Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mobilbilder snart av högre kvalitet än systemkamerabilder .... fan tro´t?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja det pratas om tillräckligt bra bilder från våra telefoner, och visst är det behändigt i fickan och flera fördelar som nämns i tråden, men alla har väl sett dom många digitala filmer från intervjuer som ständigt är med i morgon programmen i TV, det är bilder rakt upp i näsan, det skakar och ljudet är dåligt, så hela Sverige är nu vana vid många riktigt dåliga film inslag. undantag fins förstås att hitta i den stora mängden av filmer, men tänk efter hur det har blivit egentligen i det vanliga nyhetsflödet.
Det där är en ganska viktig aspekt som lätt glöms bort; att intrycket av en bild eller film är relativt. Tittar man bara på mobilbilder, eller för den delen med mobilen, så kommer man till slut inte begripa att det gör nån skillnad med en bättre kamera.

Ja det pratas om tillräckligt bra bilder från våra telefoner, och visst är det behändigt i fickan och flera fördelar som nämns i tråden, men alla har väl sett dom många digitala filmer från intervjuer som ständigt är med i morgon programmen i TV, det är bilder rakt upp i näsan, det skakar och ljudet är dåligt, så hela Sverige är nu vana vid många riktigt dåliga film inslag. undantag fins förstås att hitta i den stora mängden av filmer, men tänk efter hur det har blivit egentligen i det vanliga nyhetsflödet.
Visst är det märkligt. Folk köper 4K och ännu värre upplösning när det kommer nya tv-apparater. Sen accepterar man usel kvalitet på sändningarna. För att inte tala om allt komprimerat ljud som strömmar ut i form av musik.

Problemet är att fysikens lagar inte alls utvecklats senda de tillkom... Så oavsett hur fort eller långsamt resten går så kommer dessa lagar - huggna i sten - alltid begränsa mobilen på grund av dess lilla format.

AI i alla ära men även där finns begränsningar. När bilden på skärmen inte längre ser ut som det ögat ser - för att AI gått för långt i sin iver att skapa en perfekt bild, så kommer även där finnas en gräns för vad man kan uppnå.

Lite det jag sa. Vi rör oss mot 1" sensorer, vilket förvisso inte är fullformat/småbild men har använts i mer kompakta systemkameror. Högupplösta sensorer på 100MP+ håller sig inom fysikens lagar med pixel binning som ger oss färre men större pixlar. Allt för att ge oss bästa möjliga bilder.

När hårdvaran slår i taket för fysikens lagar kommer mjukvaran och kompenserar för detta. Allt har sin gräns, men det är helt klart att mobilkamerorna minskar gapet mot systemkamerorna dag för dag.

Sen står såklart inte utvecklingen helt still på den andra sidan. Utvecklingen av så väl sensorer som den spegellösa tekniken har idag gett oss mellanformatskameror som är minst lika smdiga som småbildskameror. Priset har såklart inte börjat krypa nedåt, ,men mellan en kompetent mobil och en mellanformatskamera är steget bra mycket större.

AI kommer också till sin rätta i Sonys nya kameror som lär sig rörelsemönster och fixar att låsa fokuset innan objektet har kommit dit. Som sagt, framtiden blir spännande!

Om en mobilkamera någonsin kommer kunna ta lika bra bilder som en systemkamera - i alla avseenden lika bra, inte bara för att visa på en skärm utan även vid högupplösta utskrifter så har jag inget emot det. Väntar spänt på en 400mm/F2.8... anytime now...

Om en mobilkamera någonsin kommer kunna ta lika bra bilder som en systemkamera - i alla avseenden lika bra, inte bara för att visa på en skärm utan även vid högupplösta utskrifter så har jag inget emot det. Väntar spänt på en 400mm/F2.8... anytime now...
På den här mobilen kan du montera vanliga Leicaobjektiv med M-fattning. Tyvärr finns väl Leicas 400/2,8 bara med R-fattning …

På den här mobilen kan du montera vanliga Leicaobjektiv med M-fattning. Tyvärr finns väl Leicas 400/2,8 bara med R-fattning …

Fast inte särskilt mobilt längre då, plus dålig ergonomi och säkert löjligt dyrt. Poängen är att allt ska vara platt som dagens mobiler, inklusive objektiv.

Jag har aldrig förstått fotografer som gått över till att bara fota med mobilen. Jag har en vän som lade ner flera hundratusen på en treårig fotograf utbildning utomlands. Han var duktig och fotade med Canons fullframe fram till 2017. Bilderna han tog redan för 15-20 år sedan är jättefina. Nu fotar han enbart med telefonen, printar aldrig och är allmänt lat. I och med att han bara ser bilderna på sin telefon så är han nöjd. Facebook och instagram kräver inte mer. På min IMac ser dom fruktansvärda ut och de få bilder han printat är pinsamt dåliga ljämfört med bilder han tog och hade på internationella utställningar med sin Canon 5D för 15 år sedan. En kamera som idag begagnad kostar runt 2000kr.
Han ger sig aldrig ut för att fotografera längre och har tappat intresse totalt tack vare telefonen som inbillat honom att det är det enda han behöver. Jag har sett liknande fall på många håll och tycker det är synd.

Låter som 90% av vanligt folk, fjantar med sina mobilder och surfplattor...

Jag vill hålla i en kamera som ser ut som en kamera , titta i sökaren och känna när jag tar bilden.

Det vill jag också. Fota Raw med en mobil är bara en nödkamera när inget annat är möjligt.

Men alla är vi olika som tur är.
JO annat vore konstigt.

Redan färginterpolerad och färdig, precis som Canons sRAW och mRAW eller DNG-filer som exporteras from PureRAW. Heta pixlar måste man manuellt sitta och klona bort.

Ladda ned filen och titta på bilarnas baklyktor https://www.dpreview.com/sample-galleries/4660266261/apple-iphone-13-pro-sample-gallery/8413306737

Det ser precis ut som VNG4 som jag har bifogat nedan.

Annars är det såhär jag vill ha det för att själv kunna välja metod.

VNG4 vs RCD+VNG4 för de två färgglada bilderna.

Bilagor

• Skärmbild från 2022-11-02 20-58-58.png
    Skärmbild från 2022-11-02 20-58-58.png
    159.6 KB · Visningar: 19
  • Skärmbild från 2022-11-02 21-18-09.png
    Skärmbild från 2022-11-02 21-18-09.png
    25.3 KB · Visningar: 19
  • Skärmbild från 2022-11-02 21-18-22.png
    Skärmbild från 2022-11-02 21-18-22.png
    18.1 KB · Visningar: 16
Senast ändrad:
https://www.fotosidan.se/forum/goto/post?id=2321953Bengf sa:

Makten svarade:
Det där är en ganska viktig aspekt som lätt glöms bort; att intrycket av en bild eller film är relativt. Tittar man bara på mobilbilder, eller för den delen med mobilen, så kommer man till slut inte begripa att det gör nån skillnad med en bättre kamera.

Kvalitetsdiskussionen är långtifrån ny. På 70-talet var den central när grafikerna försökte försvara sina jobb när DN/Expressen ville datorisera och helst helt göra sig av med grafikerna som då hade en mycket välorganiserad facklig lokalorganisation i tidningshuset i Marieberg.

Grafikerna vann första ronden och lyckades utverka att de fick utbildning i den nya tekniken och många fick initialt ha kvar sina jobb men med delvis nytt innehåll. Däremot såg tidningarna tidvis för jävliga ut på ren svenska och ibland fick prenumeranterna tidningar med både helt blanka sidor och röd makulatur färgmärkning innan man fick ordning på tryckkvaliteten igen. Däremot fick, precis som grafikerna varnat för, läsarna vänja sig vid den usla avstavning m.m. som de nya verktygen lämnade efter sig.

Finns det pengar att tjäna för media på datorisering och rationalisering så har detta alltid vägt tyngre än kvalitetshänsyn. Så här i efterskott så får man ju ge tidningarnas ledning rätt för de hävdade ju att läsarna ändå skulle vänja sig vid att allt inte blev perfekt så långe det var "good enough".

Grafikerna köpte sig lite tid på DN/Expressen men på vecko- och månadstidningarna där man inte tryckte daglig färskvara var de helt chanslösa. När sedan den andra vågen kom på 90-talet med det fulla genomslaget av den totala datoriseringen så skedde den helt på ägarnas villkor. Numera finns inte ens det grafiska LO-förbundet kvar som ett eget förbund en gång.

När sedan turen kom till fotograferna så var de en mycket enklare match för tidningarna att köra över då fotograferna är en mycket mer heterogen och ganska illa organiserad grupp. Tidningarna upptäckt också snart att det oftast var allmänheten som verkligen varit på plats och inte deras egna fotografer som tagit bilder och video. Billigare blev det också och en del material bjuder allmänheten på gratis i sin glädje över att tidningen vill ha deras bilder. Så tidningar och övriga media har väl bara tackat och tagit emot för att sedan glatt göra sig av med de flesta av sina egna fotografer.

Sten-Åke Sändh - Stenis Fotoblogg - Fotosidan

Jag tror inte ett ögonblick på att en liten mobilkamera med sin lilla sensor o lilla optik kommer kunna ta lika bra bilder som en BRA systemkamera. Tror det är mer eller mindre omöjligt.

