns närliggande grannar med hjälp av informationen i metadatan. Denna process kallas för demosaicing och är en utav RAW-konverterarens huvuduppgifter.

2.
Utöver demosaicing kontrollerar RAW-konverteraren även följande inställningar:
• Vitbalans.Inställningen av vitbalans i kameran har ingen betydelse på själva
pixlarna när man fotograferar i RAW. Vitbalansen finns med som en metadatatagg
i RAW-filen. Vissa RAW-konverterare kan sedan läsa av denna tagg och applicera
det på bilden som den förinställda vitbalansen. Andra konverterare ignorerar den
helt och analyserar bilden för att bestämma dess vitbalans.
• Kolorimetrisk översättning. Varje pixel i RAW-filen har ett luminansvärde för
antingen rött, grönt eller blått. Dessa termer är dock ganska vaga. Rött kan betyda olika för olika personer. RAW-konverterarens uppgift är därför att tilldela den korrekta färgbetydelsen för ”röd”, ”grön” och ”blå” pixel, i en definierad färgrymd som CIE XYZ eller CIE Lab.
• Gammainställning. Bilder tagna i RAW har ett gammavärde på 1.0, vilket ger en
mycket annorlunda tonuppfattning än ögat eller filmen. RAW-konverteraren
försöker korrigera gammavärdet så att informationen om tonerna fördelar sig på ett sätt som motsvarar hur ögat uppfattar låg- och högdagar.
• Brusreducering, kantutjämning och skärpa. Problem kan oftast uppstå med väldigt
små detaljer i en bild.

Hur bra detta kan göras internt beror på kamera, olika kameror ger därför olika bra jpg uttag, dvs bilder från kameran i jpg

Själv anser jag att det är bättre att arbeta med en rawfil i 16bitar fram tills dess en konvertering sker till 8 bitar för tryck eller utskrift.
Jag har ännu ej fått en bild från en kamera i jpg som jag senare inte har bildbehandlat vidare.Ändrat kontrastkurva, färger, färgnyanser osv.

Senast ändrad:
men snälla,man balanserar inte inkommande ljuset till en sensor, i så fall får du sätta ett filter på objektivet.

Inkommande ljuset är vad det är, snurra inte till mer.Läs nu vad du skrev för felaktigheter på förra sidan.

Men med ett filter som släpper in olika mycket ljus, för att göra det enkelt. så kan du uppnå olika färger när alla sensorerna i en pixel är fulla. Idealet är att när alla är fulla så får man vit färg. Dock som du vet så innehåller vit färg olika delar rött, grönt och blått beroende på färgtemperaturen.

När CCD/CMOS tillverkas och man sätter ett filter framför dem så går det att välja hur mycket ljus filtert släpper igenom. Detta sker vid tillverkningen av CCD/CMOS så det är inget vi behöver bry oss om. Rent praktiskt så försöker man uppnå en så jämn fyllning av respektive färgcensor så att när de läggs samman fåss en neutral vit inställning.

Skall vi titta på några fördelar en rawfil har jämfört med en JPG

Du kan bestämma uttaget själv,exponering, vitbalans mm . En bild som är klippt i ena eller andra änden pga kamerans inställningar och exponering i JPG kan i RAW ändras, utbrända högdagrar kan återinföras till en viss del beroende på klippning.Upp till 2 steg är inte ovanligt jämfört med ett jpg uttag där exponeringen har varit för riklig och högdagern är klippt i JPG versionen och data är bortkastade.

I och med att JPEG-bilder har blivit redigerade i kameran så är möjligheterna med vidare efterbehandling begränsade. Ju mer man behandlar en bild desto mer försämras kvalitén. Bilder i JPEG har dessutom endast 8 bitar per färgkanal, vilket motsvarar 256 toner som man har att arbeta med. Stora förändringar i toner eller färger tenderar därför till att ge väldigt överdrivna och kraftiga
ändringar. Den tunga komprimeringen av färginformationen kan också leda till problem med återgivningen av hudtoner och milda tonövergångar, särskilt då man försöker redigera bilden.

Beroende på vilken RAW-konverterare man använder sig av kan man som tidigare nämts ändra exponeringen till en viss grad. RAW-filerna innehåller till skillnad från JPEG 12 eller 14 bitar per färgkanal, 4096 toner. Detta är viktigt vid bildbehandling.
Desto mer data man har när man börjar arbeta med en bild desto mer data har man kvar i den slutliga bilden.

