Med alla de inställningar som finns i moderna kameror är det klart görbart att i de allra flesta fall få ut fullt användbara jpg-filer direkt ur kameran. Med Nikon kan kan man ju även anpassa hur kameran internt gör sin konvertering, genom att först själv konvertera en råfil i Capture NX och sedan importera de inställningarna till kameran. Hur det fungerar i andra kameror vet jag inget om.
Det som kan ställa till det med jpg kan vara när man fotograferar under besvärliga och/eller snabbt skiftande ljus- och färgförhållanden. Då är det inte alltid man hinner ändra inställningarna i kameran i takt med att förutsättningarna ändras, vilket i vissa fall kan resultera i förskräckliga bilder.
I senaste numret av Nikon Camera Pro rekommenderar Nikon t.ex. att man inte använder Active D-lighting i kombination med jpg under besvärliga förhållanden, just för att det kan få oönskade resultat.
Att det skulle ta så mycket längre tid i efterarbetet att jobba med råfiler köper jag inte riktigt. När jag kommmer tillbaks från en fotosession där jag tagit en större mängd bilder, och det är bråttom att fixa dem, börjar jag alltid med att göra en grovsållning i Photo Mechanic. På det viset får jag bort de bilder som ändå skulle slängas i Lightroom, och importen av filer går snabbare. Är bilderna tagna under samma förhållanden, gör jag i princip en batchjustering av alla bilder samtidigt, så där tappar jag ingen tid, och får fram ett resultat som ungefär motsvarar en så perfekt jpg som möjligt från kameran.
Det finns för- och nackdelar med båda formaten. Jag tycker fördelarna med råformatet för det mesta överväger för mig, men det hindrar inte att jag ibland ställer in kameran att lagra råfiler på ett minneskort, och jpg på det andra. I många fall duger jpgfilerna utmärkt för all möjlig typ av användning (t.ex. att snabbt skicka dem till en tidning, eller lägga upp på webben för tittning). Behöver jag sedan gå in och pilla mer i bilderna kan jag göra det i råfilerna.
Någon konsensus lär vi knappast uppnå i detta ämne, som har en tendens att återkomma med jämna mellanrum och orsaka hetska debatter. Det var nog ingen som förväntat sig det heller
/afe