Jag kommer ihåg en jämförelse mellan möjligen en Canon 5D mk III och en kompakt på Imaging resource och då valde en del kompaktbilden "för att den bilden var skarpare" - läs hade längre skärpedjup och mindre suddiga kanter. Så kan det också vara :), för vissa.

Vad är en bra bild?

Bildkvalitén behöver inte bli bättre så länge handhavandet är kasst. Jag brukar försöka använda mobilen när jag dokumenterar byggmoment där jag inte behöver 20 megapixlar och jag blir irriterad varje gång eftersom mobilen inte lyder mig. Vid dessa tillfällen, senast för en halvtimme sedan, tänker jag att det måste vara en av mänsklighetens sämsta uppfinningar. Det syns knappt på skärmen vad som kommer med när solen skiner. Jag ljusar upp bilden genom att peta på skärmen men inget händer när jag trycker av och telefonen återgår till ursprungsläget. Det hela upprepas några gånger tills det äntligen blir en bild. Ja ni förstår... Usel uppfinning helt enkelt. 😉

En artikel som egentligen handlar om något annat, men som ändå berör det här med mobiler vs systemkameror.

Något av det klyftiga jag tycker att artiklen tar upp:

"Combining multiple shots can significantly reduce image artifacts, which can then be hidden behind sharpening and resizing for social media applications. This basic concept can be extended to HDR, panorama, and night mode to name a few applications. With Google extending the concept of the RAW file to computational (multi-shot) RAW, you have the basis for a step-change in processing. Except — of course — camera manufacturers are largely ignoring this space. "

OCh som kommetar till Hans Erik här ovan - manuellt läge! Oftast kallat"proffsläge" eller genom en seperat app.Open Camera för Android t ex.

Låter en ställa in allt, lika väl som på systemkameran. Kan vara lite bökigare, men ger ett konsekvent resultat.

Sen är vissa tillverkare bättre och sämre när det kommer till sina kameraappar. Jag stör mig på att jag inte enkelt kan över/underexponera bilder med min Samsung, Men 9/10 ggr blir det bra ändå och jag har 2 oilka proffslägen att ta till om jag vill styra kameran själv.

När folk publicerar sina "usla" mobilbilder får de ursäkta sig med att "kameran är så dålig". Tänker på majoriteten av bilder på halomånen häromnatten t.ex. Det kan ju vara handhavande förstås. Många använder mobilens "blixt" när de tar nattbilder.

Hade det gått att få en mobil med 1-tums sensor och en fast brännvidd på motsvarande 35mm f1.8 så hade jag sällan använt något annat. Men till den dag tillverkarna slutar envisas med fisköge-perspektiv på huvudkameran så är det för mig en omöjlighet oavsett sensorstorlek.
Med det sagt så skiter jag förstås fullständigt i om linspaketet på baksidan blir lite klumpigt.
Användarvänligheten och snabbheten med en mobil, inklusive alla smidiga redigeringsmöjligheter, inte minst i raw-format med Lightroom Mobile vinner för mig överlägset över krånglet med en riktig kamera - om bara man slapp det gudsförgätna fiskeöge-perspektivet.

Senast ändrad:
När folk publicerar sina "usla" mobilbilder får de ursäkta sig med att "kameran är så dålig". Tänker på majoriteten av bilder på halomånen häromnatten t.ex. Det kan ju vara handhavande förstås. Många använder mobilens "blixt" när de tar nattbilder.

De använder inte mobilens blixt, utan "det BLEV blixt" :LOL:

Hade det gått att få en mobil med 1-tums sensor och en fast brännvidd på motsvarande 35mm f1.8 så hade jag sällan använt något annat. Men till den dag tillverkarna slutar envisas med fisköge-perspektiv på huvudkameran så är det för mig en omöjlighet oavsett sensorstorlek.
Med det sagt så skiter jag förstås fullständigt i om linspaketet på baksidan blir lite klumpigt.
Användarvänligheten och snabbheten med en mobil, inklusive alla smidiga redigeringsmöjligheter, inte minst i raw-format med Lightroom Mobile vinner för mig överlägset över krånglet med en riktig kamera - om bara man slapp det gudsförgätna fiskeöge-perspektivet.

Du vill alltså springa runt med någon sådan här? Ser inte vidare ergonomiskt ut och måste även ha extra plats för objektiv.

Bilagor

• Screenshot_20230610_082503_Chrome.jpg
    Screenshot_20230610_082503_Chrome.jpg
    239.8 KB · Visningar: 12
  • Screenshot_20230610_082447_Chrome.jpg
    Screenshot_20230610_082447_Chrome.jpg
    172.8 KB · Visningar: 12
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar