Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mjukvarumoral och bästa operativsystemet

Produkter
(logga in för att koppla)
Det här ordmärkeriet som så många håller på med blir mest bara en dimridå över sakfrågan.
I dagligt tal och i allt utom den rent juridiska definitionen så är det jämförbart med stöld.

Att använda felaktiga begrepp i en diskussion om sakfrågan leder bara till helt onödig polarisering. Använd rätt begrepp istället så blir det en sak mindre att ifrågasätta, eller hur? Att hela tiden kalla det för stöld är bara att skjuta sig i foten helt i onödan.

Att använda felaktiga begrepp i en diskussion om sakfrågan leder bara till helt onödig polarisering. Använd rätt begrepp istället så blir det en sak mindre att ifrågasätta, eller hur? Att hela tiden kalla det för stöld är bara att skjuta sig i foten helt i onödan.
Håller fullständigt med.

Nej det låter faktiskt inte som Gimp. PS är upphovsrättsskyddat så om någon skriver en egen variant ommer den personen att bli skyldig Adobe pengar.
Det som eventuellt skulle göra det olagligt att skriva en egen Photoshop (och sälja eller ge bort förstås; om man bara gör det för eget bruk är det ingen utomstående som behöver bry sig) är "look and feel" eller andra former av varumärkesskydd. Den som skriver programmet har upphovsrätt, så även om programmet beter sig exakt likdant som Adobes Photoshop så är det inte Adobe, utan den som har skrivit programmet, som har upphovsrätten.

Gimp är liknande, men uppenbarligen tillräckligt långt ifrån för att inte inkräkta på Adobes patent.
Har Adobe patent som rör Photoshop?

Och om man tycker att det är stöld? Ska du då bestämma att man inte får tycka det?

Du ska ha din egen åsikt. Det är självklart. Däremot ska du inte tala om för andra vilken åsikt de ska ha.

Du kallar mig oärlig och/eller okunnig. Det var hög nivå på diskussionen det. :)

Några andra alternativ jag kan inte komma på. Om man inte känner till skillnaden mellan upphovsrättsbrott och stöld så är det okunnigt att påstå att upphovsrättsbrott är stöld. Om man känner till skillnaden och ändå gör samma påstående så är det oärligt.

Finns det fler alternativ alltså?

Det stora missförståndet

Rickard,

(och en hel del andra med samma utgångspunkter)

Jag vet att jag antagligen försöker stoppa tillbaka tankräm i tuben eller pissa i motvind genom att försöka övertyga dig, men jag vill ändå göra ett försök :)

Jag kan hålla med om att likna olaglig användning av program vid stöld är en dålig liknelse, men faktum är att du i dina resonameng gör ungefär samma tankevurpa.

Huvudpoängen är att när någon säljer ett program säljer de inte en fysisk produkt, en vara eller ett ting. De säljer en tjänst, tjänsten att få använda deras program, att få utnyttja resultatet av deras yrkesskicklighet.

Om jag förstod saken rätt så jobbade du med rörläggeri. Om jag skall likna olaglig användning av program med något så är det som att anlita dej (utnyttja din yrkesskicklighet, dina kunskaper, din erfarenhet) och sedan inte betala för det. Glöm de fysiska prylarna (rör, kopplingar, CD-skivor eller vad det nu är), tänk istället på tjänsten du tillhandahåller.

- Att istället för PS använda ett program som GIMP, det är som att anlita en ideelt arbetande rörläggare som av ett eller annat skäl valt att arbeta utan att ta betalt (så som till exempel en hel del människor gör inom biståndarbete eller liknande - inte så ovanligt).

- Att lära sig av dig och sedan utföra rörarbetet själv, det är som att kika på när någon jobbar i PS och skriva ett eget program. Risken är ju förstås stor att det inte blir lika bra och tar längre tid, men så funkar ju tillvaron.

- Och som sagt, att använda PS och inte betala för det, det är som att tillhandahålla allt material, anlita dig och sedan vägra betala för ditt arbete, för dina kunskaper och din erfarenhet.

Det är ju samma när vi tar betalt med bilder. Om vi struntar i udda randfenomen som att sälja numererade utskrifter så tar vi ju oftast inte alls betalt för själva den fysiska bilden - utan för tjänsten att någon annan drar nytta av våra kunskaper att ta bilder. När en tidning köper en sportbild för mig är det inte bildfilen jag skickar de betalar för, det är min tid, mina kunskaper och min erfarenhet - mitt arbete.

Att inte betala för ett program som säljs är att använda sig av programmerarnas yrkeskunskaper och vägra betala för det. Själva programkoden är ungefär som min bildfil i exemplet ovan, det är inte det jag tar betalt för.

Det är det här som immaterialrött handlar om - rätten att kunna få betalt för sitt arbete, sina kunskaper och sina erfarenheter. Det är inte konstigare än att betala en taxichaufför mer än driftkostnader för en taxifärd, att betala mer än vad råvarorna kostar på en restaurang eller att betala för en rörmokarens yrkesskicklighet.

För den som inte är jurist är "stöld" ett adekvat uttryck. På samma sätt som vi säger "bilstöld" fast det i lagtexten kallas "tillgrepp av fortskaffningsmedel".

Om jag har förstått saken rätt kan en bilstöld vara just stöld. "tillgrepp av fortskaffningsmedel" används väl i de fall då gärningsmannen inte haft ekonomisk vinning som anledning (d.v.s. fordonet ska inte behållas/säljas). Om någon t.ex. tar en bil för att busköra lite, och sedan överge fordonet blir det "tillgrepp av fortskaffningsmedel", men om bilen stjäls för att säljas vidare till öst är det just stöld.

Om jag förstod saken rätt så jobbade du med rörläggeri. Om jag skall likna olaglig användning av program med något så är det som att anlita dej (utnyttja din yrkesskicklighet, dina kunskaper, din erfarenhet) och sedan inte betala för det. Glöm de fysiska prylarna (rör, kopplingar, CD-skivor eller vad det nu är), tänk istället på tjänsten du tillhandahåller.
Problemet är att det inte går att göra vettiga liknelser på det där sättet. Köparna av program har aldrig anlitat någon för att framställa programmen. Alltså finns det ingen utebliven betalning att tala om.

Några andra alternativ jag kan inte komma på. Om man inte känner till skillnaden mellan upphovsrättsbrott och stöld så är det okunnigt att påstå att upphovsrättsbrott är stöld. Om man känner till skillnaden och ändå gör samma påstående så är det oärligt.

Finns det fler alternativ alltså?

Vi kan ägna åt oss juridiska termer eller så kan vi använda det språk gemene man använder.

Har du hört begreppet låtstöld?

Jag vet att man kan dela in alla brott i en mängd kategorier, men det är ju fullständigt ointressant för den diskussion vi för.

Jag anser att man stjäl ett program när man inte betalar för det. Du håller inte med.

Att däremot kalla mig okunnig och oärlig i det läget, ja det är rent trams, ovärdigt och oförskämt.

Nu har jag aldrig använt PS men såvitt jag förstått är inte och kommer aldrig Gimp att vara ett 'fritt photoshop'. På sin höjd ett användbart alternativ för vissa funktioner. Frågan är hur stor andel av nuvarande användare av PS (licenshyrare och pirater), som använder mer än en ganska ringa del av potentialen i PS och som egentligen skulle märka någon egentlig skillnad map slutprodukten (bilden).

GIMP är enligt upphovsmännen inte avsett att replikera Photoshop, men GIMP och Photoshop har rätt många gemensamma finesser.

Precis vad jag menade, duger nog bra för majoriteten av PS användare på amatörnivå. Andra verktyg skall nog till dessutom.

Det här ordmärkeriet som så många håller på med blir mest bara en dimridå över sakfrågan.
Nej, det är när man slarvar med definitionerna som det blir dimmigt.

I dagligt tal och i allt utom den rent juridiska definitionen så är det jämförbart med stöld.
Allting är förstås jämförbart. Frågan är väl snarare hur stora likheterna är. Det finns förvisso likheter mellan upphovsrättsbrott och stöld, men det finns också skillnader. Att låtsas som att skillnaderna inte finns gör inte diskussionen klarare.

Om jag har förstått saken rätt kan en bilstöld vara just stöld. "tillgrepp av fortskaffningsmedel" används väl i de fall då gärningsmannen inte haft ekonomisk vinning som anledning (d.v.s. fordonet ska inte behållas/säljas). Om någon t.ex. tar en bil för att busköra lite, och sedan överge fordonet blir det "tillgrepp av fortskaffningsmedel", men om bilen stjäls för att säljas vidare till öst är det just stöld.
Jo, men det är ju just min poäng. Vi använder ordet "stöld" för att beskriva en massa olika brott, inte bara det som i lagboken kallas "stöld". Man måste skilja på det juridiska språket och dess terminologi å enda sidan och det språk man använder i dagligt tal å den andra.

Även om inte ord som "bildstöld" eller "programstöld" eller "bilstöld" är juridiskt korrekta termer så fungerar orden utmärkt väl i dagligt tal. T ex på ett forum som detta. Att tjafsa om att "det är inte stöld" blir bara fånigt, speciellt om man vill ersätta det med ord som "piratkopiering" eller "fildelning".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar