Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Mobilbilder snart av högre kvalitet än systemkamerabilder .... fan tro´t?
- Trådstartare Sten-Åke Sändh
- Start datum
mikoto
Aktiv medlem
Det finns nog redan, Yongnuo yn455 tex.
Den behöver nog importeras dock, osäkert om den går köra på västerländsk språk.
Yongnuo YN455: A New Android-Powered M43 Mirrorless Camera
Yongnuo has unveiled the YN455, a new Android-powered Micro Four Thirds mirrorless camera that straddles the line between camera and phone.
petapixel.com
laha
Aktiv medlem
Det såg bra ut det där, men jag vill nog ha en inbyggd sökare innan jag slår till. Objektiv har jag redan.Det finns nog redan, Yongnuo yn455 tex.
Yongnuo YN455: A New Android-Powered M43 Mirrorless Camera
Yongnuo has unveiled the YN455, a new Android-powered Micro Four Thirds mirrorless camera that straddles the line between camera and phone.petapixel.com
PMD
Aktiv medlem
Ungefär 13 mm f/0.7, alltså. Det blir nog ett ganska stort objektiv som förtar en del av mobilkamerans smidighet.Hade det gått att få en mobil med 1-tums sensor och en fast brännvidd på motsvarande 35mm f1.8 så hade jag sällan använt något annat.
PMD
Aktiv medlem
Ingen telefon, vad jag kan se.Det finns nog redan, Yongnuo yn455 tex.
[/URL]
Lite kul är det dock att det finns kameror med Android som operativsystem. Android utvecklades från början som ett kameraoperativsystem, men när Google tog över det blev inriktningen telefoner.
thommym
Aktiv medlem
Användarvänligheten och snabbheten med en mobil, inklusive alla smidiga redigeringsmöjligheter, inte minst i raw-format med Lightroom Mobile vinner för mig överlägset över krånglet med en riktig kamera - om bara man slapp det gudsförgätna fiskeöge-perspektivet.
Tycker du verkligen att det är enklare och snabbare att ta en bild med mobilen?
Jag upplever det tvärtom mycket långsammare och svårare. Kameran kan jag förinställa och bara lyfta till ögat och trycka av på nolltid. Vill jag justera så kan jag ändra utan att ta ögat från motivet i kameran. Det har jag aldrig lyckats med på mobilen.
Falumas
Aktiv medlem
Ett tema som diskuteras ovanligt lite är att mobilbilder från moderna mobiler oftast är så AI-bearbetade att man knappt kan vara säker på att dom visar verkligheten.
Men det är onekligen imponerande vad dagens mobiler klarar av. Nu är det inga problem att se att detta är en mobilbild, men bergen hade jag inte klarat av att fotografera handhållet med FF och f1.8 både sensorn och objektivet stabiliserat.
Att mobilen lyckades få till detta är inget annat än helt imponerande, med blotta ögat kunde jag bara se ljuskällorna.
Om jag inte missförstått helt hur mobilen gör detta är det, massvis med foton med kort slutartid under 6sek som senare läggs på varandra och sedan blir det AI-bearbetad.
Bergen ligger i ett av Europas minst ljusförsmutsade områden och bilden är tagen handhållet 22:46 i Februari med en 2år gammal Samsung mobil.
Men det är onekligen imponerande vad dagens mobiler klarar av. Nu är det inga problem att se att detta är en mobilbild, men bergen hade jag inte klarat av att fotografera handhållet med FF och f1.8 både sensorn och objektivet stabiliserat.
Att mobilen lyckades få till detta är inget annat än helt imponerande, med blotta ögat kunde jag bara se ljuskällorna.
Om jag inte missförstått helt hur mobilen gör detta är det, massvis med foton med kort slutartid under 6sek som senare läggs på varandra och sedan blir det AI-bearbetad.
Bergen ligger i ett av Europas minst ljusförsmutsade områden och bilden är tagen handhållet 22:46 i Februari med en 2år gammal Samsung mobil.
MrKarisma
Aktiv medlem
Tycker du verkligen att det är enklare och snabbare att ta en bild med mobilen?
Jag upplever det tvärtom mycket långsammare och svårare. Kameran kan jag förinställa och bara lyfta till ögat och trycka av på nolltid. Vill jag justera så kan jag ändra utan att ta ögat från motivet i kameran. Det har jag aldrig lyckats med på mobilen.
Ja det är så jag upplever det, mobilkameran är ju startad redan innan jag lyft upp den (dubbeltryck på on/off knappen för Samsung /handledsvrid för Motorola) och sen tar jag bara bilden direkt, helt knäpptyst, snabbt och diskret.
Om mobiltelefoner hade objektiv motsvarande närmre 35-50mm på huvudkameran så hade jag nog inte använt nån riktig kamera alls längre, de 16mp raw filerna med Gcam från min superbilliga (1500kr NY när jag köpte) gamla Moto G30 blir otroligt fina och med riktigt bra dynamiskt omfång.
Men såklart, använder man mobiltillverkarens egen inbyggda kamera-app så kan man i de flesta fall inte förvänta sig jättemycket ens från rawfilerna tyvärr.
Sen hänger det ju på vad man gillar att fotografera såklart, jag är mest inne på gatufotografi, hade jag velat fota landskap, makro, sport eller fåglar så hade ju inte mobilen funkat överhuvudtaget.
fotobollfoto
Aktiv medlem
En sådan skulle få hälften många köpare som den utan mobil. Om du gillade kameran, men inte den inbyggda mobilen skulle du leta vidare.Mobil med inbyggd hyfsat bra kamera finns det hur många som helst. Jag skulle vilja ha en systemkamera med inbyggd mobil.
Jag skulle vilja ha en systemkamera med inbyggd internetuppkoppling. Som det ser ut idag behöver jag ha med mig en liten 4G-router bredvid kameran.
Det hade eventuellt kunnat funka att köra mobilen som internetanslutning om det inte vore så kass att iPhone kopplar ifrån internetdelningen efter en väldigt kort tid av inaktivitet.
unoengborg
Aktiv medlem
Nu fokuserade denna artikeln på bildkvaliteten och inte handhavandet i sig men jag tycker också det blir konstigt med en sådan här jämförelse där man skriver att mobilbildskvaliteten kan komma att passera kvaliteten hos bilder tagna med systemkameror. Vilka systemkameror då? A7 IV eller A6000 som väl fortfarande säljs. Vilken typ av bilder då? Fågelbilder, mörkerbilder ...
Vad är bildkvaliteten hos bilder som aldrig blev tagna, p.g.a. brister i t.ex ergonomi eller avsaknad av långt tele. Vi kommer nog att få dras med "riktiga" kameror ett bra tag till.
Bengf
Aktiv medlem
Ett tema som diskuteras ovanligt lite är att mobilbilder från moderna mobiler oftast är så AI-bearbetade att man knappt kan vara säker på att dom visar verkligheten.
Visa bilaga 171357
Min gamla RX100 från 2012 har också en typ av seriebilder funktion som lägger ihop, man kör utan blixt och man märker hur den tar lite tid på sig, har dock inte provat på landskap utan mera några enstaka personbilder, bilderna blir dock inte jättebra precis, men ganska så där okej som minnes bilder, kameran gör detta tyst utan störning, så det kan kanske passa i bland utan att blixten gör alla runtomkring uppmärksamma. RX100 fick med senare modeller bättre objektiv än den första modellen.
fotobollfoto
Aktiv medlem
Väldigt hög!Vad är bildkvaliteten hos bilder som aldrig blev tagna, […]
Jag har massor av otagna bilder som i mitt huvud är hur bra som helst. ”jäklar vad fint, här borde jag haft kameran med mig”. Bilden ligger kvar i minnet och blir bara bättre med åren.
lonian
Aktiv medlem
Visa bilaga 171357
Ja det vore underhållande om liknande funktion fanns i auto läget på systemkameror.
Jag skulle dock sparsamt använda autoläget i så fall, testa vid vissa situationer bara.
Falumas
Aktiv medlem
Jag har ett 2.5-5x makroobjektiv till min FX-kamera, dvs jag kan få något att bli 5x så stort på sensorn som det är i verkligheten.
Med tanke på hur svårt där är att fotografera vid 5x så tror jag att få behöver ta till mindre sensor för att få ännu mer.
Vad menar du med geometrisk data?
Jag har i princip samma snabbredigeringsmöjligheter på min Z6:a som jag har i mobilen.
Dom flesta nyare systemkameror kan idag via mobilen trådlöst skicka bilder och videos direkt till server/kund.
Jag har nog aldrig varit ute och fotograferat utan att ha mobilen med mig och solens upp och nedgång tittar jag på min mobil även om jag fotograferar med min systemkamera.
Det finns tillfällen när dom allra flesta av oss lämnar våra dedikerade kameror hemma och beger oss ut som vanligt folk med endast en mobil och dom flesta av oss har nog en relativt kompetent mobilkamera i våra fickor oavsett om systemkameran är med eller inte.
Med tanke på hur svårt där är att fotografera vid 5x så tror jag att få behöver ta till mindre sensor för att få ännu mer.
Vad menar du med geometrisk data?
Jag har i princip samma snabbredigeringsmöjligheter på min Z6:a som jag har i mobilen.
Dom flesta nyare systemkameror kan idag via mobilen trådlöst skicka bilder och videos direkt till server/kund.
Jag har nog aldrig varit ute och fotograferat utan att ha mobilen med mig och solens upp och nedgång tittar jag på min mobil även om jag fotograferar med min systemkamera.
Det finns tillfällen när dom allra flesta av oss lämnar våra dedikerade kameror hemma och beger oss ut som vanligt folk med endast en mobil och dom flesta av oss har nog en relativt kompetent mobilkamera i våra fickor oavsett om systemkameran är med eller inte.
thommym
Aktiv medlem
Ja det är så jag upplever det, mobilkameran är ju startad redan innan jag lyft upp den (dubbeltryck på on/off knappen för Samsung /handledsvrid för Motorola) och sen tar jag bara bilden direkt, helt knäpptyst, snabbt och diskret.
Om mobiltelefoner hade objektiv motsvarande närmre 35-50mm på huvudkameran så hade jag nog inte använt nån riktig kamera alls längre, de 16mp raw filerna med Gcam från min superbilliga (1500kr NY när jag köpte) gamla Moto G30 blir otroligt fina och med riktigt bra dynamiskt omfång.
Men såklart, använder man mobiltillverkarens egen inbyggda kamera-app så kan man i de flesta fall inte förvänta sig jättemycket ens från rawfilerna tyvärr.
Sen hänger det ju på vad man gillar att fotografera såklart, jag är mest inne på gatufotografi, hade jag velat fota landskap, makro, sport eller fåglar så hade ju inte mobilen funkat överhuvudtaget.
Jag skulle gärna ställa upp på en vadslagning om att för just gatufotografi är det snabbare med säg en Nikon Zf för att ta nåt modernt.
Även knäpptyst om man tycker det är viktigt. Och bildkvalitén ska vi inte snacka om.
Falumas
Aktiv medlem
"Vad menar du med geometrisk data?"
Det betyder geografiska data dvs longitud och latitud. Varje mobil har en GPS inbyggd. Vissa system kameror har det inbyggt eller man kan köpa en modul som extra tillbehör som man kopplar till USB-porten.
"Dom flesta nyare systemkameror kan idag via mobilen trådlöst skicka bilder och videos direkt till server/kund."
Helt rätt men har du en systemkamera då måste du först överföra filerna via Bluetooth, WLAN (trådlösnätverk) till mobilen innan du kan skicka iväg till någon. Däremot om du tar bilden/videon i mobilen då skickar du direkt dvs du slipper överföringen från kameran till mobilen.
alt 1. Bilden/videon tas med systemkamera/videokamera
systemkamera/videokamera ---> mobil ---> till mottagare
alt 2. Bilden/videon tas direkt i mobilen
mobil --> Mottagare
Hälsningar
Min kamera är alltid uppkopplad med BT till min telefon och mobilen skickar kontinuerligt GPS-data till min kamera och kameran skickar bilderna till min telefon. Nu fotar jag inte världsomvälvande händelser, så det extra steget som bilderna får ta via mobilen (vilket säkerligen tar någon sekund) har aldrig känts som något problem för mig.
fotobollfoto
Aktiv medlem
Jag hade gärna haft en 4/5-G modul i min systemkamera. Men även utan detta är det inte så krångligt som du säger. Internet får jag från en 4G-router för några hundralappar och mitt tvilling-sim. Min tio år gamla systemkamera ansluter via Wi-Fi. Är bara båda apparaterna igång hamnar bilderna på Flickr någon sekund efter att den är tagen.[…]
har du en systemkamera då måste du först överföra filerna via Bluetooth, WLAN (trådlösnätverk) till mobilen innan du kan skicka iväg till någon. Däremot om du tar bilden/videon i mobilen då skickar du direkt dvs du slipper överföringen från kameran till mobilen.
[…]
Bilder jag tar med mobilen kan jag också ladda upp till Flickr. Men då måste jag först ta den. Sedan välja den. Sedan välja att ladda upp den.
Falumas
Aktiv medlem
Japp, precis så fungerar det och det fungerar bra. Faktiskt bättre än med en GPS på kameran, jag har en extern Nikon GPS också som jag inte använder längre.
Mobilen hittar position på flera sätt GPS/GLONASS/Galileo (Har du en Oppo/Huwai så finns säkert BeiDou också) via satellit, men dessa fungerar dåligt inomhus. Mobiler brukar därför även kunna hitta var du är genom att titta vilka WLAN som finns tillgängliga och slå dom mot någon databas. I vissa köpcentrum fungerar det så bra att du kan navigera med mobilen i dom, helt utan kontakt med satelliter.
Mobilen hittar position på flera sätt GPS/GLONASS/Galileo (Har du en Oppo/Huwai så finns säkert BeiDou också) via satellit, men dessa fungerar dåligt inomhus. Mobiler brukar därför även kunna hitta var du är genom att titta vilka WLAN som finns tillgängliga och slå dom mot någon databas. I vissa köpcentrum fungerar det så bra att du kan navigera med mobilen i dom, helt utan kontakt med satelliter.