Teodorian
Aktiv medlem
och vilken kamera väljer vi då
Det är blint.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
och vilken kamera väljer vi då
Det är blint.
Hur än ett jämförande upplägg ser ut finns det begränsningar. Det får vi finna oss i. Med vissa kameror, inställningar och motiv kan skillnader säkert lättare ses. Det finns en stor variation som vi inte kommer åt utan att genomföra en gigantisk studie med alla marknadens aktuella DSLR och standardiserade motiv.
OK
När kör vi?
jag kommer att välja kamera själv.
Jag är säker på att Tore skulle kunna göra ett seriöst och ärligt test. Men efter alla krav, förutsättningar och förmodad misstänksamhet tror jag inte det är möjligt att göra det här testet. Oavsett vad resultatet skulle peka på kommer det säkert att missförstås, ifrågasättas och tolkas på det sätt personen vill. Jag hoppar av testet.
varför? Jag vet vad Stefan Ohlsson kan (det vet fler som har haft med Stefan att göra), jag vet vad jag kan, vet du vad jag eller Tore kan.
se tidigare svar till Tore på föregående sida angående kriterier, val av kamera etc..
Jag skrev ju varför jag hoppar av. Jag vet vad JAG kan, men jag förstår inte vad det har med saken att göra.
du vet vad du kan, jag vet vad jag kan. vad har det med raw kontra jpg att göra?
Ja säg det, det var dina ord. Ärligt talat så förstår jag inte alls vad du menar egentligen.
Jag tycker fortfarande det skulle vara intressant att se ett test. Min förhoppning var att det skulle ske ganska enkelt. En råfil och en jpg (med valfri kamerainställning). Målet skulle vara att redigera båda bilderna som man finner lämpligt för att få fram en snygg bild. Därefter utskrift i A4 för bedömning.
du vet vad du kan, jag vet vad jag kan. vad har det med raw kontra jpg att göra?
Ja säg det, det var dina ord. Ärligt talat så förstår jag inte alls vad du menar egentligen.
Jag tycker fortfarande det skulle vara intressant att se ett test. Min förhoppning var att det skulle ske ganska enkelt. En råfil och en jpg (med valfri kamerainställning). Målet skulle vara att redigera båda bilderna som man finner lämpligt för att få fram en snygg bild. Därefter utskrift i A4 för bedömning.
och jag har svarat- jag ställer upp och jag väljer 5d jpg och raw samt att vissa kriterier skall med, annars kan vi skicka in ett gäng dagisbarn att bedöma bilderna.
Ungefär som att ta bilder med m 5dmk2 och 16-35 på 16mm och och beskriva färgena när det är upplösningen som diskuteras, dvs ludd och elände ut mot kanterna.
Om du inte förstår skilnaden mellan raw och jpg efter dessa långa turer i denna tråd så kan jag nog inte göra något åt detta. dvs öka din förståelse.
Herr Risedal: Lägg ner din nedlåtande attityd. Vart och vartannat inlägg du gör innehåller oförskämdheter. Du säger att tråden har fått "Kalle Anka" nivå m.m.
och borde stängas. I mitt tycke är det du som har slagit an den tonen gång på gång. Visst, jag kan också raljera och vara tuff i mina inlägg, men jag har aldrig idiot-, eller inkompetensförklarat någon. Det står du för i hög grad.
skall detta komma från en man som gång på gång åberopar sin egen kunskap.
Svara gärna på frågan istället.
Vem har jag idiotförklarat?
Alla som inte håller med dig.
Automatisk konvertering. Det var något helt nytt för mig. Tror inte jag läst det i någon tråd eller. Men tack för ditt svar./Bengt
det är din tolkning.
kan jag få hjälp istället?
Tore och alla andra .Jag kommer med glädje visa skilnaden mellan jpg och raw från 5d i en utskrift ,lägga upp dessa brevid varandra så man kan bedöma bilderna, frågan kvarstår vilken jpg inställning skall jag välja i 5d?
JPG renderingen är olika bra i olika kameror, därför använder jag alltid raw för bästa resultat vad det gäller ett antal kriterier som jag har redovisat tidigare.
Tacksam för hjälp.
Du Mats Ögren kanske har några förslag med tanke på din stora erfarenhet vad det gäller bilder?