Jag vill kunna välja själv i min dator. Jag vill avgöra om jag vill att den ena skärmen ska tona i blått, den andra i bajsbrunt eller inte. Jag kan inte förstå hur någon kan försvara ett operativsystem som helt uppenbart förvägrar mig att välja sånt själv.
Buggar och problem kan inträffa i alla system (även för mig med MacOS, och andra som jag känner som provat på Linux).
Speciellt färghantering, både gällande skärmar och utskrifter, tenderar ofta att vara ett extra känsligt och svårt kapitel.
Det är möjligt att W10 fungerar hos en del.
Absolut.
Nu kör jag själv främst MacOS för att de kanske har något bättre inbyggd hantering av färgprofiler, men skillnaderna är relativt små totalt sätt (samt att jag gillar mina MBP 15":are). Även om MacOS är absolut vanligast för de flesta yrkesfotografer (extremt få som kör Linux), så finns det de som även där kör Windows (eller både Windows och macOS) framgångsrikt.
Såg en siffra från Adobe (för ett antal år sedan) där de enligt intern statistik och uppgifter sålde ungefär 50/50 för MacOS och Windows gällande Lightroom.
Det hade de förmodligen knappast gjort om det hade fungerat dåligt för väldigt många.
Det som gör mig så förbannad är diktatorsfasonerna som Microsoft har börjat med. I min dator bestämmer jag. Det anser inte Microsoft, därför vill jag slippa Microsoft i framtiden. Just nu gäller det bara att jag får till en användbar dator fram tills att jag har tid och råd att skaffa en Microsoftfri dator. Det är därför jag vill ha möjligheten att återställa skärmar till användbart utförande.
Bara för att man drabbats av ett problem så skulle jag inte kalla det för "diktatorsfasoner". Känns något överdriven tolkning av läget (upplever jag det som).
...och jag är långt ifrån nybörjare på Windows.
Vad bra. Då har du koll på hur du skall hantera det. Klar fördel för dig där.
Det sagt så är det inte heller så svårt att gå över till MacOS (speciellt som du även verkar ha en del Unixkunskaper också).
Beträffande utseende så liknar W10 mest W2.0, men det är inte operativsystemets utseende som min tråd handlar om.
Ok.
Nyfiken; Har du ens använt Windows 2.x (enligt dig själv så verkade det enligt din egna utsago vara Win 3.x du startade med)?
Varför jag är nyfiken är att jag hört några andra nämna det, men oftast har de inte så bra koll då de aldrig själva använt det, och repeterar bara något de hört någon annan säga (själv så har jag använt Windows 1.x och framåt, Apple DOS sedan slutet av 70-talet, och första versionerna av MacOS på 80-talet, samt Unix/*BSD och VMS från 80-talet och framåt).
Men visst, nu är vi lite OT. Man kan ändå inte låta bli då jag hör många ha referenser (behöver som sagt inte gälla dig) till saker som de de facto aldrig någonsin använt själva (även om de låter påskina så). Ett intressant fenomen.
Det blir nog så. Jag tycker inte att jag riktigt har råd, men eftersom jag inte på allvar tror att Adobe kommer med en Lightroom för Linux så...
Fast först ska jag försöka testa att Lightroom i Ubuntu via Wine eller liknande lösning. Tyvärr tror jag Ubuntudatorn jag sitter vid nu är för gammal och trött och den med W10 vågar jag inte experimentera med för mycket av rädsla för att förlora en massa. Alla foton och dokument är ordentligt säkerhetskopierade, men jag känner mig inte riktigt säker på att jag kan rädda alla justeringar och taggar.
Nummer ett är nog att skaffa en ny dator, oavsett vilket operativ du går för (inget kommer att vara problemfritt), eller att leta upp en bra specad beg. dator.
Som jag sa innan så skaffa hellre tex. vmWare för virtualisering (fungerar oftast mycket bättre än översättningslager som tex. Wine) om du skall köra tex. Linux, men det är självklart helt upp till dig hur du vill göra.
Sedan så är det en bra idé (oavsett ditt OS-val) när du fått ställt in och satt upp alla applikationer och hårdvara perfekt att ta en "snap shot" på den hela kompletta datorimagen. Då kan du enkelt återställa om något liknande skulle inträffa (som nu senast med uppgraderingen av W10 på din gamla dator). Du kan då enkelt vara tillbaka på 15 min. och bara några knapptryckningar om något liknande inträffar.
Lycka till - och önskar dig (trots ditt kanske lite oturliga datorstrul) en god fortsättning!