ErlandH
Aktiv medlem
För den som inte är jurist är "stöld" ett adekvat uttryck. På samma sätt som vi säger "bilstöld" fast det i lagtexten kallas "tillgrepp av fortskaffningsmedel".Piratkopiering är inte stöld, det är piratkopiering.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
För den som inte är jurist är "stöld" ett adekvat uttryck. På samma sätt som vi säger "bilstöld" fast det i lagtexten kallas "tillgrepp av fortskaffningsmedel".Piratkopiering är inte stöld, det är piratkopiering.
Det här ordmärkeriet som så många håller på med blir mest bara en dimridå över sakfrågan.
I dagligt tal och i allt utom den rent juridiska definitionen så är det jämförbart med stöld.
Håller fullständigt med.Att använda felaktiga begrepp i en diskussion om sakfrågan leder bara till helt onödig polarisering. Använd rätt begrepp istället så blir det en sak mindre att ifrågasätta, eller hur? Att hela tiden kalla det för stöld är bara att skjuta sig i foten helt i onödan.
Har man sagt A får man säga B, tycker jag. Speciellt med tanke på inlägg #74, som ju antyder att du vet vad som har hänt.
Det som eventuellt skulle göra det olagligt att skriva en egen Photoshop (och sälja eller ge bort förstås; om man bara gör det för eget bruk är det ingen utomstående som behöver bry sig) är "look and feel" eller andra former av varumärkesskydd. Den som skriver programmet har upphovsrätt, så även om programmet beter sig exakt likdant som Adobes Photoshop så är det inte Adobe, utan den som har skrivit programmet, som har upphovsrätten.Nej det låter faktiskt inte som Gimp. PS är upphovsrättsskyddat så om någon skriver en egen variant ommer den personen att bli skyldig Adobe pengar.
Har Adobe patent som rör Photoshop?Gimp är liknande, men uppenbarligen tillräckligt långt ifrån för att inte inkräkta på Adobes patent.
Piratkopiering är inte stöld, det är piratkopiering.
Ja, fast det är väl ingen som påstått nåt annat heller?Fildelning är inte piratkopiering. Det är fildelning.
Att använda felaktiga begrepp i en diskussion om sakfrågan leder bara till helt onödig polarisering. Använd rätt begrepp istället så blir det en sak mindre att ifrågasätta, eller hur? Att hela tiden kalla det för stöld är bara att skjuta sig i foten helt i onödan.
Ja, fast det är väl ingen som påstått nåt annat heller?
Du kallar mig oärlig och/eller okunnig. Det var hög nivå på diskussionen det.
För den som inte är jurist är "stöld" ett adekvat uttryck. På samma sätt som vi säger "bilstöld" fast det i lagtexten kallas "tillgrepp av fortskaffningsmedel".
Problemet är att det inte går att göra vettiga liknelser på det där sättet. Köparna av program har aldrig anlitat någon för att framställa programmen. Alltså finns det ingen utebliven betalning att tala om.Om jag förstod saken rätt så jobbade du med rörläggeri. Om jag skall likna olaglig användning av program med något så är det som att anlita dej (utnyttja din yrkesskicklighet, dina kunskaper, din erfarenhet) och sedan inte betala för det. Glöm de fysiska prylarna (rör, kopplingar, CD-skivor eller vad det nu är), tänk istället på tjänsten du tillhandahåller.
Några andra alternativ jag kan inte komma på. Om man inte känner till skillnaden mellan upphovsrättsbrott och stöld så är det okunnigt att påstå att upphovsrättsbrott är stöld. Om man känner till skillnaden och ändå gör samma påstående så är det oärligt.
Finns det fler alternativ alltså?
Nu har jag aldrig använt PS men såvitt jag förstått är inte och kommer aldrig Gimp att vara ett 'fritt photoshop'. På sin höjd ett användbart alternativ för vissa funktioner. Frågan är hur stor andel av nuvarande användare av PS (licenshyrare och pirater), som använder mer än en ganska ringa del av potentialen i PS och som egentligen skulle märka någon egentlig skillnad map slutprodukten (bilden).
Nej, det är när man slarvar med definitionerna som det blir dimmigt.Det här ordmärkeriet som så många håller på med blir mest bara en dimridå över sakfrågan.
Allting är förstås jämförbart. Frågan är väl snarare hur stora likheterna är. Det finns förvisso likheter mellan upphovsrättsbrott och stöld, men det finns också skillnader. Att låtsas som att skillnaderna inte finns gör inte diskussionen klarare.I dagligt tal och i allt utom den rent juridiska definitionen så är det jämförbart med stöld.
Jo, men det är ju just min poäng. Vi använder ordet "stöld" för att beskriva en massa olika brott, inte bara det som i lagboken kallas "stöld". Man måste skilja på det juridiska språket och dess terminologi å enda sidan och det språk man använder i dagligt tal å den andra.Om jag har förstått saken rätt kan en bilstöld vara just stöld. "tillgrepp av fortskaffningsmedel" används väl i de fall då gärningsmannen inte haft ekonomisk vinning som anledning (d.v.s. fordonet ska inte behållas/säljas). Om någon t.ex. tar en bil för att busköra lite, och sedan överge fordonet blir det "tillgrepp av fortskaffningsmedel", men om bilen stjäls för att säljas vidare till öst är det just stöld.
För den som inte är jurist är "stöld" ett adekvat uttryck. På samma sätt som vi säger "bilstöld" fast det i lagtexten kallas "tillgrepp av fortskaffningsmedel".