Avslutar därmed , förstår man RAW styrka jämfört med JPG så blir resultatet med lite kunskap oftast bättre än en jpg bild ut från kameran(och här skiljer det sig vilken kameran man väljer) det är dessutom roligt att "framkalla" bilden själv.

Senast ändrad:
Vad menas nu med detta?
Exponeringen har väl väldigt stor betydelse för valet av JPG eller raw, då uttaget i jpg från kameran kan betyda att högdagrar är borta, lågdagrar är klippta pga fel exponering vilket kan åtgärdas eftersom jag själv bestämmer uttaget från en rawfil, exv kan backa in värden innanför 255.Man kan därmed säga att med raw har man större exponeringstolerans, ungefär som negativ film=raw och JPG är dia.

När jag i ungdommen började med diabilder kom varningarna expo.toleranserna är mycke små med dia. 10*15 bilderna rättade dom till på labbet. Man måste alltså vara duktig med sin kamera, för att få till jpeg-bilder.Vänl.Bengt

Försiktigt nu, berga har nämligen rätt.
då har han ett syfningsfel i sin text, se ovan

hur balanseras det inkommande ljuset? genom vitbalansering, vilket jag har beskrivit i texten ett antal gånger tidigare.dessutom finns det ett par felaktigheter på föregående sida och i en rörig text, jag är inte säker jag hänger med i hans förklaringsmodeller allt från "bestämd vitbalans" , videokameror osv.Jpg uttag kontra raw, exponeringstolerans och latitud.
Vitbalansering är avhandlad i långa texten ovan, även exponering och uttag från jpg VS RAW

Senast ändrad:
När jag i ungdommen började med diabilder kom varningarna expo.toleranserna är mycke små med dia. 10*15 bilderna rättade dom till på labbet. Man måste alltså vara duktig med sin kamera, för att få till jpeg-bilder.Vänl.Bengt

och inte bara det, du bör välja en kamera som tar hänsyn till bildens kontrastomfång, kameran bör ha en bra evaluerad mätning i de fall du inte har tid att mäta och se efter att bilden ligger rätt inom histogrammet, exv vid snabba bilder.
Här skiljer det mycket mellan olika kameror och raw är då räddningen, jag har ännu ej fått så felexponerad bild att den inte går att rädda i raw.

Bilagor

• Rawvsjpg.helbild..jpg
    Rawvsjpg.helbild..jpg
    68.6 KB · Visningar: 189
till Tore
får citera mig själv.

I och med att JPEG-bilder har blivit redigerade i kameran så är möjligheterna med vidare efterbehandling begränsade. Ju mer man behandlar en bild desto mer försämras kvalitén. Bilder i JPEG har dessutom endast 8 bitar per färgkanal, vilket motsvarar 256 toner som man har att arbeta med. Stora förändringar i toner eller färger tenderar därför till att ge väldigt överdrivna och kraftiga
ändringar. Den tunga komprimeringen av färginformationen kan också leda till problem med återgivningen av hudtoner och milda tonövergångar, särskilt då man försöker redigera bilden.

Och Tore, du har en av de kameror som har bäst intern rendering till jpg.
Var är vitsen med dina bilder, att se hur just Nikon kan rendera jpg i jämförelse med raw ????
Hur skall vi se ev nyanser, artefakter osv.

Lägg upp orginalen så vi verkligen kan jämföra och presentera ev skilnader.

Ska vi hålla på med gissningslekar så tror jag att den första bilden började som en RAW. Jag tycker toningar ser bättre ut, liksom skuggpartierna.

Sitter dock på en rätt sunkig skärm just nu, så det är inte helt lätt att avgöra ...

Mitt budskap är enkelt:

1) Raw-filer ger bättre möjligheter och bildkvalitet än jpg, men,

2) Jpg-filer är i många fall, när exponering och vitbalans är korrekta, väl så bra som rawkonverteradde filer,

3) Det är ofta svårt att se skillnader mellan rawkonverterade filer och jpg-filer, som uppfyller 2). Mitt hockeyexempel tidigare i tråden visar detta.

Jag fortsätter som tidigare att fotografera i raw + jpg eftersom jag både älskar mångsidigheten med raw och den direkta användbarheten med jpg.

Ska vi hålla på med gissningslekar så tror jag att den första bilden började som en RAW. Jag tycker toningar ser bättre ut, liksom skuggpartierna.

Sitter dock på en rätt sunkig skärm just nu, så det är inte helt lätt att avgöra ...

Just att många upplever sig gissa mellan raw och jpg visar på hur svårt det kan vara att veta vad som är vad.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar