Jag tycker du drar detta väl hårt Martin. Jag tycker det beror på hur bilderna används också. Visst kan vi alla ogilla vad vi ser vid pixel peeping men det är väl att göra mobilbilderna orättvisa.
Normalt brukar jag inte publicera mobilbilder här men jag har skrivit åtminstone en blogg vet jag som bara innehåller mobilbilder tagna med Samsung A42. För det ändamålet jag här dokumenterat, så har jag inga problem med de bildernas tekniska kvalitet. Se gärna länken nedan och förstora. Precis som dessa bilderna så används ju många mobiler för att dokumentera allt mellan himmel och jord idag och det räcker de mer än väl till. Om jag jämför med de bilder min mamma tog med sina analoga kameror under 30- och 50-talen, så håller ju dessa mobilbilder en mycket högre teknisk kvalitet även om hennes bilder hade en massa andra kvaliteter mobilbilderna saknar idag.
Zen och konsten att bärga en sjunken motorbåt - Fotosidan
En annan gammal bild som jag tog med min nu 16 år gamla kompakt, Ricoh Caplio R7 från 2007, har jag visat här i min fotoblogg men även printat i A2 rent av, med ett som lite otippat förvånat mig trots att ursprungsbilden bara var i 7 megapixel. Hur det gått till kan du läsa om i den nedanstående länken.
Vissa motiv kan man faktisk printa i storlekar de normalt inte borde användas för enligt "the book" medan andra inte lämpar sig överhuvudtaget och det är klart att om man pixel peepar denna bild så är den långtifrån lika klinisk som en A7 IV-bild skulle varit om jag tagit bilden med den men vi ställer aldrig samma krav på exv. impressionisternas tavlor i Musee de Orsay i Paris - i övrigt inga jämförelser. Betraktningsavstånd spelar också stor roll i praktiken både på detta museum och i andra sammanhang. Även ljuset är extremt viktigt för hur denna bild uppfattas när jag själv ser på den har jag konstaterat. Så är det långtifrån alltid med mina bilder tycker jag.
Höstbild av en ren tillfällighet - Skogsö-höst - Fotosidan
Jag har bilden f.n. själv på väggen i A2 och jag tycker själv att jag trivs med den förvånansvärt bra fast jag normalt inte är någon större fan av en färgskala som är på väg åt Peter Liks övermättade bilder.
Så jag tycker inte man ska vara fullt så kategorisk som många här är om mobilbilder. De räcker ofta väldigt långt och för en majoritet av bildkonsumenterna är mobilfotokvaliteten "good enough". Bara det faktum att mobilerna helt dominerar bildproduktionen i samhället generellt set idag bestyrker ju det faktum att alla dessa bildkonsumenter tycker att dessa bilder faktiskt är "tillräckligt bra" och "tillräckligt bra" har faktiskt de facto konkurrerat ut systemkamerafotot idag.
Det vi håller på med här gör vi faktiskt långt ut i marginalen. Detta avspeglar sig även i våra gamla systemkamera centrerade fotoklubbar som med få undantag har vikande medlemsutveckling idag. Medelåldern är hög och den jag senast besökte för att ev. bli medlem kändes som om den helt höll på att dö trots att den funnits länge i Stockholm och har ett förpliktande namn som hela Stockholms Fotoklubb. Om jag inte missminner mig så verkade även de organisationer som håller ihop Sveriges fotoklubbar ha tappat fart men det kan ju ha varit p.g.a. pandemin också för några år sedan för det sänkte nog många klubbar.