Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AVG Antivirus Free 2014 förstör systemfiler...

Produkter
(logga in för att koppla)
Själv har jag, mest av slentrian, använt Norton Internet Security ända sedan tiden då det med all rätt anklagades för att verkligen slöa ner PC:n. Kul och se att det håller sig i toppen av säkerhetsapplikationerna och numera inte har någon större påverkan på performance.
 
Hur få bort skräpet som AVG skapat?

Efter diverse utredande har jag kommit fram till följande lösning av de ”infektioner” som AVG-programmet åstadkommit.
Eftersom AVG allokerar upp utrymmen på hårddisken och lägger upp de hittade hoten där så fungerar inte reparationsmetoden m.h.a. Windows 7 cd. Dessa allokerade utrymmen är svåra att hitta och de ”oskadliggjorda” hotande filerna har fått andra namn och hittas inte heller. AVG kan inte heller återställa dessa filer!
MAN MÅSTE DÄRFÖR FORMATERA OM HÅRDDISKEN OCHH GÖRA EN NYINSTALLATION AV ALLA PROGRAMMEN.
Jag skrev följande meddelande i AVG:s Forum men det tog AVG:s adm bort.
->
I have got the same problem with "16 potentially dangerous threats..." when update to V14.Unfortunately AVG has destroyed a Windows 7 system file!
The given link and the suggested activities over there don't solve the problem!
If one remove the, by AVG infeced, file it will be a lack of functions at the operating system Windows 7!
Doesn't AVG understand that!
AVG has to do a repair file which restore the damaged Windows file!
Of course AVG has to, immediately, correct the wrong program V14!
Maybe one have to uninstall the AVG Free program, make a repair run with using the Windows7-CD and hope the problem caused of AVG can be solved...
Cordially
Harald Gaunitz
Sweden
<-
Länken till AVG:s Forum finns här:
http://forums.avg.com/us-en/avg-forums?sec=thread&act=show&id=233744
Jag har nu tagit bort AVG från alla mina dotorer och kör istället med Avast. Har även bytt webbläsare.
/Harald
 
Det är sammanlagt 16 st systemfiler varav några .dll och några filer som används vid inloggning speciellt om man har flera användare. Photoshop kunde ju t ex inte köras. Dessutom kunde datorn inte stängas av utan fick tvångsbrytas.
Via vissa program kunde man hitta start och slutpunkt på det allokerade AVG- diskutrymmet. AVG bearbetade innehållet genom en direktaccess och döpte då om de filer som man bedömde som farliga till helt andra namn och lade in nonsenskod. En expert jag haft kontakt med hävdade att det fanns risk för att det fanns kvar skadlig kod även efter att AVG avinstallerats. Den formateringsmetod som han förordade var därför djupformatering eftersom det annars fanns risk för att de allokerade AVG-områdena finns kvar och kan leva sitt eget liv eftersom AVG-programmet inte kunde avslutas utan fick tvångsbrytas.
Jag håller nu på att installera allt igen och efter det kommer jag att göra en klonad kopia via ett SATA-slott.
/Harald
 
Min son 13 år har en PC där wlan kontakten hela tiden svänger över till begränsad och då slutar nätet att fungera. Har AVG Free och är det den som ställer till eländet eller är det ngt med säkerheten i webläsarna?
Ja och det är win8 som är OS.
 
Bäst är såklart att inte skaffa sig virus, och det är inte direkt raketkirurgi.
Men på dom datorer jag tyckt jag behövt ett antivirusprogram har jag kört http://clamav.net , Immunet tror jag det kallas. Har aldrig gett mig problem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.