Annons

Nödvändigt med RAW vid perfekt exponering

Produkter
(logga in för att koppla)
Tekniken har en tendens att förbättras

Utvecklingen av skannrar har väl mer eller mindre stannat av. När jag senast snackade med Hasselblads VD Christian Poulsen sa han att försäljningen av skannrar rasade i snabb takt i USA, Japan och Europa och stagnerat i övriga världen. Det är alltså inte särdeles troligt att det finns någon särdeles mycket bättre skannerteknik om tio år.

Däremot pågår det ett snabbt arbete att utveckla råkonverterare för att på bästa sätt ta till vara på den information som de digitala kamerorna levererar.

Stefan

Att försäljningen stagnerar betyder inte att tekniken gör det samma.
Alltid svårt att sia, men att tekniken för skanning är bättre om tio år är nog ganska klart i alla fall.

MVH/Thomas

Godsaker

Tror det är få proffisionella skannrar numera som inte har högre upplösning etc än vad ett negativ innehåller. Så det spelar nog mindre roll om det kommmer något bättre eller inte.

/Karl

Det finns alltid flera godsaker att suga ut från en analog bild. Upplösning är bara en liten del i detta spel...

Jag befarar det värsta. Digitalkameran om 10 år, en liten mobilliknande tingest. som regestrear ett tänkbart motiv. Man snäpper in tingesten i nya superdatorn, speciellt framtagen för respektive kamera märke, med den ultimata Raw-konverteraren, och den nya photochop CS20. Direktanknytning till den nya supertunna (2mm) 60 tum stora TV:n som sitter som en tapet på väggen, förmodlingen 100 tum. Super datorn innehåller givetvis automatiska program så novisen får vara med. För det är den stora massan av kompaktköpare som genererar inkomster till tillverkarna. Ett utmärkt tillfälle att testa tex ansiktes ingenkänning(ett besvärligt ord) sitter väl i nya 5DM2.MVH. /Bengt

Tycker det låter som du läst Orwell nyligen. Är det inte snarare mer relevant att jämföra med bilarnas utveckling. En mängd idiotiska tekniker har testats genom åren men försvunnit eftersom ingen vill ha dem. Bilarna har dock ständigt blivit bättre. Den billigaste bil som går att köpa är idag oändligt mycket bättre än medelbilen för 20 år sedan. Varför skulle kameror utvecklas diktatoriskt utan hänsyn till konsumenternas gillande?

Att försäljningen stagnerar betyder inte att tekniken gör det samma.
Alltid svårt att sia, men att tekniken för skanning är bättre om tio år är nog ganska klart i alla fall.

MVH/Thomas

Du kommer säkert se några nya modeller av enklare skannrar. Men Hasselblad (Imacon) satsar inga nya resurser på skannrar. Heidelberg, som tillverkade bland de mest avancerade skannrarna, har lagt av. Agfa likaså. Kodak tillverkar fortfarande Scitex-skannrarna, men den stora förändringen på den är att man gått från SCSI till FireWire. Så nya high-end skannrar tror jag inte kommer att utvecklas.

Stefan

Du kommer säkert se några nya modeller av enklare skannrar. Men Hasselblad (Imacon) satsar inga nya resurser på skannrar. Heidelberg, som tillverkade bland de mest avancerade skannrarna, har lagt av. Agfa likaså. Kodak tillverkar fortfarande Scitex-skannrarna, men den stora förändringen på den är att man gått från SCSI till FireWire. Så nya high-end skannrar tror jag inte kommer att utvecklas.

Stefan

Det var ett tag sedan jag jobbade med scannrar. Roligt att höra att Scitex lever vidare om än i Kodak-regi. Deras Smart-Scan är den senaste av high-end scannrar jag jobbat med. Annars måste jag nog säga att Dainippion Screen hade de vassaste scannrarna i fråga om bildkvalitet och skärpa. Har ingen insyn i den världen nu förtiden, vet du om de fortfarande utvecklas?

Det var ett tag sedan jag jobbade med scannrar. Roligt att höra att Scitex lever vidare om än i Kodak-regi. Deras Smart-Scan är den senaste av high-end scannrar jag jobbat med. Annars måste jag nog säga att Dainippion Screen hade de vassaste scannrarna i fråga om bildkvalitet och skärpa. Har ingen insyn i den världen nu förtiden, vet du om de fortfarande utvecklas?

Nej, den är också borta, vad jag vet.

Stefan

Tekniken följer hand i hand

Stefan

Befintliga produkter avslöjar tyvärr väldigt lite om vad framtiden har i sitt sköte, så har det alltid varit....

Tycker det låter som du läst Orwell nyligen. Är det inte snarare mer relevant att jämföra med bilarnas utveckling. En mängd idiotiska tekniker har testats genom åren men försvunnit eftersom ingen vill ha dem. Bilarna har dock ständigt blivit bättre. Den billigaste bil som går att köpa är idag oändligt mycket bättre än medelbilen för 20 år sedan. Varför skulle kameror utvecklas diktatoriskt utan hänsyn till konsumenternas gillande?

Tar man en promenad i en storstad idag, så ser man nästan var tredje (typ) med en hörsnäcka MP3 eller telefon i örat. på tunnelbanan sitter dom med laptoppen i knät. det mesta behöver bli lättare få plats i en ficka, helst, laptoppar under kilot dyker upp. alla kan nå varandra,inte ens toan fårman vara i fred, dom pratar mobil även där. kikar du runt hörnet så står Orwell där. Att växla några ord med han som sitter bredvid, på bussen, tunnelbanan. Hemska tanke, bättre att titta en stund på filmen i laptoppen, förmodlingen en blixtrande aktion, så man blir tvungen att stega tillbaka, för man hann inte se. Men kanske någon säger stopp. Har märkt tex att dom finurliga redigeringsmöjligheterna dom stoppade in i D60 instegskamera som dom säger, efter en tid upplever dom det som jobbigt med informationen (någon på en av trådarna skrev om det). När LV möjligheten dök upp hoppa många till av förtjusning, Men det tar sin tid innan man ser hur bra en nyhet är, dom ser begrängsningarna mera nu med mattare komentarer. Mvh. Bengt

Flash Gordon skrev om vad bättre bilarna har blivit. När volvo släppte sin 140 serie 1967. Då hade man börjat tittat mera på säkerheten. På 50-talet tyckte man att föraren hade hela ansvaret. B 18 motorn som volvo kom med ansågs länge som en av bilvärldens mest stryktåliga. Taxichaffisarna körde mer än 40000 mil med 140 serien. men visst 82 hk, mot dagens 150hk, visst är det skillnad. Men jag tror även vi blir påtvunga mycken teknik, som vi inte visste om vi behövde eller ej. Köpte en ny spis glaskermikhäll, fy tusan vad man får torka och putsa, ock massor av restreksioner, vad man skall se upp med. se upp med salt på spisen, tappa inte grytan,hällen kan spricka, torka endast kall spis. spisen måste vara ren före varje matlagning. risk för fastbränning. rakbladskraper följer med. är detta utveckligen då vete tusan. Vänl. /Bengt

Men jag tror även vi blir påtvunga mycken teknik, som vi inte visste om vi behövde eller ej. Köpte en ny spis glaskermikhäll, fy tusan vad man får torka och putsa, ock massor av restreksioner, vad man skall se upp med. se upp med salt på spisen, tappa inte grytan,hällen kan spricka, torka endast kall spis. spisen måste vara ren före varje matlagning. risk för fastbränning. rakbladskraper följer med. är detta utveckligen då vete tusan. Vänl. /Bengt

Så i det ENORMA havet av ny teknologi som dykt upp under dom senaste 30 åren tar du ett exempel på en bristfällig produkt och likställer det med "utvecklingen" som att all ny teknik vore dåligt?

Nu är vi på väg väldigt off-topic...

Kan så vara, försökte så några frö med liknelser. att våra kära kameror kanske inte skilljer sig i utvecklingen, från övriga produkter som släpps i en strid ström, man får helt enkelt se upp och försöka att lunga sig. väldigt många vill direkt ha 30mp 15b/sek inbyggd projektor i kameran mm. Du kanske har märkt att efter en tid nu är inte testarna lika lyriska över LV. klagar rätt friskt faktiskt. Vänl.Bengt

Så i det ENORMA havet av ny teknologi som dykt upp under dom senaste 30 åren tar du ett exempel på en bristfällig produkt och likställer det med "utvecklingen" som att all ny teknik vore dåligt?

Bara ett exempel helge. står inte någonstans i min skrift att all ny teknik är onödig. vilket vore vansinne att skriva. Men hela världens nya teknik är inte bara av godo. Canon 50D fick sig ju enna riktiga kängor av testarna om du har följt tråden, ingen kunde se skillnad mellan 10 eller 15mp hur man än testa. risdal gjorde en megatest mellan 40-50d här på tråden. 50D är en mycket bra kamera men det var skillnaden mellan 10-15mp som det inte gick att se förbättringar. Vänl Bengt

Argumentbefriade åsikter är betydelselösa.
Ok då,
Efter sex år med digitalfoto och 40000 tagna bilder, en del publicerade i olika tidningar, en del använda i trycksaker, hemsidor, produktfoton m.m. så har jag aldrig känt behovet av raw. De få gånger som jag har känt att det har varit en "viktig" fotosession (många människor som ska samlas ihop vid ett enda tillfälle m.m.) har jag kört jpg+raw, men det har alltid slutat med att jag bara använt jpg-filerna.
Visst har det uppkommit problem, men dessa har alltid bestått av felfokus eller totalt felexponerade bilder (t.ex. av misstag kört M-läge 1/100, f2.8 + ISO 1600 mitt på en sommardag).
Så min erfaranhet är, har man bara koll på sitt histogram så är man hemma.
Naturligtvis förstår jag dom som av olika anledningar använder raw, men om man går tillbaka till grundfrågan, till rätt exponerade vanliga bruksbilder behövs det inte.

Kvalificerad efterfrågan finns

Men hur ska det gå till om det dels inte finns några företag som driver utvecklingen framåt, dels inte finns någon efterfrågan?

Nyfiken Stefan

Visst finns det en efterfråga som idag också är väl så kvalificerad, vilket inte går inte att jämföra med "digitaliseringsvågens" skannerbehov. Trots lågkonjunktur och finanskris finns det faktiskt ett och annat företag kvar på vår glob.

MVH/Thomas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar