Annons

Mobilbilder snart av högre kvalitet än systemkamerabilder .... fan tro´t?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns flera parametrar som är avgörande för en bra bild. Bortsett ifrån konsten att ta bra foton.
Självklart är det så.
Karl Taylor betonar STARKT kunskap och erfarenheter eller det som brukar kallas för kompetens dvs kunskap och erfarenhet samt förmåga att kunna nytta dessa på ett bra sätt.
Exakt så, och om man brister i denna parameter, faller det hela rätt platt, oaktat hur bra kamerahus/gluggar och övrig kringutrustning man har tillgång till, om du inte vet om hur du skall använda det. Fråga mig gärna hur jag vet 😉😁.

Tyvärr spelar det ingen roll hur kunnig man är om man fotograferar med en kamera (eller telefon) som gör massa skit man inte bett om och där det helt enkelt inte är möjligt att göra som man vill istället.

Tyvärr spelar det ingen roll hur kunnig man är om man fotograferar med en kamera (eller telefon) som gör massa skit man inte bett om och där det helt enkelt inte är möjligt att göra som man vill istället.
Raw-format finns väl i de flesta moderna kameror och mobiler, eller !? Därtill går det alldeles utmärkt att ta s*itbilder även med en aldrig så avancerad MF-kamera också, vad det hela i förlängningen kokar ner till, är bristen på kunskap och handhavande.

Vill man sedan göra det gällande att begränsningarna beror på andra orsaker (som ligger utanför den egna kontrollen), för sitt eget välbefinnandes skull, då kan man alltid göra det, men det förändrar ingenting i sak 😉.

Senast ändrad:
Raw-format finns väl i de flesta moderna kameror och mobiler, eller !? Därtill går det alldeles utmärkt att ta s*itbilder även med en aldrig så avancerad MF-kamera också, vad det hela i förlängningen kokar ner till, är bristen på kunskap och handhavande.

Vill man sedan göra det gällande att begränsningarna beror på andra orsaker (som ligger utanför den egna kontrollen), för sitt eget välbefinnandes skull, då kan man alltid göra det, men det förändrar ingenting i sak 😉.
Som sagt, ska man hålla på med råformat så kan man lika gärna använda en ordentlig kamera. Det känns meningslöst med en mobilkamera.

Alla begränsningar sitter inte i brist på kunskap. Det går helt enkelt inte att få lika bra bilder med en enkel kamera som med en fin kamera. Sen kan man sitta och låtsas att allt bara beror på fotografen om man tycker det är kul, men det gör det inte mer sant.

Edit: För att dra en parallell när vi talar om verktyg, så kan du ju be en urmakare att försöka skruva ihop en klocka med en rubank.

• Gilla
Reaktioner: PMD
Att en mobilkamera kan göra allt en systemkamera kan göra, tror jag inte att någon försöker säga här. Ser jag en cool rovfågel flyga förbi när jag inte har systemkameran med teleobjektiv med, så försöker jag inte ens fotografera den med mobilen.

Men RAW-filer från en mobilkamera kan faktiskt vara rätt ok när man inte har systemkameran med sig. Fotograferar man RAW i mobilen så slipper man dessutom det mesta av det du enligt mig helt rättfärdigt ondgjorde dig över tidigare gällande färger och uppskärpning.

Jag har fått fina bilder från min drönare som mer eller mindre har en mobilsensor och väldigt liknande problem med sina JPG-filer, men den fotar allt JPG+RAW och RAW-filerna är användbara.
PRO-läget i min mobil med RAW har också genererat användbara foton några gånger när jag inte haft systemkameran med och sett något som jag ville fotografera.

Att PRO-läget är krångligt och inte alls lika smidigt som en systemkamera är helt riktigt, men man lär sig att hantera det efter tag.

Mobilen är vad den är, men man behöver nog inte totaldissa den i alla lägen.

Edit: Klockmakaren hade nog föredragit något mindre och när det kommer till kameror är det nog mobilen.

Alla begränsningar sitter inte i brist på kunskap. Det går helt enkelt inte att få lika bra bilder med en enkel kamera som med en fin kamera.
Det är väl förvisso sant, men sett till vad det faktiskt är, (en telefon), så tar dessa moderna mobiler förbluffande bra bilder.
Det känns meningslöst med en mobilkamera.
Varför är det meninslöst !? Det är en egenskap som finns, varför inte utnyttja den, om man skall fota med mobilen !? Jag fotar både i Raw och Jpeg med nin lur
Som sagt, ska man hålla på med råformat så kan man lika gärna använda en ordentlig kamera.
Självklart är en "riktig" kamera att föredra, men det är väldigt praktiskt att kunna fota i RAW med mobilen, och mobilen har man med sig överallt, till skillnad från den "riktiga" kameran. Eller !?

Men var och en gör vad som passar dom bäst, antar jag . Min poäng är bara att en modern mobil tar inte så dåliga bilder som du vill göra gällande, det är min bestämda uppfattning och det var det jag ville få fram, vilket jag nu fått.

Det är väl förvisso sant, men sett till vad det faktiskt är, (en telefon), så tar dessa moderna mobiler förbluffande bra bilder.
Varför är det meninslöst !? Det är en egenskap som finns, varför inte utnyttja den, om man skall fota med mobilen !? Jag fotar både i Raw och Jpeg med nin lurSjälvklart är en "riktig" kamera att föredra, men det är väldigt praktiskt att kunna fota i RAW med mobilen, och mobilen har man med sig överallt, till skillnad från den "riktiga" kameran. Eller !?

Men var och en gör vad som passar dom bäst, antar jag . Min poäng är bara att en modern mobil tar inte så dåliga bilder som du vill göra gällande, det är min bestämda uppfattning och det var det jag ville få fram, vilket jag nu fått.
Som jag tidigare beskrivit så måste man på min lur använda "pro"-läget för att få råformat, och då kan man inte samtidigt få en användbar JPG. Vilket gör att man helt enkelt inte använder det läget för att det är opraktiskt.

Jag "måste" aldrig ta några bilder. Alltså kan jag lika gärna låta bli om jag inte har en vettig kamera med mig. Att använda mobilen är såpass frustrerande att det ändå tar bort precis all eventuell fotoglädje.

Jag "måste" aldrig ta några bilder.

Det är väl förmodligen bara hovfotografen i Nordkorea som måste ta kort och det har jag alltid antagit att du inte är.

Däremot så vill jag ofta även när systemkameran inte är med. En dubbel regnbåge som dyker upp när jag cyklar hem från jobbet eller dylikt, som jag faktiskt vill ha en ok bild på.

Samma här, på min telefon kan jag inte välja bort JPG men jag kan välja till RAW i PRO-läget och jag har likt Makten också en Samsung-lur.
Vet inte om jag kan välja bort Jpeg, men som nämnts, jag kan välja till RAW. Ett mindre bekymmer, kan jag tycka (I mitt fall), jag har 318 Gb minne tillgängligt, och det är en smal sak att ta bort de Jpeg jag inte vill ha kvar.

Möjligt, men även detta går fint att förstöra med "optimering" (maxa kontrasten och mättnaden i inställningar som man gömmer undan för användaren). Ungefär som loudness-knappen på hemljudanläggningar. Borde förbjudas omedelbart.

DXO Mark har nog dom mest omfattande testarna av kamera delen på telefoner, som jag hittills sett i alla fall. Det andra är när Platt TV apparaterna slog igenom på allvar, så kom några varningar om hur dom stora ljusa Elektroniklådorna skruvade upp kontraster och ljus så mycket dom kunde, förutom dom speciella preparerade filmerna som ständigt rullade på skärmarna, bad en gång om att jag ville se bilden från en vanlig kanal ( det gillade dom inte alls )- och det travloppet som kom in var inte bilden bra alls vid just den tiden, idag är det mycket bättre så klart.

Ok, då förstår jag (lite) bättre. Jag har också PRO läge på min lur, men då tar den både Jpeg och Raw samtidigt (om så önskas).
Det gör min med, men JPG-bilderna blir väldigt bleka och trista eftersom man inte får applicera nån "profil" för den idiotiska mjukvaran.

Det är väl förmodligen bara hovfotografen i Nordkorea som måste ta kort och det har jag alltid antagit att du inte är.

Däremot så vill jag ofta även när systemkameran inte är med. En dubbel regnbåge som dyker upp när jag cyklar hem från jobbet eller dylikt, som jag faktiskt vill ha en ok bild på.
Jag vill inte ha en dassig skitbild på en dubbel regnbåge, så har jag bara luren med så låter jag med största sannolikhet bli att fota.

Jag vill inte ha en dassig skitbild på en dubbel regnbåge, så har jag bara luren med så låter jag med största sannolikhet bli att fota.

Jag tror inte att dom som fotograferar med mobilen är ute efter dassiga skitbilder och många gånger blir mobilbilder långt ifrån dassiga skitbilder även om dom inte blir riktigt lika bra som med systemkameran.

Jag tror inte att dom som fotograferar med mobilen är ute efter dassiga skitbilder och många gånger blir mobilbilder långt ifrån dassiga skitbilder även om dom inte blir riktigt lika bra som med systemkameran.
Jag bryr mig inte om vad andra tycker. JAG vill ha bättre bildkvalitet än vad min mobil kan ge (i JPG), och därför orkar jag inte hålla på med den. :sneaky:

Jag bryr mig inte om vad andra tycker. JAG vill ha bättre bildkvalitet än vad min mobil kan ge (i JPG), och därför orkar jag inte hålla på med den. :sneaky:

Då har vi kommit tillbaka till ruta ett, använd RAW i mobilen så får du det. Men för att vi inte skall fastna i vinkelvolten så får vi nog gå till botten på problemet och det är att du inte vill att mobilbilderna skall bli bra.

Nämnde jag att jag hatar mobiltelefoner?

Då har vi kommit tillbaka till ruta ett, använd RAW i mobilen så får du det.
Nej, det har för många andra nackdelar.

Men för att vi inte skall fastna i vinkelvolten så får vi nog gå till botten på problemet och det är att du inte vill att mobilbilderna skall bli bra.
Varför tror du att jag får en åsikt för att du säger att jag har den?

Jag hatar mobiltelefoner bland annat för att hanteringen är vedervärdig. I övrigt hatar jag dem för att de gör folk helt hjärndöda. Gå ut och se dig omkring. Hur många håller inte i en telefon?

Gå ut och se dig omkring. Hur många håller inte i en telefon?

Nu undviker jag så längt det går att gå ut i städer och tätorter. Så dom jag ser som är ute och går har sällan en mobiltelefon i handen. Vandringsstav eller flick/pojk-vän har 90% av dom jag ser när jag är ute och går i handen. Har dom en mobiltelefon i handen, så fotograferar dom (förmodligen i JPG).

Men jag tittar på TV, så känner till fenomenet du pratar om.

Senast ändrad:
Sony är nog liiite närmare det du efterfrågar med sin Pro-kameraapp, men de får ständigt skit av alla "mobilexperter" istället... Jag menar titta på hudtonerna som omhuldade Apple ofta klämmer ur sig. Det ser hemskt ut, men det är som att de har lyckats skruva folks verklighetsuppfattning.

Kan du inte installera någon annan kameraapp som inte är fullt lika korkad?

Kan det bero på att många kollar på webben i sRGB medan Apple väl använde färgrymden Display P3 i bl.a. mobiler idag? Display P3 ger mer rött än sRGB. Jag ser det rätt tydligt om jag växlar mellan sRGB och Display P3 med min monitor. Jag tror möjligen att vi kommer få se ännu mer av dessa problem i takt med att P3 blir vanligt i en del mobiler. Möjligen är det mer begränsade sRGB på väg ut i en fler mobiler än Apples.

Jag tror inte det, JPGs både från Samsung och Apple ser hemska ut på telefonen som tog bilden och man får väl anta att både Samsung och Apple gör JPG-bilder som stämmer överens med färgrymden på deras egna telefoner.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar