Jag har gått runt och plåtat med 20D idag och är helt förälskad i B&W-läget, alltså att man kan fotografera i svartvitt.
Visserligen kan man fixa svartvitt hemma, men att se bilderna direkt i svartvitt på displayen är en kick. Dessutom kan man köra med olika filterinställningar. Rör man RAW-kan man alltid gå tillbaka till orginalfärginformationen.
Först irriterade jag mig på att man var tvungen att trycka på fokusvalsknappen innan man kunde byta fokuspunkt med joysticken, men nu har jag programmerat om kameran så att jag direkt väljer af-punkt med tumratten, precis som på min mark II. Otroligt snabbjobbat.
Ett första intryck inomhus var att autovitbalanseringen verkar ha blivit bättre.
Jag tycker att kameran ligger väldigt bra i min relativt stora hand, men jag har korta fingrar. Jag njuter av kameran litenhet och kommer nog bara skruva på ett vertikalgrepp när jag vet att jag ska på sportevenemang eller vid nån modellplåtning.
Sökaren är fjuttig, men det får man väl leva med när kameran trots allt levererar otrolig prestanda för ganska små pengar, jämför med mark II.
Det enda stora minuset är ju att mina häftiga 16-35:a inte blir så häftig med 1,6x-förlängning. Så hur bra kameran än är vill jag ha 1,3x och samma smidighet. Ro hit med en 3D!