Rickard,
(och en hel del andra med samma utgångspunkter)
Jag vet att jag antagligen försöker stoppa tillbaka tankräm i tuben eller pissa i motvind genom att försöka övertyga dig, men jag vill ändå göra ett försök
Jag kan hålla med om att likna olaglig användning av program vid stöld är en dålig liknelse, men faktum är att du i dina resonameng gör ungefär samma tankevurpa.
Huvudpoängen är att när någon säljer ett program säljer de inte en fysisk produkt, en vara eller ett ting. De säljer en tjänst, tjänsten att få använda deras program, att få utnyttja resultatet av deras yrkesskicklighet.
Om jag förstod saken rätt så jobbade du med rörläggeri. Om jag skall likna olaglig användning av program med något så är det som att anlita dej (utnyttja din yrkesskicklighet, dina kunskaper, din erfarenhet) och sedan inte betala för det. Glöm de fysiska prylarna (rör, kopplingar, CD-skivor eller vad det nu är), tänk istället på
tjänsten du tillhandahåller.
- Att istället för PS använda ett program som GIMP, det är som att anlita en ideelt arbetande rörläggare som av ett eller annat skäl valt att arbeta utan att ta betalt (så som till exempel en hel del människor gör inom biståndarbete eller liknande - inte så ovanligt).
- Att lära sig av dig och sedan utföra rörarbetet själv, det är som att kika på när någon jobbar i PS och skriva ett eget program. Risken är ju förstås stor att det inte blir lika bra och tar längre tid, men så funkar ju tillvaron.
- Och som sagt, att använda PS och inte betala för det, det är som att tillhandahålla allt material, anlita dig och sedan vägra betala för ditt arbete, för dina kunskaper och din erfarenhet.
Det är ju samma när vi tar betalt med bilder. Om vi struntar i udda randfenomen som att sälja numererade utskrifter så tar vi ju oftast inte alls betalt för själva den fysiska bilden - utan för tjänsten att någon annan drar nytta av våra kunskaper att ta bilder. När en tidning köper en sportbild för mig är det inte bildfilen jag skickar de betalar för, det är min tid, mina kunskaper och min erfarenhet - mitt arbete.
Att inte betala för ett program som säljs är att använda sig av programmerarnas yrkeskunskaper och vägra betala för det. Själva programkoden är ungefär som min bildfil i exemplet ovan, det är inte det jag tar betalt för.
Det är det här som immaterialrött handlar om - rätten att kunna få betalt för sitt arbete, sina kunskaper och sina erfarenheter. Det är inte konstigare än att betala en taxichaufför mer än driftkostnader för en taxifärd, att betala mer än vad råvarorna kostar på en restaurang eller att betala för en rörmokarens yrkesskicklighet.