Annons

Mobilbilder snart av högre kvalitet än systemkamerabilder .... fan tro´t?

Produkter
(logga in för att koppla)
Visst, men pro-läget innebär att man inte kan använda kameramjukvarans inbyggda bildbehandling heller. Man måste alltså välja mellan råformat eller halvtrasig JPG.

Har funderat på tredjepartsmjukvara men det känns som att polera en bajskorv. Det är helt enkelt inget kul att fota med luren ändå, så jag orkar inte bry mig. Använder den bara för ren dokumentation på jobbet till exempel. Vill jag fota så tar jag med mig en kamera.

Så du hamnar aldrig i situationen att du är någonstans och ser något som skulle bli en jättebra bild och den enda kamera du har med är mobilen?

Så du hamnar aldrig i situationen att du är någonstans och ser något som skulle bli en jättebra bild och den enda kamera du har med är mobilen?
Ytterst sällan, och händer det så brukar luren ändå inte duga. Antingen hinner jag inte fippla till rätt inställningar eller så är den för vidvinklig, eller så är slutartiden för lång (vilket inte går att styra om man inte använder "pro"-läget som är alldeles för bökigt att styra med pekskärm), eller så är fördröjningen mellan avtryck och bild för lång, eller...

Med andra ord; i 99% av de fallen låter jag bli att ens ta fram luren, för jag vet att det ändå bara blir skit.

------------

Bara ett random exempel på en bild där en mobil hade givit fruktansvärda resultat. "Innehållet" i den är 100% tekniskt; det vill säga det handlar om att återge struktur, färgskiftningar och former i ett ganska meningslöst motiv. För att detta ska vara värt att titta på måste den tekniska kvaliteten i min mening vara ganska hög. Det blir den inte med en mobilkamera.

DSCF9007_2048.jpg

[…]

Bara ett random exempel på en bild […] "Innehållet" i den är 100% tekniskt; det vill säga det handlar om att återge struktur, färgskiftningar och former i ett ganska meningslöst motiv. För att detta ska vara värt att titta på måste den tekniska kvaliteten i min mening vara ganska hög. Det blir den inte med en mobilkamera.

Visa bilaga 171703

Den där skulle platsa inramad på en vägg. Eller i någon av Terjes trådar om ”bilder”. Där är ju ändå ”motivet” underordnat bilden med stort B. Tur att du inte tog den med mobilen.

Visst, men pro-läget innebär att man inte kan använda kameramjukvarans inbyggda bildbehandling heller.
Den har jag aldrig använt. Stängs den av i PRO-läget, alltså?
Kan man göra något intressant med kameramjukvarans inbyggda bildbehandling?
Man måste alltså välja mellan råformat eller halvtrasig JPG.
Fånigt nog kan man bara få mobilen att spara råfiler i PRO-mode, och kameraappen startar alltid i vaniljläget även om man har ställt den i PRO-läget förra gången man använde den (åtminstone på S20).
Har funderat på tredjepartsmjukvara men det känns som att polera en bajskorv. Det är helt enkelt inget kul att fota med luren ändå, så jag orkar inte bry mig. Använder den bara för ren dokumentation på jobbet till exempel. Vill jag fota så tar jag med mig en kamera.
Jag har ungefär samma inställning till min mobiltelefon. Jag tar bilder med den eftersom den (nästan) alltid är med men utan några större ambitioner med bilderna.

Det var en stor fördel med Windows Phone (saknar det fortfarande) att man kunde spara bilderna i JPG&DNG i vanliga läget. Då hade man en överbearbetad JPG att lägga upp på facebook och en DNG man kunde göra en snygg bild av när man kom hem.

Det verkar att du skulle kunna beskriva ämnet bättre än Scandinavian Photo (vilket jag tvivlar inte på). Så varför inte skriva en "populär vetenskapligt" artikel i FS blogg, kanske du har redan gjort det. Finns det någon länk?
Det finns många sådana artiklar på internet redan. En del av dem är t.o.m. bra. :)
Den här täcker in en del av ämnet.

Den där skulle platsa inramad på en vägg. Eller i någon av Terjes trådar om ”bilder”. Där är ju ändå ”motivet” underordnat bilden med stort B. Tur att du inte tog den med mobilen.
Nu överdriver du allt, men tack i alla fall! Det är sånt där jag vill fota och det passar väldigt dåligt med alla floskler om att "kameran är bara ett verktyg" och dylikt.

Den har jag aldrig använt. Stängs den av i PRO-läget, alltså?
Kan man göra något intressant med kameramjukvarans inbyggda bildbehandling?

Fånigt nog kan man bara få mobilen att spara råfiler i PRO-mode, och kameraappen startar alltid i vaniljläget även om man har ställt den i PRO-läget förra gången man använde den (åtminstone på S20).

Jag har ungefär samma inställning till min mobiltelefon. Jag tar bilder med den eftersom den (nästan) alltid är med men utan några större ambitioner med bilderna.
Jag menade att pro-läget inte tillåter dig att välja någon "bildprofil", utan det blir bara en platt, gråblaskig JPG och en DNG. Du kan alltså inte använda det läget och förvänta dig att kunna använda JPG:en, vilket är genomidiotiskt. Alltså MÅSTE du bildbehandla råfilen sen, så man kan inte bestämma sig i efterhand.

På små skärmar så ser väl det mesta bra ut...
Det gäller även dåligt processade dslr bilder också.
Många ggr när jag ser bilder på intagram(på min mobil) så tycker jag att bilderna ser helt grymt bra ut, när jag sedan tittar på personens hemsida på min 30" skärm, och ser samma bild där, så undrar jag hur jag kunde tycka att bilden var så bra.

På små skärmar så ser väl det mesta bra ut...
Det gäller även dåligt processade dslr bilder också.
Många ggr när jag ser bilder på intagram(på min mobil) så tycker jag att bilderna ser helt grymt bra ut, när jag sedan tittar på personens hemsida på min 30" skärm, och ser samma bild där, så undrar jag hur jag kunde tycka att bilden var så bra.
Ja, det är ett mysterium att så många vill titta på bilder på en telefonskärm.
Å andra sidan var de bilder som de flesta tittade på innan internets genombrott papperskopior på 9 × 12 cm eller mindre.

Jo, men där försvinner ju en stor del av vitsen med att fota med luren, nämligen att det är "klart direkt". Ska jag lägga ner tid på att fippla med en råfil så gör jag det mycket, mycket hellre med en fil från en bra kamera.

Det tragikomiska är att det BARA är mjukvaran det är fel på. Själva kamerorna är det inget större fel på. Det är bara att nån idiot bestämt sig för att bilderna ska totalt sönder-"optimeras" så att man bara vill kräkas när man tittar på dem. Och denna skit tycker folk tydligen ser bra ut. Jag fattar inte vad som hände med mänskligheten faktiskt.

Edit: Sen finns i och för sig andra grava problem, exempelvis hanteringen av "kameran" (eller ska vi kalla den "tvålen"?). Bara att en lur är omöjlig att hantera med handskar gör den oanvändbar under halva året. Och under den andra halvan så är användargränssnittet ändå ett totalt haveri där det är halvt omöjligt att få skiten att göra som man vill. Om det ens är möjligt.

Nämnde jag att jag hatar mobiltelefoner?
he,he, Sony telefoner får betyg av vissa testare att visa mycket naturliga färger lagom dämpade osv, vilket då inte gillas alls av dom flesta andra testare, det skall tydligen vara överskärpt och kraftiga färger merparten mobilanvändare är vana vid att det skall vara så.

Ja, det är ett mysterium att så många vill titta på bilder på en telefonskärm.
Å andra sidan var de bilder som de flesta tittade på innan internets genombrott papperskopior på 9 × 12 cm eller mindre.
Det beror antagligen på att merparten av befolkningen är så mobilberoende att de tittar på den hela dagarna. Går ju knappt att hitta en människa utan mobilen i handen utomhus numera.

he,he, Sony telefoner får betyg av vissa testare att visa mycket naturliga färger lagom dämpade osv, vilket då inte gillas alls av dom flesta andra testare, det skall tydligen vara överskärpt och kraftiga färger merparten mobilanvändare är vana vid att det skall vara så.
Färgerna tycker jag är oväntat bra med min Samsung faktiskt. Visst, lite onödigt starka, men det är annat som är värre. Av nån märklig anledning så är ingenting i motivet ens i närheten av svart och ingenting heller vitt, utan det blir som ett glapp i vardera änden av histogrammet. Fattar inte hur de tänkt. Kan det vara för att kompensera för usla mobilskärmar som har alldeles för hög kontrast?

Screenshot 2023-09-24 at 10.28.12.png

Jag tror faktisk att många numera har bättre skärm på mobilen än vad dom har på sin billiga laptop eller desktopskärm.
Möjligt, men även detta går fint att förstöra med "optimering" (maxa kontrasten och mättnaden i inställningar som man gömmer undan för användaren). Ungefär som loudness-knappen på hemljudanläggningar. Borde förbjudas omedelbart.

…vill minnas att det var en liknande diskussion om digitala bilder vs analoga då digitalfoto började ta över… Jag ser mobilfoto som smidigt och bra. Visst finns det tillfällen då jag tar fram digitalkamera men de är väldigt få. Bilderna jag tar är till största delen mobil eller analog. Smidigast tycker jag.
Det är givetvis skillnad mellan RAWfiler och JPG. Men många nöjer sig med JPG i kameran oxå.

Jag tycker du drar detta väl hårt Martin. Jag tycker det beror på hur bilderna används också.
Håller helt och hållet med dig i detta, Stenis. Själv tycker jag att mobilerna tar förbluffande bra bilder. Jag har en uppsättning mobilbilder på Shutterstock, varav en har laddats ner 23 ggr.

Med det sagt så säger det ingenting om bilden som sådan, eller om mig som fotograf, men däremot så tycks bilden vara tillräckligt bra för att någon vill betala för den, även om summan är blygsam.

Den första bilden som ö h t laddats ner (och betalats för) från mitt Shutterstock - konto, var en mobilbild. Alla mobilbilder jag har på Shutterstock är tagna med en Samsung Galaxy S8 +, numera sitter jag med en Samsung galaxy S23 Ultra.

Det finns folk som spelat in hela spelfilmer på en mobiltelefon och det har publicerats omslagsbilder till stora modemagasin, bilder tagna med mobiltelefon.

Sedan, om man vill och kan och har kreativiteten, så kan man göra fantastiska saker med sina mobilbilder med en gratisapp (Snapseed) som liknar Ps, fast för mobiler, titta bara här;

Nä Makten, när det kommer till mobiltelefonkameror och deras begränsningar, tror jag inte att begränsningen ligger i i hårdvaran, utan begränsningen finns nog att söka i den som håller i den 😉.

Senast ändrad:
Stort tack Per, jag sökte på Dpreview för ett tag sedan tydligen mina sökord var inte tillräckligt bra.

Jag läste igenom artikel, utmärkt artikel. Det som artikelskrivarna försöker säga är det finns flera faktorer som är avgörande för en bra fotokvalitet där objektiven och sensorn är två att nämna och det visar de med både praktiska bilder och teori.

Karl Taylor en annan känd fotograf beskriver följande komponenter som viktigaste faktorer för fotokvalitet

Visa bilaga 171715
Nämnde Karl Taylor gjorde en jämförelse mellan (jag tror det var) en HB och en Apple-telefon, genom att ta samma bild med bägge kamerorna. Även om telefonbilden inte riktigt går att jämföra med en bild tagen med en (jag tror det var) en HB - kamera, så blev resultatet (med mobilen) förbluffande bra.

En sak som Karl poängterade i en av sina videor var att vad som krävs för att ta bra bilder är KUNSKAP, utrustningen i övrigt är inte avgörande, man kan ta fantastiska bilder med en modern kamera som är över tio - tjugo år gammal, bara man har KUNSKAP om hur man skall gå tillväga, och här tror jag att de flesta av oss som köper det senaste som finns att uppbringa på marknaden, i tron att det skulle generera bättre bilder, går bet.

Vad som behövs är KUNSKAPEN och FÖRMÅGAN att använda det vi har i händerna för tillfället, och att tro att köpa det nyaste och bästa på något sätt skulle generera bättre bilder än med den utrustningen vi redan har till vårat förfogande, är inget annat än självbedrägeri. Vad som saknas är KUNSKAP, och det är inget som kan köpas över disk, utan kan endast förvärvas genom studier och erfarenhet.

Yours truly utgör på inget sätt ett undantag från ovanstående resonemang, så har jag sagt det också 😉.

F ö så älskar jag min "telefon" och skulle inte kunna tänka mig att vara utan den en enda dag, snacka om en "Jack of all trades."

…vill minnas att det var en liknande diskussion om digitala bilder vs analoga då digitalfoto började ta över… Jag ser mobilfoto som smidigt och bra. Visst finns det tillfällen då jag tar fram digitalkamera men de är väldigt få. Bilderna jag tar är till största delen mobil eller analog. Smidigast tycker jag.
Det är givetvis skillnad mellan RAWfiler och JPG. Men många nöjer sig med JPG i kameran oxå.

Möjligheterna är betydligt fler med en systemkamera. Men det går helt klart att ta bra bilder med dagens mobiler också.

Rent teknisk skiljer sig ju kvaliteten åt mellan digitalkameror, mobiler, analoga småbildskameror (135-film), analoga mellaformatskameror, storformat etc. etc.

Men en bra bild är en bra bild oavsett vad den är tagen med. Är bilden tillräckligt bra så är den tekniska kvaliteten sekundär.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar