Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Fördelen med RAW-filer är för oss som inte är perfekta utan gör misstag lite då och då
Hur många av er har någon gång öppnat en gammal fil och råkat göra ändringar utan att spara i nytt namn. Genom att inte kunna göra några ändringar i orginalet som fördärvar bilden för framtida bruk så säkerställer man kvaliteten på sitt bildarkiv.
Råkar jag ställa vitbalans fel eller slarva med spotmätningen har jag en större chans att rädda bilden.
Dvs, se RAW som en försäkring när Murphy hälsar på.
Gott Nytt År med många bra bildtillfällen.
/Casi
Detta är en av de saker som jag ovan påpekat inte nödvändigtvis gäller längre. Det är absolut ingen som helst skillnad om du redigerar ett RAW eller JPEG-orginal i Lightroom. Orginalfilen ändras aldrig. Vid export kan man exv. tala om att man vill att bearbetade filer ska hamna i en egen mapp. Man skriver inte över någonting. Mina hamnar alltid i en som heter "Utskrift". Skulle man ändå lägga dem i samma katalog kommer LR att lägga på ett "filnamn+löpnummer". Precis som när det gäller RAW så hamnar mina ändringar i Lightroom-databasen. Vid export väljer jag export i 100% och då sker heller ingen ytterligare komprimering av datat, så jag förlorar inget extra kvalitet genom omkomprimering av befintligt data som man kunde gör förr i bl.a. Adobe Elements.
Innan dessa möjligheter fanns var JPEG inget för mig heller. Detta tillsammans med de nya kamerornas starkt förbättrade JPEG-egenskaper med bättre och mer flexibla bildstilsmallar samt dynamic range optimizer och en bättre exponering gör att bilderna blir mer rätt från början och att man inte behöver skruva riktigt lika mycket på dem som tidigare. Jag katastrofräddar aldrig bilder. Jag kollar direkt på displayen och tar en ny bild om vi mot förmodan helt skulle misslyckas jag och kameran trots DRO+ är påslaget.