Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nödvändigt med RAW vid perfekt exponering

Produkter
(logga in för att koppla)
"...men till skillnad från många slappa RAW-fotografer så försöker vi alltid att göra vårt bästa vid bildögonblicket."

Tyckte ett tag att du trots allt kanske hade lite vettiga synpunkter när jag läser i tråden, men din äckligt dryga attityd har definitivt fått mig att ändra min syn på dig, bäste Sten-Åke Sändh. Och att referera till meningsmotståndare som talibaner är verkligen sandlådenivå.

Du menar att om man fotar i RAW så är man slarvig och slapp. I varje fall för min del är det precis tvärt om. Då resultatet med jpg aldrig kan bli hundra procent perfekt finns det ju heller ingen anledning att anstränga sig alltför mycket för att försöka få till det.

När jag verkligen vill ha toppresultat och bästa möjliga kvalité, fotar jag i RAW och oftast med helt manuella inställningar. Det är antagligen därför jag i stort sett alltid fotar RAW.

Och jag förstår heller inte ditt tjat om Lightroom. Min känsla är att de allra flesta, som håller på med fotografering, använder sig av PS och Camera Raw. På alla sätt överlägset LR. Öppnar du samma bild i ACR i både jpg och RAW ser båda likadana ut vad gäller färg, kontrast och sådant. I varje fall är det så från min K20D. Skillnaden är att inställningarna är nollade i jpg-bilden, men justerade som de är i kameran i RAW-bilden. I kameran ser RAW-en blekare ut, men inte i ACR. Däremot är detaljkvalitén betydligt bättre i RAW-bilden, vilket redan märks vid måttlig förstoring. Likaså dynamiken, speciellt om man drar i spakarna. Då är det ofantlig skillnad på 8 och 16 bitbilder.

Men alldeles oavsett, är det någon här som försöker tvinga dig att fota i RAW? Föredrar man jpg ska man naturligtvis få argumentera för det. Rimligtvis ska RAW-förespråkare få göra detsamma. Men på dig låter det som att bara jpg-troende människor har vett i skallen och att alla andra är puckon. Du framstår mer och mer som en gaggig looser duktig på att ordbajsa.

Jag menar inte att "man" är slapp för att "man" fotar i RAW. Men det finns ganska gott om folk som medvetet propagerat för en ganska avslappnad hållning kring exponeringsögonblicket, eftersom de tycker RAW ändå ger dem så bra möjligheter att städa bilden i efterhand. Det kan man inte tillåta sig med JPEG. Det finns även de som ser in i framtiden och menar att man i en nära framtid inte heller behöver bry sig om var skärpeplanet ligger eftersom man tydligen kommer kunna fixa det också i efterhand. Har man en tillräckligt stor sensor och tillräckligt många pixlar behöver man kanske inte heller sikta så noga på motivet längre heller, för man kan ju alltid bestämma i efterhand vad man vill ha kvar. OBS! jag försöker inte raljera över detta utan detta är fritt refererat från sånt jag läst på FS.

Alldeles oavsett hur debatten annars gått i detta möte, har jag aldrig uppfattat att någon part eller mötesdeltagare försökt tvinga någon annan att köra vare sig det ena eller andra. Däremot har det handlat om rätten att ha en avvikande hållning till detta än normen utan att bli kallad pucko, idiot, okunnig eller vad nu tillmälet för dagen varit när någon hävdat att han valt JPEG av någon outgrundlig anledning. En del har även fått sarkastiska frågor som gått ut på varför varför man överhuvudtaget valt en systemkamera när det finns massor med kompakter med JPEG som enda standard. Det är snarast det förringandet och den "dryga attityden" som jag och andra haft att förhålla oss till hela tiden. Tittar du i tråden så ska du se att det var så diskussionen såg ut när jag gick in i den. Tråden hade nog brakat ihop redan där och det var det jag reagerade över.

Du behöver aldrig försvara din hållning om du valt RAW, för det valet är normen, men det tvingas folk ständigt att göra om de så bara andas om att de valt något annat. Dryg kanske man blir omedvetet efter ett tag när folk fullständigt negligerar eller förvanskar det man säger och tar om exakt samma påståenden med olika versioner av argument som i många fall går ut på att man är en idiot som ingenting fattat. Det bekräftar bara det jag sagt ovan att jag nog lutar åt att vissa saker verkar näst intill omöjliga att diskutera i forum som dessa eftersom vissa polletter aldrig tillåts att ramla ner. Det har ex.vis varit svårt att få folk att förstå att utgångspunkten för detta möte aldrig tog sitt avstamp i att någon påstått att JPEG skulle vara bättre än RAW kvalitativt, eftersom 99% säkert redan vet att RAW är kvalitativt bättre. Vi har ännu inte lyckats komma förbi den punkten och du själv upprepar underförstått samma argument igen för säkerhets skull. Det känns faktiskt lite konstigt.

Förmodligen bidrar det faktum att de senaste inläggen alltid ligger i forumloggen på FS förstasida till röran. Den vägen halkar folk ofta in i debatten och ser aldrig upprinnelsen till tråden. Det kan faktiskt vara så enkelt i en del olycksaliga fall av missförstånd. I de fallen kan en del av ansvaret ligga på mig som inte fattat denna mekanism riktigt förrän nu.

I övrigt varken kan eller ska jag ha några synpunkter på din åsikt om min person. Det är din demokratiska rättighet att tycka illa om mig. Däremot kommer jag alltid att bemöta folk som inte tillåter mig eller andra att ha en avvikande mening utan utsätta mig eller andra för nedsättande tillmälen. Att reagera mot det är en förutsättning för demokratin eftersom dessa attacker på oss hotar att hindra en del av oss att säga vår mening. Fotosidan blir en långt tråkigare plats om en del avstår från att delta i rädsla för att bli förlöjligade och/eller angripna på andra sätt.

P.S Lightroom är bara ett exempel en på editor som ändrat på förutsättningarna gynnsamt för JPEG-fotografer. Häng inte upp dig på det. Det står dig fritt att köra vad du vill som du vet men jag har överhuvudtaget ingen användning av PS i mitt fotoliv trots att du och andra säkert tycker att det är det enda rätta att köra men vi ska väl inte göra om samma misstag och starta motsvarande debatt om den frågan :) D.S.

Detta inlägg är bland det bästa du skrivet Sten-åke. Du tog upp en sak som ofta ställer till det på ett olyckligt sätt. Det sista man skriver, läses enbart av dom som hoppar in lite tillfälligt, och missar hela trådens ursprungsteser. Jag har själv gjort misstaget flera gånger och ställt mig i en dålig dager. vid ett tillfälle skulle jag skoja med en på tråden. När jag skulle ha skrivet Mr skrev jag min tok Mrs. Och det till en kille som ser ut att vara bror med Lillen-Eklund. Oj vad tokigt det blir ibland. jag bad om ursäkt, skönt att han godtog ursäkten.Vänligen. / Bengt

varför inte lägga upp samma bild tagen med en mobil?
Tore, hur i he,,, skall en /två bilder kunna bedömmas som är 400Px stor?

Där slog du huvudet på spiken!
Det är precis det jag menar med efteranvändandet av bilden. Visserligen är 400x400 px litet, men inte helt ovanligt på t.ex. en internethandlares hemsida. Alla extra bitar försvinner all världens väg. Samma sak i tryck. Det finns mig veterligen ingen rip som klarar mer än 8 bitar per kanal. Kontrast, omfång och färgrymd förvinner också till stor del.

Därför menar jag att man lika gärna kan skippa ett steg och fota i jpg eller Tiff när det görs i kontrollerad studiomiljö. Om det är ett fotojobb i en besvärlig miljö plåtar även jag i råformat.

En del av min vardag ser ut så här:
100 likartade produkter ska fotas mot vit bakgrund för att sedan friläggas. Kameran är inställd så att den ger en jpg eller tiff som jag vill ha den. Manuell vitbalans. Några testexponeringar görs och efter det tar jag i regel endast en exp på varje produkt.

Hela rasket kopieras sedan direkt till min jobbmapp för att sedan tas upp i PS för en sista touch-up där slutskärpa, konvertering till rätt färgprofil, friläggningar med mera görs.
Och för att än en gång svara TS, det GÅR att göra exponeringsjusteringar även på en jpg.

Det här låter kanske kaxigt men jag tar risken, jag TROR att jag har längre erfarenhet av digital bildbehandling på proffsnivå än många andra (20 år), därför blir man lite matt och provocerad när du uppmanar mig att "gå en kurs", "veta vad man snackar om" med mera.

Jag har hittat ett rationellt och bra arbetsflöde. Punkt slut.

Senast ändrad:
Men om du använder raw så kan du med en framtida editor kanske få fram ytterligare lite skärpa och ljusa upp dina underexponeringar på ett mycket bättre sätt. Jpeg är förstörande nämligen.

(ja, jag skojar.)

Om vi verkligen letar kan vi hitta skillnader mellan olika DSLR, objektiv, raw vs jpg mm men är det produktivt, kostnadseffektivt eller för den delen kreativt i de allra flesta fall - förutom vid de mest krävande tillämpningarna?

Är denna bild från en 6, 12 eller 24 MP DSLR; en APS-C eller en småbildssensor?

Har ett proffsobjektiv eller konsumentobjektiv använts?

Vilken bild är raw och vilken är jpg?

Hur kan man lägga ut 2 småbilder med en mkt begränsad bildkvalité för bedömning för att se huruvida bilden är Jpg eller Raw????

Dom här bilderna är INTE relevanta för debatten!!!

Ska man jämnföra biler och kvalitét måste man titta på bilderna i förstoring samt fingranska dessa!!!!!

Tycker att debatten spårat ur lite då grundfrågan försvunnit i en djup diskussion om respektive formats fördelar/nackdelar.

Man kan konstatera att båda formaten har sina för och nackdelar och vilket format fotografen sedan väljer att arbeta med är väl mer en en fråga om tycke å smak.

Personligen fotar jag i Raw då jag ändå anser att man måste bildbehandla (läs gärna framkalla) en Jpg i PS.
För mej är det alltså ingen tidsvinst att fota i Jpg.
Jag använder därav fördelarna med Raw formatet för att "framkalla" mina bilder.....

//Göran

Hur kan man lägga ut 2 småbilder med en mkt begränsad bildkvalité för bedömning för att se huruvida bilden är Jpg eller Raw????

Dom här bilderna är INTE relevanta för debatten!!!
//Göran

Varför inte? Det är ju så här många av de bilder man tar visas. Vad jag menar är att man inte vinner så mycket på att finlira i 12/14/16 bitar när ändå slutanvändningen blir så här. Förutsatt att bilden är välexponerad.

jamen.. Nu vill man VETA om man sa rätt eller fel i "blindtesten" oavsett om bilderna inte var perfekta.. Det va ju kul i alla fall..

Så hoppas svar kommer snart..

iBoat
Har man inte större ambitioner än att producera 400x300 pix stora bilder för webben så kanske man trots allt borde fundera på varför man ens köpt en systemkamera. I varje fall jag ser ingen vits med det speciellt om man dessutom låter kameran sköta alla inställningar själv. Vet att många säkert inte håller med mig om det, men det är min åsikt.

iBoat
Har man inte större ambitioner än att producera 400x300 pix stora bilder för webben så kanske man trots allt borde fundera på varför man ens köpt en systemkamera. I varje fall jag ser ingen vits med det speciellt om man dessutom låter kameran sköta alla inställningar själv. Vet att många säkert inte håller med mig om det, men det är min åsikt.

Dessa generaliseringar, suck.

För det första, jag bestämmer inte hur min kund vill använda bilden. I de fall det gäller produkter till en hemsida ser det ofta ut som i exemplet. De bilder som ska gå i tryck blir såklart bättre, men inte heller där märks skillnaden mellan raw och Tiff/PSD/jpg när bilden väl hamnar på papperet.
I alla fall inte när bilden är tagen i kontrollerade förhållanden.

För det andra: Jag låter kameran till VISS DEL göra jobbet när jag plåtar tiff/jpg, men det finns inte en enda levererad bild från mig som inte har gått igenom PS.

Om slutmålet är webben t ex alla ideella föreningars hemsidor där man publicera bilder från senaste hockeymatchen, hundutställningen osv eller tidningarnas hemsidor, ja då är jag övertygad om att en sysmtekamera med bra objektiv kommer att leverera bättre bilder än en kompakt, framförallt fler bättre bilder. Detta har inget med RAW vs JPG att göra utan AF, ISO-brus, snabbhet mm.

Däremot är det väldigt svårt att se skillnad på en bild om dess ursprung är JPG eller RAW. Alltså det finns många bra argument för att använda en systemkamera som inte har med valt filformat att göra.

Jag tycker iBoat ovan sammanfattade det väldigt väl, det handlar om att hitta ett rationellt arbetsflöde. Det finns inget facit i det valet.

Det som kan diskuteras är ju motiven för dessa val och där känns det väl som om argumenten ibland överdrivs från båda håll.

Mvh
Anders

Varför inte? Det är ju så här många av de bilder man tar visas. Vad jag menar är att man inte vinner så mycket på att finlira i 12/14/16 bitar när ändå slutanvändningen blir så här. Förutsatt att bilden är välexponerad.

Här på Fotosidan visar man upp bildern i förminskad version (800Kb) och det är väl INTE representativt för bildkvaliteten på ursprungsbilden.....mao är bildkvaliteten här på FS INTE representativ för någon riktig jämnförelse mellan vare sig Jpg eller Raw.

Om jag vill visa upp mina bilder för anhöriga så visar jag upp ett tryckt exemplar hemifrån å INTE en bild på FS.

Jag ser FS som en möjlighet att visa upp sina bilder, för allmänheten, och för att eventuellt få både ris och ros för bilderna.

iBoat
Nu menar jag inte yrkesfotografer. De ska naturligtvis leverera bästa möjliga bilder till sina kunder. Vad sedan kunderna gör med bilderna är en annan sak.

Men det finns massor med kameraägare, som inte vet ett skvatt om fotografering, utan bara tittar och trycker och hoppas på det bästa. Att man äger en systemkamera gör en knappast till fotograf, i mina ögon, utan till just kameraägare.

Som exempel, jag var på ett par vänners bröllop i somras. Som gäst, inte som fotograf. De hade hyrt in en sk "fotograf". När de fick de dryga 300 bilderna från den sk fotografen blev de mycket besvikna. Ungefär tio av alla de bilderna var något att ha. Alltså, killen var inte fotograf, utan kameraägare, vilket senare också framkom. Det var en kompis till en kompis som ägde en systemkamera helt enkelt.

Det lustiga var att jag skickade dem en skiva med bilderna jag tagit (RAW konverterade till jpg i ACR), sållade och iordninggjorda. Ungefär 100 bilder av vilka alla var användbara. De ångrade djupt att de anlitade den sk fotografen. De fick ju betala för något de inte kunde använda.

Lite OT men ändå.

Där slog du huvudet på spiken!
Det är precis det jag menar med efteranvändandet av bilden. Visserligen är 400x400 px litet, men inte helt ovanligt på t.ex. en internethandlares hemsida. Alla extra bitar försvinner all världens väg. Samma sak i tryck. Det finns mig veterligen ingen rip som klarar mer än 8 bitar per kanal. Kontrast, omfång och färgrymd förvinner också till stor del.

Va bra att du med dina 20år har så stor erfarenhet och kan tala om för andra hur saker ligger till.

Nästa katalogjobb skall jag fotografera med en mobilkamera.Bilderna skall inte bli så stora.

Stefan Ohlsson mfl kan lägga ner sin utbildningar för fotografer mfl yrkeskategorier som har med bilder att göra angående bildhantering,färgflöden,omhändertagande av bilder inför utskrift och tryck.

Finns det andra ämnen du är lika bra på och kan dela med dig dina yrkeserfarenheter? Har du synpunkter på neurokirurgi,pilotyrket?

Ute och flyger gör du ju redan.

Vem är du

Va bra att du med dina 20år har så stor erfarenhet och kan tala om för andra hur saker ligger till.

Nästa katalogjobb skall jag fotografera med en mobilkamera.

Stefan Ohlsson mfl kan lägga ner sin utbildningar för fotografer angående bildhantering,färgflöden,omhändertagande av bilder inför utskrift och tryck.

Finns det andra ämnen du är lika bra på och kan dela med dig dina yrkeserfarenheter? Har du synpunkter på neurokirurgi,pilotyrket?

Ute och flyger gör du ju redan.

Vem är du

Det är verkligen tröttsamt att diskutera med dig. Från och med detta inlägg kommer jag att helt ignorera dig.

Du har en genomgående låg dagisnivå på dina inlägg.

Det är verkligen tröttsamt att diskutera med dig. Från och med detta inlägg kommer jag att helt ignorera dig.

Du har en genomgående låg dagisnivå på dina inlägg.

Jag vill bara veta vem jag har att göra med, du kan ju tydligen allt som har med bildflödet att göra, från skärm till tryck.

Varför inte svara på frågan, är det dags för flera av Sveriges verkliga experter inom området att packa ihop? Människor som utbildar fotografer mfl yrken som har med bildhantering att göra och där slutmålet är en bild i tryck
Du kanske skall bli utbildare för bla oss inom SFF

Du må sedan tycka vad du vill om mig, jag vill bara veta vem är du???

Och du , jag kommer att fortsättningsvis svara på det du skriver.

Senast ändrad:
Jag är säker på att iBoat kan svara för sig själv, men jag måste ändå kommentera Mikaels inlägg.

Mikael, om du är intresserad av vem du argumenterar med kan du väl till att börja med klicka på personens profil. Den innehåller en kort beskrivning samt en länk till hans hemsida. Räcker inte det??

Var har iBoat påstått att Sveriges experter kan packa ihop? Han har förklarat att han har lång erfarenhet, jag ser ingen anledning att ifrågasätta detta.

Han har också redogjort för sina val av arbetsflöde. Jag tycker det verkar genomtänkt och vad jag kan se har han inte hävdat att det är det enda rätta - bara att det är rationellt för honom.

Själv har jag kommit fram till ett annat arbetsflöde som är rationellt för mig, liksom du har ditt sätt att jobba som passar dig. Det är väl inget märkligt i det.

Jag vet inte vad ni har för gammalt groll men i det här fallet tycker jag du går väl hårt fram utan någon anledning.

Bara mina tankar.

mvh
Anders

Här på Fotosidan visar man upp bildern i förminskad version (800Kb) och det är väl INTE representativt för bildkvaliteten på ursprungsbilden.....mao är bildkvaliteten här på FS INTE representativ för någon riktig jämnförelse mellan vare sig Jpg eller Raw.

Om jag vill visa upp mina bilder för anhöriga så visar jag upp ett tryckt exemplar hemifrån å INTE en bild på FS.

Jag ser FS som en möjlighet att visa upp sina bilder, för allmänheten, och för att eventuellt få både ris och ros för bilderna.

Jag tror du missuppfattar mig. Utifrån mitt perspektiv som yrkesfotograf hamnar mina bilder ibland på en hemsida och då är det dessa villkor man har att jobba med. Dvs sällan större bilder än 600-800 px. Då är det enligt mitt sätt att se det omöjligt att se vilket filformat som är ursprunget till den slutliga bilden. Samma sak i tryck/utskriftsammanhang. Jag har iaf inte hittat någon tryckmetod som visar det som skärmen återger i 100% visning. (om man inte har finkalibrerat sin skärm efter ett provtryck från ett specifikt tryckeri, i så fall får man samma dassiga resultat som man senare ser i det färdiga trycket.)

Det är en annan sak om man behöver jobba hårt med en mindre lyckad exponering för att få den någorlunda bra, då är råformatet bra. Något annat har jag aldrig påstått.

varför inte lägga upp samma bild tagen med en mobil?
Tore, hur i he,,, skall en /två bilder kunna bedömmas som är 400Px stor?

Här är istället de bästa förutsättningarna som Fotosidan erbjuder för bedömning av bilder: 1024 pixlars vidd och 100% crop.

Vilket utsnitt är raw och vilket är jpg?:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1561155.htm?set=mp

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1561156.htm?set=mp

Helbilden med grönmarkerat utsnitt:

Bilagor

• D300.hockey.rawvsjpg.helbild.jpg
    D300.hockey.rawvsjpg.helbild.jpg
    70.9 KB · Visningar: 145
Kan inte säga vilken som är vilken. Det första jag lade märke till när man svoppade mellan de båda var att den första bilden hade lite bättre teckning i det röda. Ingen större skillnad som jag ser det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar