Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon som fått sin 20D ännu?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag talade med en postkassörska per telefon för ett tag sedan och frågade om jag kunde få ut ett paket utan avi (jag hade kollinr).

Hon uppgav att det "sitter en massa folk och söker på sitt gods på nätet och sedan springer ner till oss...". Jag fick intrycket att det var ett merarbete för dem. Att det störde deras rutiner.

Men, borde inte vi kunna slopa pappersavier? Om man begär "e-avi" när man handlar via postorder så skulle ju posten slippa hanteringen med avier?

Att pappersavi ska skickas med snigelpost och bli liggande någon dag på ett postkontor och därefter bäras ut fysiskt av en brevbärare - ska vi ha det så år 2004?

Vi borde ju åtminstone ha lite valfrihet!
 
Powershooter skrev:
Det var ju samma problem med mitt Nordea Visa som med mitt Amex, jag fick inte ta ut med än 10000 (kontanter) på en 14-dagars period eller nåt i den stilen.
Funderar på att ringa Postcenter och ta reda på vad som egentligen gäller.

Apropå posten ...

För några veckor sedan var jag tvungen att betala en räkning som man gjorde förr i tiden eftersom jag inte får ngt vettigt kvitto via min internetbank.
Det kostar fyrtio (40) kronor att göra det!!!

Svensk kassaservice går tydligen inte bra, inte konstigt med dessa priser. Samtidigt borde de göra det då jag misstänker att ett ansenligt antal pensionärer betalar sina räkningar på det gamla sättet.

/Johan
 
Jag ska ta en snack med dem iaf...kostar ju inget.
20D bör vara i videobutiken om någon timma.

Posten (AB) är inte intresserad av att behålla
Svensk kassaservice..det är ren förlustaffär.
 
sagan skrev:
Jag ska ta en snack med dem iaf...kostar ju inget.
20D bör vara i videobutiken om någon timma.

Ja annars tar dewt ju till på måndag innan du får avin - det vill säga i bästa fall. Känner jag posten rätt så skall avin passera typ 25 "spridande terminaler" innan brevbäraren kanske kommer ihåg att lägga brevet i brevlådan :)

Annars kan du ju sätta sig inne i videoaffären och betrakta deras arbete. Det är dom som lägger avierna på postlådan, så då kanske du kan norpa dig din avi. Kan sura postarbetare vara motvals, så kan väl vi som nyttjar posten vara det också!


Vi håller tummarna!
//
 
Det var aldrig något problem att få ut paketen (utan avi) när det var posten som hade kontor, det är först nu när videobutiken tagit över som servicen blivit dålig.

Öppentiderna är väldans mycket bättre dock, öppet till 21:00 varje dag, inkl. söndag.
 
Vill bara hojta för att alla postcenter verkligen inte är så dåliga som några av er upplevt. Här i byn jag bor i är de riktigt trevliga och har aldrig klagat när jag ringer vid lunch och ber dem hålla på ett paket (dvs inte lämna ut det till utlämningsstället). Sen är det bara att gå dit och legitimera sig - avin sparar de alltså på postcentret.
Jag tjänar en dag på leverensen, och jag upplever det som att de bara är glada att jag använder deras service.
 
bjornt skrev:
Vill bara hojta för att alla postcenter verkligen inte är så dåliga som några av er upplevt.

Jag hämtar paket på en matbutik som dock ligger mycket längre bort än vad posten låg. Men dom är trevliga och det är öppet i princip jämt (8-22 alla dagar). Ja, också kräver dom inte avi då heller :)

//
 
Jag ringde och pratade med videobutiken nu, det finns chans att jag kan få hämta ut 20D utan avi, allt beror på vem man pratar med (vem som råkar jobba i butiken vid tillfället).

Bara hoppas att den kommit då :D

Efter 16:00 blev det sagt.
 
Powershooter skrev:
:)
Kim, jag fick också snällt vända på klacken när jag i Måndags skulle hämta ut min kamera från Cyber. Var på postcenter utan avi vilket de inte såg några problem med. Problemen kom när jag skulle betala prylarna...med amex-kort. Ne se det beviljades inte. Postcenter ser min kortbetalning som ett kontantuttag! De säger att de inte är anslutna till Amex och ser det därför som ett kontantuttag (gräns 10000kr). Paketet står snällt å väntar på mig, fast på fel sida om glasrutan. Jag återkom i Onsdags och skulle betala med mitt Nordea Visa personkonto. SAMMA problem igen. Tydligen ska man behöva komma med kontanter på Postcenter. Jag lyckades till slut göra TVÅ! uttag via uttagsblankett i en annan lucka på postcenter. Gränsen är nämligen även där under den summa jag behövde. Hon gav mig en postväxel för enkelhetens skull (avgiften för denna bjöd hon på) och jag bytte snabbt lucka igen och tror du inte killen i luckan då ville ha 20kr extra för att jag kom med postväxel. Det slutade med att han fick en minusdiff på 20 kr i kassan och jag fick äntligen ut mitt paket. Nästa gång blir det att betala direkt till cyber i förskott tror jag.
För övrigt kan jag bara säga att jag är 110% nöjd med mina nya prylar.

Mats / som lärt sig vad Postcenter går för!


haha :)

Nær de væl gæller kænns de fan som hela værlden går emot en :)
 
Nu åker jag Kim!

Mitt paket finns att hämta ut från och med 14.32 på min lokala Konsumbutik, så nu drar jag från jobbet:)

--jalle

sagan skrev:
Jag ringde och pratade med videobutiken nu, det finns chans att jag kan få hämta ut 20D utan avi, allt beror på vem man pratar med (vem som råkar jobba i butiken vid tillfället).

Bara hoppas att den kommit då :D

Efter 16:00 blev det sagt.
 
Jag ska strax gå ned och kolla om jag kan hämta ut den, den ska ha kommit ditt nu iaf.

Om jag får den idag så ska jag ta lite "testbilder" i studion (gråtrist väder ute) och lägga upp bilderna så snart som möjligt (Läs: ikväll).
 
Var och hämtade min 20D på Expert i E-tuna idag, de fick in två stycken igår. :p

Så nu blev min 9:de plats ledig på Cyber! ;)
 
hurra!

så jag då har jag lyckats hitta en 20D på ebay, med 18-55 och en 2gb hitachi microdrive för 15000 med frakt.
Så någon gång nästa vecka borde det hända grejer!
 
Jag har fått ut min också.. vilken besvikelse

första fotot var...

Tillsdess att jag insåg att jag hade ställt in den på ISO3200...

Annars så är mina amatörmässiga iaktagelser...

att 300D känns bättre viktmässigt:)

20D låter fint i alla fall för mig som kommer från 300D (och är hörselskadad sedan födseln)

Sekvenstagningen är en dröm...

Synd bara att jag har samma skitväder som Cyber så det blir inte mycket att fotografera nu...

Sedan så undrar jag (som kommer från 300D där man inte kan ändra på mycket) hur ni ställer in era CF-funktioner för att få er kamera att passa ert fotograferande?

-jalle


sagan skrev:
Fint, här är första "testbilden"..modellen är ingen annan än sagan :D

http://fphoto.org/Kim10D/20D/20dkimstudio

Objektiv: tamron 28-75/2.8
Inställningar f/8, ISO 100, 1/200s..finaste JPEG, bilden är direkt ur kameran.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.