Teodorian
Aktiv medlem
Ok då,
Efter sex år med digitalfoto och 40000 tagna bilder, en del publicerade i olika tidningar, en del använda i trycksaker, hemsidor, produktfoton m.m. så har jag aldrig känt behovet av raw. De få gånger som jag har känt att det har varit en "viktig" fotosession (många människor som ska samlas ihop vid ett enda tillfälle m.m.) har jag kört jpg+raw, men det har alltid slutat med att jag bara använt jpg-filerna.
Visst har det uppkommit problem, men dessa har alltid bestått av felfokus eller totalt felexponerade bilder (t.ex. av misstag kört M-läge 1/100, f2.8 + ISO 1600 mitt på en sommardag).
Så min erfaranhet är, har man bara koll på sitt histogram så är man hemma.
Naturligtvis förstår jag dom som av olika anledningar använder raw, men om man går tillbaka till grundfrågan, till rätt exponerade vanliga bruksbilder behövs det inte.
Men Herre Gud Tommi, har du bara tagit 40000 bilder på sex år?! Det blir ju bara 18 bilder i snitt om dagen eller mindre än en bild i timmen. Är det inte dags att börja fotografera på riktigt nu...
I övrigt är det naturligtvis så att har man ingen vattenkokare/diskmaskin/bil/TV/dator/fru...så går det lika bra ändå...